PiperBill Startet 2.September.2016 Del på Facebook Startet 2.September.2016 (redigert) Jeg kommer til å bytte båt etter hvert men er litt skeptisk til drev og så langt har jeg bare sett på båter med strake akslinger. Sikkert mest p.g.a uvitenhet fra min side men likevel en «gut feeling» om å holde seg til aksel. Båten jeg har nå har 125 hk Yanmar med strak aksel. Det har vært så å si vedlikeholdsfri. Jeg måtte bytte simringene på pakkboksen og et kulelager på cv leddet i fjor men det er ikke noe som skjer hvert år. Dessuten så gjorde jeg jobben selv. Ingen tvil om at det er fordeler og ulemper med begge og det har hvert diskutert mange ganger her på BP men jeg lurer på hvor mye folk betaler for service, demontering,montering, osv. på drev før og etter sesongen. Er det en stor kostnad? Er det noen som gjør alt selv? Redigert 2.September.2016 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
oberst1 Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 (redigert) Har inntil i fjor alltid gjort egen drevservice. Avhengig av riktig sted å holde på, lage meg tralle eller motorbukk og stropper....phufff! Ryggen holder ikke lenger, knotete og tungt. I fjor betalte jeg 4.500,- for drevservice. Annet sted jeg forespurte i år forlanger 7.500,- for samme jobben. Demontering, oljeskift, trykktesting, belger, syrevask, stoffing og montering med ny sink. DPH-drev. Har man helse, verktøy og rett å sted å holde på er det jo mye å spare ;) Redigert 2.September.2016 av oberst1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 Har hadd drev i 15 år, Merc og VP, og ennå ikke fått store overraskelser. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
TerjeØ Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 Jeg har drev på min. Vist man leser litt skal det ikke være stort problem å ta service selv på dette. Men jeg har bare hatt båten 1 sesong og nå selger jeg den ? Skulle jeg kjøpt båt igjen ville jeg helst hatt drev. Mye grunnet at dette er det eneste jeg har kjørt. Aksel for meg virker vanskelig, drev har du mer styring bakover. Jeg er helt fersk hehe, men jeg sier helst hatt drev. Jeg hadde kjøpt båt med strakaksel vist det var båten jeg likte. Så hadde vel egentlig ikke tenkt så mye på om det var aksel eller drev, kun blitt glad vist det var drev. ? Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 Som du sier PiperBill; mange tråder hvor det har vært diskutert drev/aksel. For min del har jeg mest erfaring med drev, men har den oppfatning av at størrelse på båt avgjør for min del. Er det to drev på den båten du tenker på er jo det en faktor også. Dobling av alt (les: kostnader/tid) liksom ;) Kanskje ønske om type båt avgjør det for deg :) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 Burde det ikke være litt krangling i denne tråden ? Dårlige greier ass Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 Burde det ikke være litt krangling i denne tråden ? Dårlige greier ass Ventet på deg Worry! Så for meg litt dissing når du vet jeg kommer nok til å gå for aksling neste gang...Nei, forumet er heldigvis ikke slik Båtfolk på FB er ;) Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 2.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2016 (redigert) Burde det ikke være litt krangling i denne tråden ? Dårlige greier ass Hehe ja :-) Men saken (for min del) handler ikke om hva som er best men hvor mye ekstra jobb/utgifter kommer med drev? Hvordan trykktester drev uten spes.verktøy? Båter jeg ser på er rundt 30 fot, helst diesel. Høy fart er ikke at krav men store utgifter til drivstoff er heller ikke et ønsker. Redigert 2.September.2016 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Komodo Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 (redigert) Burde det ikke være litt krangling i denne tråden ? Jo! Jeg er uenig store utgifter til drivstoff er heller ikke et ønsker. Det er bare å kjøre sakte Redigert 2.September.2016 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
oberst1 Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 Hehe ja :-) Men saken (for min del) handler ikke om hva som er best men hvor mye ekstra jobb/utgifter kommer med drev? Hvordan trykktester drev uten spes.verktøy? Båter jeg ser på er rundt 30 fot, helst diesel. Høy fart er ikke at krav men store utgifter til drivstoff er heller ikke et ønsker. Regner med generelt er det langt enklere vedlikehold på aksling. Er det mer enn inspeksjon, pakkboks, lager og oljeskift? Drev medfører vel fort mer kostnader og medbrakt tid til service, men over 5-10 års perspektiv vet jeg ikke. Jeg kjøpte rimelig trykktester på Jula eller BT, egentlig bremseverktøy som dekker mange bruksområder. Veldig enkelt å bruke, fant lekkasje på mitt forrige 290DP-E drev. Blir fort litt motstridene, men Komodo er jo inne på noe ;) Man kjøper ikke båt med drev hvis høy fart ikke er kriterium :) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 (redigert) Blir fort litt motstridene, men Komodo er jo inne på noe ;) Man kjøper ikke båt med drev hvis høy fart ikke er kriterium :) Om man kan leve under, eller opptil 20 knop, er nok aksling det billigste og enkleste. Ulempen vet de fleste, mer støy og vibrasjon enn drev, samt dårlig styring bakover. Hekkthruster løser dette, så klart Mange av oss som har konvertert til aksling, har hatt drev før og vil helst slippe den ekstra jobben/kostnaden. Redigert 2.September.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 Nå er jeg innbitt motstander av (skrekk)hekkaggregat, så det blir kanskje litt unyansert fra min side For meg blir det ulogisk å lage en girkasse av aluminium og skru den fast bak båten med masse slanger, koblinger og belger. Da holder jeg heller en knapp på en solid konstruksjon av støpejern uten hypoiddrev som er plassert tørt og trygt inne i båten. Kunne hatt moro av å se en statestikk som viser driftsikkerhet, levetid og kostnader forbundet med drev kontra strak aksel. Hvor ofte ser man annonser som sier: a) Nytt drev montert for xxx år siden. b) Nytt innenbords gir montert for xxxx år siden. Alle vet jo svaret på dette, og for meg sier dette noe om driftsikkerhet og levetid. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Førstefender Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 (redigert) Jeg demonterer/monterer selv, ikke den store jobben, men litt "knot" kan det jo være. Bytter også olje og belger selv. Så kostnaden er olje og belger. Belger er annenhvert eller 5 år, avhengig av fabrikat. Har levert mine 2 drev for trykkprøving på verksted og betalt 1000kr for det, gjør ikke det hvert år, utseende på olja forteller mye. Har hatt en rep på 4sesonger, det var simring på inngående aksling på et drev, betalte 2000kr for den jobben. Ved forrige båt bytte, ble flere båter testet, med og uten hekkaggrigat, de med 2 motorer og aksling hadde et vanvittig støynivå, forbruk på 120-160liter i timen på marsj (20-26knop). Drev båten jeg endte opp med veier riktig nok 1 tonn mindre (9tonn+), men har forbruk marsj ca. 80liter pr time, 24knop. Mindre motorer og mindre service kostnader pr motor. Ved et evt havari, må jeg ikke kjøpe nytt drev til 80000kr, det kan overhales, bruktmarked, byttedrev osv. Er ikke fanatisk når det gjelder drev/aksling, det var båt typen og løsningene som var det avgjørende for vårt båt valg. Klart mer jobb og kostnad med drev, men ikke avskrekkende synes jeg. Var litt usikker i starten og fikk pris på demontering av et firma, 1000kr pr drev. Satte igang med jobben selv, brukte kanskje 25min på første drevet og 15min på det andre.. Brukte mest tid i forkant på å lage meg to trebukker for drevene, disse bruker jeg ennå 4år etter. Redigert 2.September.2016 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 (redigert) En ting er de årlige kostnadene for service, enten man gjør det selv, eller ikke, drev er dyrt iforhold til aksel. En annen ting er den potensielle kostnaden. Ett drev havari kommer fort opp mot 100 000 kr. Til sammenligning hadde jeg "service" på mitt akselopplegg på forsommeren. Det kostet ca 6500 kr,og inkluderer ny 35 mm aksel,cutlesslager, simmeringer til pakkboks + en del til fleksikoblingen som jeg ødela selv (den kostet 1450kr) Nå er det ca 20 år til neste "service" Skal jeg ha noe annet enn aksling må det være IPS, men det har jeg dessverre bare 1:95 000 000 sjanse til å kjøpe meg ? Redigert 2.September.2016 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Jori Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 Jeg demonterer/monterer selv, ikke den store jobben, men litt "knot" kan det jo være. Bytter også olje og belger selv. Så kostnaden er olje og belger. Belger er annenhvert eller 5 år, avhengig av fabrikat. Har levert mine 2 drev for trykkprøving på verksted og betalt 1000kr for det, gjør ikke det hvert år, utseende på olja forteller mye. Har hatt en rep på 4sesonger, det var simring på inngående aksling på et drev, betalte 2000kr for den jobben. Ved forrige båt bytte, ble flere båter testet, med og uten hekkaggrigat, de med 2 motorer og aksling hadde et vanvittig støynivå, forbruk på 120-160liter i timen på marsj (20-26knop). Drev båten jeg endte opp med veier riktig nok 1 tonn mindre (9tonn+), men har forbruk marsj ca. 80liter pr time, 24knop. Mindre motorer og mindre service kostnader pr motor. Ved et evt havari, må jeg ikke kjøpe nytt drev til 80000kr, det kan overhales, bruktmarked, byttedrev osv. Er ikke fanatisk når det gjelder drev/aksling, det var båt typen og løsningene som var det avgjørende for vårt båt valg. Klart mer jobb og kostnad med drev, men ikke avskrekkende synes jeg. Var litt usikker i starten og fikk pris på demontering av et firma, 1000kr pr drev. Satte igang med jobben selv, brukte kanskje 25min på første drevet og 15min på det andre.. Brukte mest tid i forkant på å lage meg to trebukker for drevene, disse bruker jeg ennå 4år etter. Liten kommentar: Enig i alt du nevner FF, men den verste jobben er egentlig montering av drevene. Har man ikke jekketralle for drev og i tillegg er alene, er dette en skikkelig manndomsprøve og tidkrevende. Er man to eller med rette utstyr, så beregn en time pr drev ferdig påmontert med alt. Tar litt tid med disse belgene også ofte. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 En annen ting er den potensielle kostnaden. Ett drev havari kommer fort opp mot 100 000 kr. Neida, se seg om etter brukt drev og du får overhalte til 25.000,-. Blir ikke rettferdig å sammenligne ett brukt drev som havarerer med innkjøp av ett nytt drev. Blir litt pærer og epler i sammenligning Sitér dette innlegget Link to post
GEHU Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 Økt forbruk tilsv 20% på aksling bør også tas med i regnestykket. Girkasser ryker også i ny og ne men det nevnes heller ikke ofte. Riktig nok koster de mindre enn drev da ,men innstallering er mye mer arbeid. Selv har jeg kun hatt drev på alle mine båter oppgjennom årene (15år) uten noen store overraskelser. Jeg gjør også alt arbeidet/ service selv. Bruker ca 1time på og plukke av 2 drev om høsten og så et par timer i garasjen på service,olje,zink,rengjøring,stoffing og smøring.Om våren monteres de på båten på et par timer. Skjønner jo også de som synes det er dyrt om man leverer dette fra seg og skal ha alt gjort på verksted. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 2.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2016 Ser ut som det går an å stå for det meste av vedlikehold og service selv. En ting jeg lurer på da. Man skulle tror at et verksted som driver med dette til daglig og har gode innarbeidet rutiner og ikke minst utstyr skulle kunne tar montering og demontering på en blunk. Jeg mener dersom dere som tar det selv bruker 1 – 2 timer så burde ikke et verksted bruker mye mer. Eller er det sånn som da jeg bestilt «ettersyn av diesel motor» før vinteropplag for noen år siden. De fakturert Kr2500,- for jobben men de gjorde i realiteten ikke noen ting en å «se over» motoren. De oppdaget ikke en feil som jeg fant selv senere. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Jori Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 Ser ut som det går an å stå for det meste av vedlikehold og service selv. En ting jeg lurer på da. Man skulle tror at et verksted som driver med dette til daglig og har gode innarbeidet rutiner og ikke minst utstyr skulle kunne tar montering og demontering på en blunk. Jeg mener dersom dere som tar det selv bruker 1 – 2 timer så burde ikke et verksted bruker mye mer. Eller er det sånn som da jeg bestilt «ettersyn av diesel motor» før vinteropplag for noen år siden. De fakturert Kr2500,- for jobben men de gjorde i realiteten ikke noen ting en å «se over» motoren. De oppdaget ikke en feil som jeg fant selv senere. Husk på at verkstedene skal reise til opplagsplass for å demontere/montere drev. De tar full fakturering for reisetid. Ikke mange verksteder som nå er under 1000,- + mva i båtbransjen. Så ja blir fort dyrt skal verkstedet gjøre jobben. Gjør du det selv synes jeg GEHU beskrev tiden bra (stemmer med min erfaring) og i tillegg har du da mange båtpenger spart som kan brukes på annet godutstyr til båten Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 (redigert) Mercruiser har f.eks. belgbytte bare hvert 7. år. Kan sikkert holde enda lengre enn det avhengig av ymse faktorer. Men drevet må jo av jevnlig for inspeksjon, bl.a. for å avdekke om det er kommet vann i belgen. Vann i drivakselbelgen pga. defekt (hull i) belg er etter som jeg forstår ganske sjelden, så om evt. lekkasje skyldes dårlig montering eller dårlig konstruksjon er jo et spørsmål. De som er litt teknisk bevandret klarer nok uansett å få til det meste av vanlig service og vedlikehold med hjelp av servicemanual og youtube. Girwire-belgen er kanskje en større synder, evt. blir den oversett. Bytte av gimballager er jo også mulig å gjøre selv, men som alltid med drev er det ymse fallgruver man kan gå i om man ikke besitter nok kunnskap og kompetanse. Men oppstår det evt. større problemer så kreves det gjerne både spesialverktøy og mere erfaring/kunnskap enn den jevne båteier klarer å tilegne seg uten spesiell interesse for emnet. Redigert 2.September.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
PiperBill Svart 2.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2016 Neida, se seg om etter brukt drev og du får overhalte til 25.000,-. Blir ikke rettferdig å sammenligne ett brukt drev som havarerer med innkjøp av ett nytt drev. Blir litt pærer og epler i sammenligning Men gå noe i stykke på en båt med aksling så ser man ikke etter brukte deler for å slippe uoverkommelige kostnader ved å kjøpe nye. :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Førstefender Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 Liten kommentar: Enig i alt du nevner FF, men den verste jobben er egentlig montering av drevene. Har man ikke jekketralle for drev og i tillegg er alene, er dette en skikkelig manndomsprøve og tidkrevende. Er man to eller med rette utstyr, så beregn en time pr drev ferdig påmontert med alt. Tar litt tid med disse belgene også ofte. Som jeg skrev, så laget jeg meg 2 trebukker til drevene, dermed hadde jeg riktig høyde når våren kom, og brukte ca 30min på hvert drev og det var første sesongen. Plundret egentlig mest med eksosbelgen på Volvo drevet, men fikk min egen teknikk. Neida, se seg om etter brukt drev og du får overhalte til 25.000,-. Blir ikke rettferdig å sammenligne ett brukt drev som havarerer med innkjøp av ett nytt drev. Blir litt pærer og epler i sammenligning Helt riktig! Dessuten koster feks et forsterket Bravo 3 drev for diesel, mellom 60 og 80 000kr nytt fra firma (finn.no) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 Men gå noe i stykke på en båt med aksling så ser man ikke etter brukte deler for å slippe uoverkommelige kostnader ved å kjøpe nye. :-) Jo det er det flere eksempler på her inne, gearkasser til 50-60-70 tusen, kan være greit å finne en pent brukt da Sitér dette innlegget Link to post
sigdy Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 (redigert) Oppsummering: Drev er dyrere å vedlikeholde. Drevhavari representerer en stor potensiell kostnad. Drev er mer drivstoff-effektive enn strak aksling, men alle båteiere vet at drivstoffutgifter kun representerer en relativt liten del av det store, stygge båtbudsjettet. Drev gir vesentlig høyere toppfart sammenlignet med samme antall HK og strak aksling. Drev er i utgangspunktet enklere å manøvrere med, spesielt ved bakking. Aksling er billigere, enkelt og robust. Teknisk pålitelighet er mye, mye bedre. Manøvrering går greit dersom båten har litt kjøl og en baugthruster. Krever kun litt tilvenning. Motorplassering ved bruk av drev gir ofte bedre plassutnyttelse. Motorplassering ved bruk av aksling gir ofte bedre vektfordeling og stabilitet. Poenget er selvsagt hvilken type båt du skal ha og hvilken hastighet du skal operere i. Størrelsen på båten er av stor betydning. Båt over 35 fot= aksling. Vil du ha hastighet mye over 22 knop= Drev. Du kan selvsagt kjøpe deg en 50 fots cruiser med akslinger og gå 35 knop, men da blir bunkersutgiftene store. Konklusjon: Finn først og fremst ut hva du skal bruke båten til og hvilken type båt som passer ditt behov. Så faller ting på plass av seg selv. For ordens skyld: Min nåværende båt har aksling Redigert 2.September.2016 av sigdy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 Oppsummering: Drev er morsomt, raskt, effektivt og spennende (kan være spennende for lommeboka også). Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.