Lars78 Startet 2.September.2016 Del på Facebook Startet 2.September.2016 Hei båtfolk! Har en kamerat med en Marex 770 hvor det sitter en Ford 2722 mermaid melody. Han fikk en plutselig heftig luft lyd i innsuget sitt sist han var ute. Er det noen motorkyndige her som kunne sett på denne videoen og gitt en forklaring på mulig årsak: Til info så pulserer det ganske kraftig i innsuget, med meget høy lyd. Lyden blir minimal ved struping med hånden forran innsuget. Ingen overtrykk i bunnpanne. Tok ut peilepinnen ved tomgang og kun litt forsiktig pusting der. Motoren er fortsatt lettstartet og gått ca 1950 timer. Ryker bitt litt blått ved oppstart som før men dette avtar raskt. Ingen mekaniske ulyder som jeg kan høre. Kan ikke se olje i kjøleveska og kan ikke se kjøleveske i olja. Virker som motor går som normalt på 4 sylindere, men har kun prøvd lavt turtall. Regner jo med at toppen må av , men hadde håpet noen kanskje hadde opplevd samme symptomer og kan gi en pekepinn på hvor omfattende dette kan bli. Forøvrig er jeg ny på dette glimrende forumet, med en nyinnkjøpt Marex 770 Holiday med Yanmar maskin. På forhånd takk for alle innspill! Lars Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 Går den teedje vippearmen (forfra) slike den skal? På videoen kan det se ut som den beveger seg mindre en de andre. (Mulig synsbedrag) Ta enkompresjonstest, kan være noe krøll med en innsugsventil. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 Der er en innsugsventil som ikkje holder tett. Sjekk om alle ventilene beveger seg rett, sjekk om du ikkje har strammet for mykje på en løfter, sjekk alle ventilfjører. Om alt her er normalt og ventilklaringen er normal så må du nok av med toppen for vidare feilsøking. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 Det der tyder på kompresjon som kommer ut på innsugsiden, en ventil som lekker tenker jeg. Sjekk ventilklaringer evt. Beveg hver enkel ventil for å finne synderen. Evt. Komp. Test. Toppen må nok uansett av. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Jakob T Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 Får ikkje til å sjå filmen,men det høres ut i beskrivelsen som det kan vere ventil problemer. Ville kontrolert at dei går fint.Er det skadde eller brente ventiler,må nok toppen av for rep Sitér dette innlegget Link to post
Lars78 Svart 2.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2016 Prøvde å se på de når vi startet den istad, men kunne ikke se noe forskjell. Blir litt "blind" når man stirrer på disse vippearmene for lenge :) Ja, Kopresjonstest er nok det første som bør gjøres. Holder og en knapp på at en innsugsventil tuller, men er overrasket over hvor høy denne luft lyden er. Sitér dette innlegget Link to post
Lars78 Svart 2.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2016 (redigert) Der er en innsugsventil som ikkje holder tett. Sjekk om alle ventilene beveger seg rett, sjekk om du ikkje har strammet for mykje på en løfter, sjekk alle ventilfjører. Om alt her er normalt og ventilklaringen er normal så må du nok av med toppen for vidare feilsøking. Det ser tilsynelatende normalt ut med fjører og det hele. Har ikke justert klaring, men dette kan jeg jo få målt. Finner jeg en ventil med mye klaring har jeg vel kanskje funnet synderen? Redigert 2.September.2016 av Lars78 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars78 Svart 2.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2016 Takker for innspill :) Jeg skriver I første innlegg at det ikke er noe nevneverdig trykk i bunnpanna, men det vil det vel heller ikke bli når toppdekselet er av? Kompisen er på vei ned til båten igjen for å sette på toppdeksel og sjekke trykk i bunnpanne og oljepåfyllings hull. Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 Hei! Er alle mutterene for manifoldpakningen godt tilskrudd? Hvis noen har løsnet litt kan det forårsake at eksos lekker mellom eksos og innsug, for her er det en felles pakning. En slik eksoslekkasje vil sikkert høres godt i innsuget - spesielt om en del av pakningen er blåst ut mot innsugssiden. Siden en slik feil ikke synes fra utsiden, ville jeg sjekket det før evt. toppen tas av. Lykke til med feilsøkingen! Sitér dette innlegget Link to post
Lars78 Svart 2.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2016 Hei! Er alle mutterene for manifoldpakningen godt tilskrudd? Hvis noen har løsnet litt kan det forårsake at eksos lekker mellom eksos og innsug, for her er det en felles pakning. En slik eksoslekkasje vil sikkert høres godt i innsuget - spesielt om en del av pakningen er blåst ut mot innsugssiden. Siden en slik feil ikke synes fra utsiden, ville jeg sjekket det før evt. toppen tas av. Lykke til med feilsøkingen! Takk for tips! Jeg var ikke klar over at det var felles pakning på denne motoren. Høres jo veldig ut som en eksos manifold lekkasje på lyden å dømme. Er bare så forvirrende når lyden og trykket høres og kjennes i enden av innsugsmanifolden, men som du sier så kan det nok bli sånn hvis den har blåst imellom innsug og eksos. Dette skal sjekkes før toppen går av. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 Prøvde å se på de når vi startet den istad, men kunne ikke se noe forskjell. Blir litt "blind" når man stirrer på disse vippearmene for lenge :) Ja, Kopresjonstest er nok det første som bør gjøres. Holder og en knapp på at en innsugsventil tuller, men er overrasket over hvor høy denne luft lyden er. Ja, det er klart du hører det godt når motoren antenner med en innsugsventil som ikkje tetter. Blir mykje tilbakeslag i innsuget da. Eg vedder er tier på at det er knekt et stykke av ventilsetet på eine sylinderen. Sitér dette innlegget Link to post
kenneth89 Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 Mange gode tips her, jeg var nede nå og sjekket. Startet motoren med toppdeksel på, og tok ut peilepinnen. Der kom det ingen ting olje, det gjorde det heller ikke i olje påfyllingen. Så dette tyder vel på at ikke vi snakker om hull i stempel eller trykk i bunnpannen ? Hilsen ( båt eier ) :-) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 Nei, det har du ikkje. Som sagt, så dreier dette seg om feil med innsugsventilene. Sjekk vippetøyet ditt grundig og sjekk ventilklaringen. Er alt ok, start med en kompresjonstest. Viser kompresjonstesten avvik på en sylinder, så må toppen av. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 Men eg reagerer også litt på at det ser ut som det kommer lite olje til vippetøyet ditt. Det er normalt at det skvetter olje rundtom når du tar av ventildekselet når motoren går. Sitér dette innlegget Link to post
kenneth89 Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 Får sjekke ventil klaringen evt å ra det derifra. Jeg håper på en lekasje i en pakning i ekses manifoilen en vei jeg. Typisk min flaks dette her med ny båt ? Sitér dette innlegget Link to post
kenneth89 Svart 3.September.2016 Del på Facebook Svart 3.September.2016 Ventil klaringen justerte vi noe. Men di var faktisk ikke så ille. Så må feilsøke videre. Prøvde og startgass på eksos manifoilen var ikke noe endring der. Så da må det evt lekke på innsiden av manifoilen inn mot innsuget. Eller så må det være en annen feil. Dette var jammen ikke lett å finne ut av altså. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 3.September.2016 Del på Facebook Svart 3.September.2016 Ta en kompresjonstest! Sitér dette innlegget Link to post
kenneth89 Svart 5.September.2016 Del på Facebook Svart 5.September.2016 Da har vi demontert manifoil kunne ikke se noe spesielt på kakningen der igrunn. Men skruene til manifoil var jo rimelig løse da. Brukte ikke noe makt å skru di av. Var rimelig løse alle sammen. Så en av dagene tar vi av toppen også så får trykk testa den og evt slipt ventiler. Renser også varmeveksler. I løpet fra varmeveksler ned til motoren der kjølevannet går var det rimelig gjørmete så d er modent for en god rens. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 5.September.2016 Del på Facebook Svart 5.September.2016 Har eksosen blåst igjennom så bør du se det tydelig på pakningenDet på fingeren din ligner på olje ? Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Lars78 Svart 5.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2016 Har eksosen blåst igjennom så bør du se det tydelig på pakningen Det på fingeren din ligner på olje ? Er ikke Olje Laluna, er rett og slett slagg, gjørme eller hva du vil kalle det etter slett vedlikehold fra forrige eier. Angående pakningen for innsug og eksos som er en og samme pakning for denne motoren, håpet vi og finne at den var blåst mellom innsug og eksos, men det var den ikke. Alle bolter var imidlertid veldig løse, men kunne ikke se at det hadde "blåst" eksos noen vei. Holder en knapp på ventil trøbbel. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 5.September.2016 Del på Facebook Svart 5.September.2016 Da høres det ut som tilbakeslag i en ventil ja Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Roger jo Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 (redigert) Høres nesten ut som en "Semidiesel" et stykke unna. (tør eksos) sitat,Motoren er fortsatt lettstartet og gått ca 1950 timer. Ryker bitt litt blått ved oppstart som før men dette avtar raskt. Ingen mekaniske ulyder som jeg kan høre. Startet motoren med toppdeksel på, og tok ut peilepinnen. Der kom det ingen ting olje, det gjorde det heller ikke i olje påfyllingen Ventil klaringen justerte vi noe. Men di var faktisk ikke så ille. Da har vi demontert manifoil kunne ikke se noe spesielt på kakningen der igrunn. Men skruene til manifoil var jo rimelig løse da Slutt. Dette høres ut som en frisk motor. Med en lekk ventil burde det vel være syns-forskjell på belegget i innløp og utløp. (kommer an på hvorlenge en har kjørt ) Med stoppknappen aktivert burde en kjenne at det blåser hvis en ventil er lekk, når en tørner motoren for hånd eller med starter. Kople på en slange på sjøvannet så ser en om det kommer sjøvann også. Kan være de løse boltene, burde ses på pakningen??? Redigert 6.September.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
LALUNA II Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 Les innleggende før du poster roger jo innlegg 20 Er ikke Olje Laluna, er rett og slett slagg, gjørme eller hva du vil kalle det etter slett vedlikehold fra forrige eier.Angående pakningen for innsug og eksos som er en og samme pakning for denne motoren, håpet vi og finne at den var blåst mellom innsug og eksos, men det var den ikke. Alle bolter var imidlertid veldig løse, men kunne ikke se at det hadde "blåst" eksos noen vei. Holder en knapp på ventil trøbbel. Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
kenneth89 Svart 7.September.2016 Del på Facebook Svart 7.September.2016 Da fant vi feilen etter vi tok av toppen. En god bit av ventilen har løsnet og blitt trykt og brent seg fast på toppen av det ene stempelet. Er i tvil om d er noe vits og prøve å ta vekk biten og slipe toppen av stempel og prøve å montere igjenn. Redd for at d kan være sprekker i stempel også etter denne trøkken. Biten sitter dønn fast på toppen av stempelet. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 7.September.2016 Del på Facebook Svart 7.September.2016 Bør nok bytte stempel,veiv staken har mest sansynlig klart seg.Om ikkje ventilsetetet skada er det vel ein grei reprasjon.Toppen bør vel planes og slipeventiler. Hadde ein båt med Volvo tmd47,på den var det større skader i stempelet som det er på Forden din,den fungerte fint,så det går jo å prøve bare med å reparere toppen.Om det ikkje funker er det jo bare ein toppakning,og ekstra arbeid.Er jo grove motorer med lavt turtall,og stort slagvolum Ville vel ha skifta stempel,så har du ein fullgod reprasjon Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.