Jump to content

Vedlikeholdsprosjekter i båten, sjøvannsventiler, ny dieseltank

dsm

Recommended Posts

Her kommer en liten beskrivelse av noen vedlikeholds og utbedringstiltak i båten. Arbeidet ble motivert av en lekkasje på dieseltanken som hvor det i løpet av et halvår sippet ut et par dl diesel. Det tolket jeg som et forvarsel på en kommende storlekkasje. Dette fordi tanken av alumium nok over veldig mange år hadde vært utsatt for vann på utsiden. Bunnen av tanke ligger helt i kontakt med bunn i kjøl og den var montert med byggskum så jeg antok at det var et lite heldig miljø under der.

Dieseltanken ligger under gulvet i styrhuset og har både skap og sofabenk over seg. Relativt mye rive og snekkerarbeid for å få det den ut, men det var eneste alternative løsning. I tillegg til dette bestemte jeg meg for å skifte ventiler på sjøvannsinntak fra messing til kompositt/treu design. Når jeg først hadde båten på land og gode arbeidsforhold tok jeg også full overhaling av styresystemet. Byttet rattpumper både på fly og i styrhus, skiftet ut samtlige kobberledninger og hydraulikkslanger og overhalte eksisterende styresylinder.

Demontering av sjøvannsventiler var en interessant. De har stått på i ca 10 år og er nok av vanlig messing, ikke avsinkingsfrie. Årsaken til at jeg ønsket å bytte disse var tydelig tegn endring av farge på utsiden.

bilde

Vises tydelig til høyre i bildet. Selv om slag og bryting på ventilen tilsa bra styrke så turte jeg ikke ha disse i bruk lenger. Det skulle vise seg å være riktig vurdering. Etter å ha demontert ventilene, jeg har to inntak på 1 1/4", så skulle jeg skille ventilen fra bend og overganger. Satt den i skrutvingen og brukte en forholdsvis stor rørtang med mye kraft og ventilen røk tvert av. Den rør i overgang hus -utløp, like før der fargen skifter på bildet. Det var en god bekreftelse på riktig tidspunkt for skifte av ventiler.

Montering av kompositt deler gikk enkelt og greit. Det har jo vært godt beskrevet her på forumet av REM så sier ikke så mye om det annet enn at jeg benyttet epoxy på gjennomføringene og sika291i ventiler, bend og nipler. I tillegg monterte jeg støttekonsoller under ventilene dersom noen skulle komme til å trå på dem aller andre påkjenninger. Tidligere var det stål armerte gjennomsiktige plastslanger på inntakene. Disse holdt ikke helt tett over tid og ble byttet ut med skikkelige slanger fra Hydroscan. Disse het såvidt jeg husker hydrowater. 

bilde

bilde

Så er det bare å trø til med brekkjern, hammer og sag for å rive innredning og få ut tanken. Den er på ca 550 liter og en lengde på 1,8 m. 

Redigert av dsm (see edit history)

Komodo, jeg skal se om jeg får tatt noen bilder. Det er ganske trangt nede i der. Støttekonsollene er enkelt laget av 36x98 tre som er tilpasset i høyde og fasong, malt grå og limt til skrog med sika. Enkelt men funksjonelt.

Når det gjelder tanken så hadde jeg først tenkt å ta ut alu tanken, bytte dårlige plater og lage mannlokk i alle skott. Det ble raskt forkastet etter litt vurdering. Usikker hvilken kvalitet det er på aluen i den gamle tanken. Og det ville bli vanskelig å få god innfesting for skott ved et bunnbytte. Masse arbeid og ikke noe bedre teknisk løsning. Derfor ble valget syrefast tank i nesten lik fasong som den gamle.

Første trinn var å rive skap og deler av sofagruppe for å komme til hele gulvet og få saget opp stor nok åpning.

bilde

Litt skummelt å gå så drastisk til verks, men frem kom synderen . Jeg hadde 400 l diesel i tanken, den pumpet jeg over på en iBC container. Benyttet en liten enkel pumpe fra biltema. Det fungerte supert. I og med at tanken var lett, tipper litt over 40 kg, så tredde jeg bare inn en løftestropp i hver ende og løftet opp. 

bilde

Var avhengig av å snu tanken 90 grader for å få den ut på dekk. Det gikk akkurat. 10 cm større og jeg måtte ha revet mye mer. Tanken kom ut og det som åpenbarte seg under var ikke lekkert. Luktet som kloakk, bare å få på de lengste gummihanskene og skride til verket med allverdens rengjøringsmidler. Brukte allrent, kraftvask, pluss diverse annet jeg hadde på hylla. Slik så det ut før jeg vasket

bilde

Etter intens skrubbing vask,skyll, sliping og noen dagers tørk malte jeg med topcoat en komponent, anget litt underveis at jeg ikke gikk for to komp, men resultat ble godt nok tilslutt. 

bilde

Her er første strøk lagt og kabler til baugpropell som tidligere lå løse er klamret opp med syrefaste klammer. Synes såvidt til venstre i bildet. Over åpningen ligger en list i liming. Det skal mange nye luker i dørken for å sikre tilgang til alle mannlokk på den nye tanken.

Den gamle tanken ble løftet ut og inspisert. Den ble satt under trykk og såpevasket. Men jeg fant ikke ut hvor lekkasjen var. Diesel kan lekke ut av ekstremt tynne sprekker og tæringer, så det er ikke alltid like lett å lokalisere lekkasjer. Men det var åpenbart at tanken burde vært byttet for lenge siden. I noen av tæringsgropen gikk en rissenål rett gjennom. Kun tidels mm igjen vil jeg tro. Flaks at jeg ikke fikk full lekkasje og all disel i kjølen.

Her er ett av de tærede områdene. Dette er der hvor tanken har lagt på en skumpute. Kontinuerlig fuktig og ingen luft. Gode forhold for tæring. Ellers var det mye tæring rundt om på de nedre deler av tanken.

bilde

Utrolig glad for at jeg fikk tanken ut i tide og for at jeg har hatt hyppige kontrollrunder på det meste i båten slik at jeg oppdaget det i tide. Tanken lå vanskelig til og den begynnende lekkasje kunne lett ha gått meg hus forbi. Og nå hadde jeg mulighet til å få meg en skikkelig god løsning på dieseltanken.

Hovedkrav for den nye tanken:

- Tilgang til alle skott med store nok mannlokk

- God innfesting av skott innvendig

- Mulighet for vannavtapping og fuelprøve på laveste punkt

- Opplegg for å rundpumpe diesel via filter (dieselpolering)

- Styrkemessig solid tanke

- Litt endret fasong og 550 liter volum.

Den nye tanken ble laget i 2,5 mm syrefast stål og det ble satt inn 3 skottvegger slik at det ble 4 rom. Et mannlokk pr rom. Et av manlokkene er forskjøvet sideveis pga innredning over tanken. Flenser til mannlokk felt halveis ned i toppplaten. Det ga plass til sveis på begge sider. 

bilde

Innløfting av tanken gikk på samme vis som utløft av den gamle. Litt tyngre løft i og med at den nye tanken veier ca 140 kg.

bilde

Her er tanken nesten på plass. Med list og lempe gikk alt greit.

bilde

Egen design, men proff sveiser med erfaring på krevende jobber, jet fuel og lignende. Sveising kan jeg noe om i teorien, men ikke i praksis. I og med at tanken blir liggende helt mot bunnen av båten er det ikke mulig med bunnavtapping uten å miste vesentlig volum. Jeg ville ha godt tverrsnitt og plass til ventil på avtappingen. Løsningen ble derfor et ekstra stigerør i mannlokket som ligger over laveste ende av tanken under stilleligge. I fart heller tanken andre vei. Løsningen er ikke helt optimal i og med at det helst burde vært en sump å suge prøver fra. Men jeg anser løsningen som god nok i massevis.

Til dette stigerøret skal jeg montere denne filterpumpen ( bestilt gjennom en lokal maskinbutikk):

bilde

Det har jeg foreløpig ikke rukket, men opplegg er klart med slange som er blindet. I løpet av vinteren skal jeg bestemme meg for om jeg skal lage et mobilt dieselpoleringsanlegg eller montere ett i båten. Det første er jo en fordel om andre har behov for hjelp med dieselen. Jeg regner med å samle sammen deler til dette litt herfra og derfra. Antagelig bare el pumpa jeg må kjøpe. Filtret over mener jeg har en strømningskapasitet på 300 liter/time så det kan godt stå montert under polering.

Et annet tiltak for å forbedre tankmontasjen var at jeg la gummiremser på 10-12 millimeters tykkelse i anleggsflatene mot skrog. det gir samme mengde luft under tanken og full kontroll på om det skulle komme fukt inn i tankrommet i fremtiden. Tanken er stemplet av forover og bakover og mulig jeg setter en stropp for å holde den fast opp/ned. 

Hullet i dørken laget jeg som en stor luke. Den kan kun åpnes dersom jeg river sofagruppe og litt skap. Men i denne store luken på 1,85x0,75 meter har jeg frest ut luker for hvert mannlokk, 3 luker som dekker alle 4 mannlokk. I tillegg er det luke inn til forkant av tank.

Utover det byttet jeg fylleslange fra en slik blå plastarmert slange til en godkjent fylleslange, tror jeg bestilte den på maritim. Pakninger til mannlokk laget jeg i det vi kaller for trafokork. Meget bra materie som tetter godt.

Her er dørken under bearbeiding:

bilde

Den store åpningen nærmest gir adkomst til 2 mannlokk. Den lengst bort til lokket med måler, lufting og tur/retur.

Som nevnt byttet jeg også rattpumper og monterte nye slanger fra Tess. Under er noe av det som ble revet ut, det blir fort mange meter. Tror total slangemengde på de nye ble nærmere 40 meter. To rattposisjoner.

bilde

Satt ut båten for to og en halv uke siden og hadde en hjemtur forrige helg med liten kuling på tvers og motstrøm. Alt fungerte flott, litt luft igjen i styringen i og med at jeg måtte gjøre luftejobben alene. Må nok ha et par assistenter med meg for å få det perfekt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...