Jump to content

Hvor skal batterikabel kobles til startrele Yamaha 85 hk


morgull

Recommended Posts

Har en Yamaha 85hk fra 90 tallet som jeg skulle prøve å få start på. Mener selv jeg har koblet + kabelen fra batteriet riktig, men når jeg vrir om nøkkelen så hører jeg bare en tikkelingnende lyd som jeg tror kommer fra startreleet..

 

bilde

 

Kabelen oppe til venstre på startreleet kommer fra + på batteriet. Det er batterikabelen som er koblet på nede til høyre på startreleet.

 

Er dette riktig koblet?

 

Eventuelle tips hva som kan være galt tas imot med takk :)

Edited by morgull (see edit history)

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post

Er den øverste svarte kabelen også +? Vanligvis sørger man for at rød er + og svart er -. Du har jo koblet sammen en svart og rød på nederste tilkoblingspunktet. Uten at jeg kjenner denne motoren så mistenker jeg at du har koblet feil.

Link to post

No trur eg ikkje at strømmen bryr seg om hvilken farge det er på ledningen, men for å snu litt på bestefar sitt utsagn her, so er det vel ikkje uvanlig at +ledningen er raud.

 

Kabelen oppe til venstre på startreleet kommer fra + på batteriet. Det er batterikabelen som er koblet på nede til høyre på startreleet.

Nei, eg trur deg ikkje på at begge desse går til + på batteriet, men hvis den oppe til høgre er åleine på den skruen, og går til starteren, so ligner det på riktig. Dette seier eg utifrå at ein batterikabel som kjem til ein tilkoblingsskrue på starterele, skal ikkje vera åleine på den skruen, der skal vera minst ei kabel til.

 

Magne

Link to post

Ser ikke hvor ledningene går videre på det nærbildet,men regner med den sorte kabelen med tape går videre til starteren og at minus fra batteri er festet i motorblokka ved starteren. Isåfall er pluss fra batteri (sort m/hvit stripe) på rett plass, men du må også plugge ledningen fra sikringsholderen inn i den ledige røde ledningen som henger ned. Sikringsholderen ser du står i en holder/klips i underkant av plusskabelen på bildet

Link to post

Hei. Skrev feil som "Dinamo" nevner. Den sorte kabelen med tape oppe til venstre kommer fra startmotoren, ikke batteriet som jeg skrev.

Sort kabel med hvit stripe koblet nede til høyre på start releet er Pluss fra batteriet.

Jeg har etter det jeg leser her da koblet kablene riktig på start releet.

Minus kabelen fra batteriet er koblet inn på festet til startmotoren, så den skal være riktig.

Det jeg ikke har gjort er å koble den den røde ledningen som henger ned til ledning fra sikringsholderen.

Skal sjekke det ut senere idag.

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post

Nå har jeg sjekket. Ledningen fra sikringsholderen går inn på pluss på det jeg tror er powertrimreleet.

Den skulle muligens ha vært flyttet opp til startreleet der pluss kabelen fra batteriet kommer inn?

 

bilde

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post

"Den svarte ledningen med tape" ser ut til å være koblet rett til blokka. I så fall skal dette være minus rett fra batteriet. Den tykke ledningen inn på startreleet skal være pluss rett fra batteriet. Og den tynne ledningen som er koblet til den terminalen på startreleet som ikke har den tykke ledningen fra batteriet på seg kan være f.eks 1.5 mm2. Holder i massevis. Denne ledningen kommer fra startbryteren, og skal bare føre en liten strøm for å aktivere releet :smiley:

Link to post

Ja, takk for det.!

 

(Jeg - med fantastisk hjelp - (for noen måneder siden) fra Dinamo aka Magne, har koblet alt riktig til vår Yanmar- 2 Cylindra 20-22 HK motor. 

Pga. «Life» - kommer ikke denne båten på vannet før til våren, 2017.

Alle kabler har blitt strukket - i strømpe - fremover, mot instrumentpanelet, sikringsbokser osv...  )  Alle kabler ble merket med et nummer, på begge ender.  Noen kabler fikk på seg "tape" - f.eks. start-kabelen fra Releet til startknappen på instrument panelet. Sort, 30 AMP, og merket med rød og hvit tape. I begge ender.

 

Jeg ser ikke noen kabler med "tape" på - i disse bildene.

 

Det hadde vært hjelpsomt om du tok noen bedre bilder, samtidig tror jeg at "problemet" ditt der har en veldig enkel løsning, og at du har løst det allerede!

Link to post

Hei! Takker for alle tipsene. Det er forhåpentligvis en enkel løsning på det.. Mest sannsynlig er batteriet jeg har prøvd å starte med er gåent. Ladet det før jeg prøvde og trodde det var ok, men etter et par start forsøk er det omtrent utladet igjen. Svinghjulet går rundt et par omtreininger før det ikke er mere krefter igjen i batteriet.

Skal kjøpe meg nytt batteri i morgen og prøve igjen da.

Batterikablene er originale Yamaha batterikabler, så de burde ha nok kvadrat.

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post

kablene har nok kvadrat nok , men har vært borti at kablene er irret såpass innvendig at spenningsfallet blir høyt.   Hva er alder på motor?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

på min 92mod måtte jeg bytte her for en 6-7 år siden.    

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ja, takk for det.!

 

(Jeg - med fantastisk hjelp - (for noen måneder siden) fra Dinamo aka Magne, har koblet alt riktig til vår Yanmar- 2 Cylindra 20-22 HK motor. 

Pga. «Life» - kommer ikke denne båten på vannet før til våren, 2017.

Alle kabler har blitt strukket - i strømpe - fremover, mot instrumentpanelet, sikringsbokser osv...  )  Alle kabler ble merket med et nummer, på begge ender.  Noen kabler fikk på seg "tape" - f.eks. start-kabelen fra Releet til startknappen på instrument panelet. Sort, 30 AMP, og merket med rød og hvit tape. I begge ender.

 

Jeg ser ikke noen kabler med "tape" på - i disse bildene.

 

Det hadde vært hjelpsomt om du tok noen bedre bilder, samtidig tror jeg at "problemet" ditt der har en veldig enkel løsning, og at du har løst det allerede!

:blush: :blush:

Link to post

Da har jeg endelig fått start på motoren! Det var de originale Yamaha batterikablene som var problemet (som Ivar og andre her ba meg sjekke). Byttet til nye kabler og det gjorde susen!

Takker for alle gode rådene!

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...