gregor Startet 2.September.2016 Link til dette innlegget Startet 2.September.2016 Når det er snakk om dimensjonering på kablene til solcelle og vindgenerator (som jeg skal ha på targaen) så snakkes det gjerne om avstanden fra disse og til batteriene. Jeg kan ha regulatorene til dette like under targa bøylen, ca 3 - 3.5 meter Kabel. Derrifra blir det ca. 5-6 meter kabel til batteriene. Det jeg lurer på er om jeg må dimensjonere kabelen hele veien til batteriene eller blir det annerledes når regulatoren står i mellom? Her står det lengden frem til regulator. http://www.sunwind.no/pages/news/read/?id=167 Grunnen til at jeg spør er at om jeg regner 3-3.5 meter ut fra den tabelen på sunwind siden så blir det ikke noe problem å legge kablene inne i trekkrør som går på insiden i targa bøylen og som kommer inn innvendig i båten. Hvis jeg må beregne for nærmere 10 meter strekk så må jeg muligens ta bort trekkrøret og bare trekke kablene inne i targabøylen. Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Bestefar Svart 2.September.2016 Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 Jeg vil tro at tabellene er kalkulert ut fra at regulator er montert ved batteriet. Når man skal dimensjonere en kabel så må man regne hele kabellengden. Det hjelper ikke om du får mye strøm frem til regulatoren om du "taper" strøm mellom regulator og batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2.September.2016 Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 Det blir trolig større krav til dimensjon etter regulator da du har lavere spenning og dermed trenger tykkere leder for samme effekt! Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 3.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2016 Etter regulator er det ikke så farlig for der har jeg hele båten å ta av :) Jeg får sjekke litt med de som selger. Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Kjellg Svart 3.September.2016 Link til dette innlegget Svart 3.September.2016 Du har vel ikke lavere spenning ved solcelle lading? Heller amperen som blir lavere. Husk å måle kablene fram og tilbake. Du sier 5-6 meter så i regnestykket må du ta høyde for 10-12 meter. Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 3.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2016 Har skjønt at det er 2x det kvadratet ja :) Hva mener du med lavere spenning ved solcelle lading? Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Kjellg Svart 3.September.2016 Link til dette innlegget Svart 3.September.2016 Så langt jeg har skjønt det så leverer panelene 17-19/20 volt, mens regulator leverer ca 14,5 volt. Det er jo denne volten (14,5) som er vesentlig og opprettholde med tykke nok kabler. Ligger flere kalkulatorer ute for å beregne kabeltykkelse Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 3.September.2016 Link til dette innlegget Svart 3.September.2016 Regulator regulerer ned spenning til ladespenning. 30V/5A inn på regulator kan da feks bli 14V/10A ut fra regulator. 10A trenger større tverrsnitt enn 5A. Hvis regulator ikke har ekstern sense på batterier blir spenningstap nedstrøms regulator viktig for å unngå for lav ladespenning. Det vil si at tverrsnitt nedstrøms er mest kritisk. Det er uansett dumt å være kjip på tverrsnittet da dette bare fører til at effekt brennes av i ledninger i stedet for å lade batteriene. Jeg har 4 X 150W panel i serie. 6 mm2 med max 130-140V/5-6A ned til regulator og min 35 mm2 etter regulator. Max ladestrøm fra loggen er 44A. Da bør ledningene være litt feite for å unngå spenningstap. Kalkulatoren på BP er fint til å sjekke dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.