Jump to content

Ford Mermaid Melody 2722 Plutselig ulyd


Lars78

Recommended Posts

Hei båtfolk!

Har en kamerat med en Marex 770 hvor det sitter en Ford 2722 mermaid melody. Han fikk en plutselig heftig luft lyd i innsuget sitt sist han var ute.

 

Er det noen motorkyndige her som kunne sett på denne videoen og gitt en forklaring på mulig årsak:

 

 

Til info så pulserer det ganske kraftig i innsuget, med meget høy lyd. Lyden blir minimal ved struping med hånden forran innsuget.

Ingen overtrykk i bunnpanne. Tok ut peilepinnen ved tomgang og kun litt forsiktig pusting der.

Motoren er fortsatt lettstartet og gått ca 1950 timer. Ryker bitt litt blått ved oppstart som før men dette avtar raskt. Ingen mekaniske ulyder som jeg kan høre.

Kan ikke se olje i kjøleveska og kan ikke se kjøleveske i olja.

Virker som motor går som normalt på 4 sylindere, men har kun prøvd lavt turtall.

 

Regner jo med at toppen må av , men hadde håpet noen kanskje hadde opplevd samme symptomer og kan gi en pekepinn på hvor omfattende dette kan bli.

 

Forøvrig er jeg ny på dette glimrende forumet, med en nyinnkjøpt Marex 770 Holiday med Yanmar maskin.

 

På forhånd takk for alle innspill!

 

Lars

Link to post

Der er en innsugsventil som ikkje holder tett. Sjekk om alle ventilene beveger seg rett, sjekk om du ikkje har strammet for mykje på en løfter, sjekk alle ventilfjører. Om alt her er normalt og ventilklaringen er normal så må du nok av med toppen for vidare feilsøking.

 

Det ser tilsynelatende normalt ut med fjører og det hele. Har ikke justert klaring, men dette kan jeg jo få målt. Finner jeg en ventil med mye klaring har jeg vel kanskje funnet synderen?

Redigert av Lars78 (see edit history)
Link to post

Hei!

Er alle mutterene for manifoldpakningen godt tilskrudd? Hvis noen har løsnet litt kan det forårsake at eksos lekker mellom eksos og innsug, for her er det en felles pakning. En slik eksoslekkasje vil sikkert høres godt i innsuget - spesielt om en del av pakningen er blåst ut mot innsugssiden.

Siden en slik feil ikke synes fra utsiden, ville jeg sjekket det før evt. toppen tas av.

Lykke til med feilsøkingen!

Link to post

Hei!

Er alle mutterene for manifoldpakningen godt tilskrudd? Hvis noen har løsnet litt kan det forårsake at eksos lekker mellom eksos og innsug, for her er det en felles pakning. En slik eksoslekkasje vil sikkert høres godt i innsuget - spesielt om en del av pakningen er blåst ut mot innsugssiden.

Siden en slik feil ikke synes fra utsiden, ville jeg sjekket det før evt. toppen tas av.

Lykke til med feilsøkingen!

Takk for tips! Jeg var ikke klar over at det var felles pakning på denne motoren. Høres jo veldig ut som en eksos manifold lekkasje på lyden å dømme. Er bare så forvirrende når lyden og trykket høres og kjennes i enden av innsugsmanifolden, men som du sier så kan det nok bli sånn hvis den har blåst imellom innsug og eksos. Dette skal sjekkes før toppen går av.

Link to post

Prøvde å se på de når vi startet den istad, men kunne ikke se noe forskjell. Blir litt "blind" når man stirrer på disse vippearmene for lenge :) Ja, Kopresjonstest er nok det første som bør gjøres. Holder og en knapp på at en innsugsventil tuller, men er overrasket over hvor høy denne luft lyden er.

Ja, det er klart du hører det godt når motoren antenner med en innsugsventil som ikkje tetter. Blir mykje tilbakeslag i innsuget da. Eg vedder er tier på at det er knekt et stykke av ventilsetet på eine sylinderen.

Link to post

Da har vi demontert manifoil kunne ikke se noe spesielt på kakningen der igrunn. Men skruene til manifoil var jo rimelig løse da. Brukte ikke noe makt å skru di av. Var rimelig løse alle sammen. Så en av dagene tar vi av toppen også så får trykk testa den og evt slipt ventiler. Renser også varmeveksler. I løpet fra varmeveksler ned til motoren der kjølevannet går var det rimelig gjørmete så d er modent for en god rens.

bilde

bilde

bilde

Link to post

Har eksosen blåst igjennom så bør du se det tydelig på pakningen

Det på fingeren din ligner på olje ?

Er ikke Olje Laluna, er rett og slett slagg, gjørme eller hva du vil kalle det etter slett vedlikehold fra forrige eier.

 

Angående pakningen for innsug og eksos som er en og samme pakning for denne motoren, håpet vi og finne at den var blåst mellom innsug og eksos, men det var den ikke. Alle bolter var imidlertid veldig løse, men kunne ikke se at det hadde "blåst" eksos noen vei. Holder en knapp på ventil trøbbel.

Link to post

Høres nesten ut som en "Semidiesel" et stykke unna. (tør eksos)

 

sitat,Motoren er fortsatt lettstartet og gått ca 1950 timer. Ryker bitt litt blått ved oppstart som før men dette avtar raskt. Ingen mekaniske ulyder som jeg kan høre.

Startet motoren med toppdeksel på, og tok ut peilepinnen. Der kom det ingen ting olje, det gjorde det heller ikke i olje påfyllingen

Ventil klaringen justerte vi noe. Men di var faktisk ikke så ille. 

Da har vi demontert manifoil kunne ikke se noe spesielt på kakningen der igrunn. Men skruene til manifoil var jo rimelig løse da Slutt.

Dette høres ut som en frisk motor.

 

Med en lekk ventil burde det vel være syns-forskjell på belegget i innløp og utløp. (kommer an på hvorlenge en har kjørt )

 

Med stoppknappen aktivert burde en kjenne at det blåser hvis en ventil er lekk, når en tørner motoren for hånd eller med starter.

Kople på en slange på sjøvannet så ser en om det kommer sjøvann også.

 

Kan være de løse boltene, burde ses på pakningen??? 

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Les innleggende før du poster roger jo innlegg 20

Er ikke Olje Laluna, er rett og slett slagg, gjørme eller hva du vil kalle det etter slett vedlikehold fra forrige eier.

Angående pakningen for innsug og eksos som er en og samme pakning for denne motoren, håpet vi og finne at den var blåst mellom innsug og eksos, men det var den ikke. Alle bolter var imidlertid veldig løse, men kunne ikke se at det hadde "blåst" eksos noen vei. Holder en knapp på ventil trøbbel.

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Da fant vi feilen etter vi tok av toppen. En god bit av ventilen har løsnet og blitt trykt og brent seg fast på toppen av det ene stempelet. Er i tvil om d er noe vits og prøve å ta vekk biten og slipe toppen av stempel og prøve å montere igjenn. Redd for at d kan være sprekker i stempel også etter denne trøkken. Biten sitter dønn fast på toppen av stempelet.

bilde

bilde

bilde

bilde

Link to post

Bør nok bytte stempel,veiv staken har mest sansynlig klart seg.Om ikkje ventilsetetet skada er det vel ein grei reprasjon.Toppen bør vel planes og slipeventiler.

Hadde ein båt med Volvo tmd47,på den var det større skader i stempelet som det er på Forden din,den fungerte fint,så det går jo å prøve bare med å reparere toppen.Om det ikkje funker er det jo bare ein toppakning,og ekstra arbeid.Er jo grove motorer med lavt turtall,og stort slagvolum

Ville vel ha skifta stempel,så har du ein fullgod reprasjon

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...