Bitteliten Startet 2.September.2016 Link til dette innlegget Startet 2.September.2016 I bruksanvisningen til min QL propell står det at jeg må bruke QLs egen gearolje. Denne har de sluttet å levere - så nå anbefaler de Castrol Alfa 150 eller tilsvarende oljer https://thelubricantoracle.castrol.com/product/alpha-sp-150/directory-marine-services/en-NO Noen som på en folkelig og grei måte kan si hva slags olje jeg kan bruke her som er lett tilgjengelig? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 2.September.2016 Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 Jeg trodde oljen kun var for å presse ut, og holde saltvannet borte ? Jeg har ikke rørt på min oljebeholder på 10 år. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 Oljen er til for å smøre gearhuset Det er overtrykk av olje. Greit å sjekke nivået her innimellom da det indikerer lekkasje i simring. Hos meg hadde det "skvælpa" ut olje fra lokket i beholderen - litt grisete i rommet foran der (kombo av børstestøv og gearolje). Har nok ikke stått på sjekklista til tidligere eier Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 2.September.2016 Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 Jeg bruker bare Biltema gearolje 75/90w , det er jo bare et snekkedrev, så oljetype bekymrer meg lite. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 2.September.2016 Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 Det skal brukes EP90 olje( GL5). Den samme som brukes på undervannshus påhengsmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 Biltema sin er GL4. Hvor får jeg tak i GL5? Ingen av VP verkstedene i mitt område hadde dette inne .... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.September.2016 Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 Biltema sin er GL4. Hvor får jeg tak i GL5? De bør ha den også: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-SAE-80W90-2000022982/ Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 2.September.2016 Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 Biltema ep90 olje har funka fint for min del i 15 år. Man trenger ikke noen ekstrem olje for og snurre vispen noen sekunder. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 2.September.2016 Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 ...sa kjerringa... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 (redigert) De bør ha den også: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-SAE-80W90-2000022982/ Takk :-) Trodde sånn gearolje var rød jeg - olja på tanken er gul :-) Har viskositeten noen betydning? De anbefaler 150 - denne er 90 Redigert 2.September.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 (redigert) Når man googler finner man mye rart :-) http://www.viscopedia.com/calculator/astm-d2270-viscosity-index-from-40c-and-100c/ Når jeg da legger inn data for Sp 150 så finner jeg ut at viskositeten ihht ASTM D2270 standarden er 94. Det står 95 i databladet Og viskositeten på Biltema sin er 96 http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/36978_TDS.pdf Så da satser jeg på Biltema sin - så sant den er gul og ikke rød.... Kan tillegge at den oljen som VP anbefaler er til indistribruk og selges i dunker på minimum 20 liter... Redigert 2.September.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 2.September.2016 Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 Har ikke sjekket spec, og aner ikke om den er bedre, men du du får denne på Bilxtra. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 2.September.2016 Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 GL 5 et vel den olja som skal brukes på DPE og DPH drevene til Volvo. Rart Dei ikkje har denne tilgjengelig Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 2.September.2016 Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 Klarer man å få sugd ut den gamle olja på disse pysevispene ? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 2.September.2016 Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 På min QL var det tappebolt på girhuset utvendig. Men olja var tykk som fy.....forrige eier hadde nok ikke byttet på noen år. Måtte vente en stund kan man si før alt var rent ut....Fylte så på igjen og lot det renne imellom litt, deretter fylle til riktig nivå i tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 2.September.2016 Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 Hej Jag har en Vetus bogpropeller som är 24 år. Jag använder alltid vanlig 80 - 90 olja till utombordare. Jag öppnar bottenpluggen och låter oljan som står i växeln rinna ut, ca 1 dl. Fyller på motsvarande mängd, finns ingen anledning att tappa ut allt som står i slangar och behållare då oljan inte cirkulerar. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.