Jump to content

Økte drivstoffavgifter..


R.O

Recommended Posts

Det skusles vel bort nok av penger ut av Norge som kunne vært med til og holde avgiftene nede. Kjører diesel og kjører mye og bruker lite pr mil men syns det er dyrt nok. Og er egentlig elbiler å hybrid så fantastisk miljøvennlig som en skal ha det til? Tror ikke det når en ser på produksjonen av disse. Og hva med prisene når batteri må byttes. Og vindmøller koster vel mer en det smaker summa summarum. Er det noen plass avgiftene burde bli satt opp er det vel USA og alle di landene som betaler en slikk og ingenting for drivstoff og dundrer rundt i store SUV er å pisser bort bensin mens vi her på berget klager over at vi bruker over 0.7 på mila.

Redigert av boble65 (see edit history)
Link to post

Nei... Egentlig vet jeg ikke hva som er løsningen.., men vi må forbruke mindre av det meste av naturressurser.

 

Far min jobber med LNG-drevne skip. Ikke barebare det heller.

 

Hybrid er kanskje ikke løsningen. Tunge som fy er de også.

 

Og da sitter vi igjen med Torium... :) jaggu, også der har vi trukket vinnerloddet siden vi er landet med 3. største forekomsten i verden....

Link to post

Måtte bare....  :saint:

 

bilde

 

Tror bildet er fra 1991 egentlig, feil årstall på kameraet. Men 25 år siden iallefall (jeg tok bildet).

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

[quote name="Eureka" post="1863706" .

 

Og da sitter vi igjen med Torium... :) jaggu, også der har vi trukket vinnerloddet siden vi er landet med 3. største forekomsten i verden....

 

Jeg leste en plass at man estimerer at Torium forekomsten i Norge kan gi mellom 69 og 100 ganger den energien som hittil er hentet ut fra Norsk sokkel.

 

Stemmer dette, burde Norge bruke et statsbudsjett årlig for å forske frem ett fullverdig Toriumkraftverk. Og dermed fortsette å være en av verdens største leverandør av energi, bare mye "grønnere"

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Hvilket år var det han Kåre gikk av på drivstoffavgifta?

 

Vi har det med å mislike avgifter her i landet... :)

 

Carl Ivar felte regjeringen Willoch over 46 øre mens Siv nå skal øke den samme avgiften med litt mer enn det. Går verden fremover? Hvordan gikk det med brødrene dal og spektralsteinene?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Jeg er ikke for økte drivstoffpriser i seg selv, men synes ærlig talt ikke det er dyrt i dag.

Det viktigste er å utjevne urettferdigheten på prisen mellom diesel og bensin. I mine øyne bør de koste ca det samme, kanskje diesel bør være dyrere enn bensin da det er mer skadelig for miljøet.

 

Blir spennende å se hva de gjør.

 

Brukar ikkje mykje, men synest det er dyrt nok, spesielt for dei som ikkje har alternativ. Skal det bety noko for bruken må ein legge på kraftigt, minst 5 krone literen. So må me sjå til nabolanda kva nivå dei legg seg på. Kva med AdBlue?

Link to post

Vi diskuterte jo forurensing her for en tid tilbake. Tok den gang frem kalkulatoren og kom til at de 100 offshore skipene som nå ligger i opplag allerede har redusert utslippene våre betydelig.

Offshoreskipene som ligger i opplag i Bergen fører til særs laber luftkvalitet på stille dager da lysmaskinene går dag og natt også i opplag. Løsning: Byrådet/styret ellerhvadetnåheter innfører datokjøring for biler i sentrum (tror jeg det var, ref vinterens oppslag). Den åpenbare løsningen er jo at båtene ligger i opplag på Sotra eller lignende, men da taper vel Bergen havnevesen X MNOK i havneavgifter daglig, og det hadde jo vært fortærende. Verden vil bedras

Link to post

Om en virkelig ønsker å redusere forbruket av fossilt brensel er jo en økning av avgiftene en fornuftig vei å gå. Om bensinen og autodieselen blir Kr 25,- pr liter er vel ikke det så farlig. Har ikke hørt noe om at det er planer om å øke avgiftene på marinediesel.

Uten å være ekspert på området, har jeg en viss anelse om at en literpris på 25 kr ville vært siste spikeren i kista på mye av norsk næringsliv.

 

Vi sliter allerede idag ned å ha et kostnadsnivå som kan konkurrere med utlandet.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Men prisen på bensin/diesel er da ikke akkurat veldig mye høyere enn de fleste andre land i våre nærområder (Europa) så at det er spikeren i kisten skjønner jeg rett og slett ikke.

For egen del opplever jeg at prisen på bensin betyr stadig mindre for min lommebok, og det skyldes ikke høy lønn, men det antall timer (minutter) man må jobbe i Norge for å kunne betale for en liter bensin/diesel.

Er vel forøvrig heller ikke mange andre land i Europa hvor man kan kjøre fritidsbåten på avgiftsfri diesel? (Muligens fortsatt i UK, men ellers ingen andre land i EU).

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Men prisen på bensin/diesel er da ikke akkurat veldig mye høyere enn de fleste andre land i våre nærområder (Europa) så at det er spikeren i kisten skjønner jeg rett og slett ikke.

For egen del opplever jeg at prisen på bensin betyr stadig mindre for min lommebok, og det skyldes ikke høy lønn, men det antall timer (minutter) man må jobbe i Norge for å kunne betale for en liter bensin/diesel.

Er vel forøvrig heller ikke mange andre land i Europa hvor man kan kjøre fritidsbåten på avgiftsfri diesel? (Muligens fortsatt i UK, men ellers ingen andre land i EU).

 

Avgiftsfri diesel? Finn ikkje det i mitt nærområde, (Har ikkje høyrt om andre stader heller.) Men pumper utan vegbruksavgit, men med miljøavgift finn me her og. 

Eit "klokt" val om ein vel å auke drivstoffprisane, er å auke miljødelen, det er i alle høve det mest "rettferdige". Men her må ein av omsyn til konkuransen med andre land ikkje gå i bresjen. 

Link to post

Men hvis de putter på en tre til fire kroner pr liter i avgift slår det ut på båtregnskapet. Og hvordan vil det påvirke båtbruken vår?

Kanskje trefotsyken min blir kurert og jeg blir mer fornøyd med den båten jeg har som ikke bruker så mye drivstoff?

 

All påplussing her påverkar kjøp og bruk av båt. Kvifor bruke masse pengar på båt når me heller kan ta mange sydenturar i året? At me då brukar pengane våre utanlands istadenfor her heime betyr minder. At slike flyreiser og kjem særdeles ugunstigt ut i miljørekneskapen, mykje verre enn båtbruken og her og nesten utan avgifter, overser me glatt. Mange har vanskar med å sjå den store samanhengen, diverre. Opp med avgiftene, men då skal dei vere rettferdige. Det gjer ein med å auke mijødelen likt over heile fjøla.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...