Jump to content

Økte drivstoffavgifter..

R.O

Recommended Posts

Det er vel ingen miljøavgifter som går til miljøet, men er ment å påvirke oss som forbruker mht valg vi gjør. Man kan selvfølgelig ironisere over dette, men når man ser hvor "opphisset" folk her blir så har det trolig en viss effekt, ikke uventet det etter mitt syn og bekrefter vel bare at avgifter har effekt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ja, men CO2 vert litt minder med diesel, samstundes som sot og nox og vert minder. Det var det som var poenget i samanlikninga mellom diesel og bensin. Altso, ikkje stor fordel med bensin på sjøen, heller tvertimot?

Så lenge det er snakk om drivstoffavgifter som betales per liter, blir det ikke mindre CO2 med diesel enn med bensin. Tvert imot, en liter bensin gir et CO2-utslipp på 2.32 kg, mens en liter diesel gir et CO2-utslipp på 2.66 kg, altså rundt 15% mer. Sånn sett burde avgiften per liter være 15% høyere for diesel.

Jeg så forresten at FRP ønsker å fjerne veibruksavgiften på båtbensin. https://www.batliv.no/innhold/?article_id=39026

Jeg er tilbøyelig til å være enig selv om det ikke nødvendigvis er noe godt argument at dieselmotorer er større enn bensinmotorer.

Redigert av Stradivarius (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...