Mouche Svart 4.September.2016 Link til dette innlegget Svart 4.September.2016 Det er vel ingen miljøavgifter som går til miljøet, men er ment å påvirke oss som forbruker mht valg vi gjør. Man kan selvfølgelig ironisere over dette, men når man ser hvor "opphisset" folk her blir så har det trolig en viss effekt, ikke uventet det etter mitt syn og bekrefter vel bare at avgifter har effekt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bårdp Svart 4.September.2016 Link til dette innlegget Svart 4.September.2016 Ja skal en ha ned det totale forbruket må en finne seg i økte avgifter. Og skal det ha noen skikkelig effekt bør nokk bensinprisen opp på Kr 25,- pr liter. Nå skal vel en del av avgiftsøkningen på drivstoff kompenseres med bortfall av årsavgift for biler. Men som nevnt tidligere har ikke jeg kunne finne noen steder at avgiften på marinediesel skal økes. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.September.2016 Link til dette innlegget Svart 4.September.2016 Ja kr 25 pr. liter høres fantastisk ut. Takk Bårdp Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Stradivarius Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 (redigert) Ja, men CO2 vert litt minder med diesel, samstundes som sot og nox og vert minder. Det var det som var poenget i samanlikninga mellom diesel og bensin. Altso, ikkje stor fordel med bensin på sjøen, heller tvertimot? Så lenge det er snakk om drivstoffavgifter som betales per liter, blir det ikke mindre CO2 med diesel enn med bensin. Tvert imot, en liter bensin gir et CO2-utslipp på 2.32 kg, mens en liter diesel gir et CO2-utslipp på 2.66 kg, altså rundt 15% mer. Sånn sett burde avgiften per liter være 15% høyere for diesel. Jeg så forresten at FRP ønsker å fjerne veibruksavgiften på båtbensin. https://www.batliv.no/innhold/?article_id=39026 Jeg er tilbøyelig til å være enig selv om det ikke nødvendigvis er noe godt argument at dieselmotorer er større enn bensinmotorer. Redigert 6.September.2016 av Stradivarius (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.