morgull Startet 3.September.2016 Link til dette innlegget Startet 3.September.2016 (redigert) Har en Yamaha 85hk fra 90 tallet som jeg skulle prøve å få start på. Mener selv jeg har koblet + kabelen fra batteriet riktig, men når jeg vrir om nøkkelen så hører jeg bare en tikkelingnende lyd som jeg tror kommer fra startreleet.. Kabelen oppe til venstre på startreleet kommer fra + på batteriet. Det er batterikabelen som er koblet på nede til høyre på startreleet. Er dette riktig koblet? Eventuelle tips hva som kan være galt tas imot med takk :) Redigert 3.September.2016 av morgull (see edit history) Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Bestefar Svart 3.September.2016 Link til dette innlegget Svart 3.September.2016 Er den øverste svarte kabelen også +? Vanligvis sørger man for at rød er + og svart er -. Du har jo koblet sammen en svart og rød på nederste tilkoblingspunktet. Uten at jeg kjenner denne motoren så mistenker jeg at du har koblet feil. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 3.September.2016 Link til dette innlegget Svart 3.September.2016 No trur eg ikkje at strømmen bryr seg om hvilken farge det er på ledningen, men for å snu litt på bestefar sitt utsagn her, so er det vel ikkje uvanlig at +ledningen er raud. Kabelen oppe til venstre på startreleet kommer fra + på batteriet. Det er batterikabelen som er koblet på nede til høyre på startreleet. Nei, eg trur deg ikkje på at begge desse går til + på batteriet, men hvis den oppe til høgre er åleine på den skruen, og går til starteren, so ligner det på riktig. Dette seier eg utifrå at ein batterikabel som kjem til ein tilkoblingsskrue på starterele, skal ikkje vera åleine på den skruen, der skal vera minst ei kabel til. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 3.September.2016 Link til dette innlegget Svart 3.September.2016 Ser ikke hvor ledningene går videre på det nærbildet,men regner med den sorte kabelen med tape går videre til starteren og at minus fra batteri er festet i motorblokka ved starteren. Isåfall er pluss fra batteri (sort m/hvit stripe) på rett plass, men du må også plugge ledningen fra sikringsholderen inn i den ledige røde ledningen som henger ned. Sikringsholderen ser du står i en holder/klips i underkant av plusskabelen på bildet Sitér dette innlegget Link to post
morgull Svart 4.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2016 Hei. Skrev feil som "Dinamo" nevner. Den sorte kabelen med tape oppe til venstre kommer fra startmotoren, ikke batteriet som jeg skrev. Sort kabel med hvit stripe koblet nede til høyre på start releet er Pluss fra batteriet. Jeg har etter det jeg leser her da koblet kablene riktig på start releet. Minus kabelen fra batteriet er koblet inn på festet til startmotoren, så den skal være riktig. Det jeg ikke har gjort er å koble den den røde ledningen som henger ned til ledning fra sikringsholderen. Skal sjekke det ut senere idag. Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
morgull Svart 4.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2016 Nå har jeg sjekket. Ledningen fra sikringsholderen går inn på pluss på det jeg tror er powertrimreleet. Den skulle muligens ha vært flyttet opp til startreleet der pluss kabelen fra batteriet kommer inn? Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Kasper22 Svart 4.September.2016 Link til dette innlegget Svart 4.September.2016 Tror ikke det gjør noe fra eller til, så da ser det ut som det er riktigt koblet. Da er neste skritt å sjekke batterikabler,polsko,hovedstrømbryter osv. Tipper du har spenningsfall frem til motoren Sitér dette innlegget Link to post
HerrPedersen Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 "Den svarte ledningen med tape" ser ut til å være koblet rett til blokka. I så fall skal dette være minus rett fra batteriet. Den tykke ledningen inn på startreleet skal være pluss rett fra batteriet. Og den tynne ledningen som er koblet til den terminalen på startreleet som ikke har den tykke ledningen fra batteriet på seg kan være f.eks 1.5 mm2. Holder i massevis. Denne ledningen kommer fra startbryteren, og skal bare føre en liten strøm for å aktivere releet Sitér dette innlegget Link to post
Old Wood Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 Ja, takk for det.! (Jeg - med fantastisk hjelp - (for noen måneder siden) fra Dinamo aka Magne, har koblet alt riktig til vår Yanmar- 2 Cylindra 20-22 HK motor. Pga. «Life» - kommer ikke denne båten på vannet før til våren, 2017. Alle kabler har blitt strukket - i strømpe - fremover, mot instrumentpanelet, sikringsbokser osv... ) Alle kabler ble merket med et nummer, på begge ender. Noen kabler fikk på seg "tape" - f.eks. start-kabelen fra Releet til startknappen på instrument panelet. Sort, 30 AMP, og merket med rød og hvit tape. I begge ender. Jeg ser ikke noen kabler med "tape" på - i disse bildene. Det hadde vært hjelpsomt om du tok noen bedre bilder, samtidig tror jeg at "problemet" ditt der har en veldig enkel løsning, og at du har løst det allerede! Sitér dette innlegget Link to post
morgull Svart 8.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 Hei! Takker for alle tipsene. Det er forhåpentligvis en enkel løsning på det.. Mest sannsynlig er batteriet jeg har prøvd å starte med er gåent. Ladet det før jeg prøvde og trodde det var ok, men etter et par start forsøk er det omtrent utladet igjen. Svinghjulet går rundt et par omtreininger før det ikke er mere krefter igjen i batteriet. Skal kjøpe meg nytt batteri i morgen og prøve igjen da. Batterikablene er originale Yamaha batterikabler, så de burde ha nok kvadrat. Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
ivar Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 kablene har nok kvadrat nok , men har vært borti at kablene er irret såpass innvendig at spenningsfallet blir høyt. Hva er alder på motor? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
morgull Svart 8.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 Skal ta en titt på kablene. Motoren er en 94 modell. Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
ivar Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 på min 92mod måtte jeg bytte her for en 6-7 år siden. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Dinamo Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 Ja, takk for det.! (Jeg - med fantastisk hjelp - (for noen måneder siden) fra Dinamo aka Magne, har koblet alt riktig til vår Yanmar- 2 Cylindra 20-22 HK motor. Pga. «Life» - kommer ikke denne båten på vannet før til våren, 2017. Alle kabler har blitt strukket - i strømpe - fremover, mot instrumentpanelet, sikringsbokser osv... ) Alle kabler ble merket med et nummer, på begge ender. Noen kabler fikk på seg "tape" - f.eks. start-kabelen fra Releet til startknappen på instrument panelet. Sort, 30 AMP, og merket med rød og hvit tape. I begge ender. Jeg ser ikke noen kabler med "tape" på - i disse bildene. Det hadde vært hjelpsomt om du tok noen bedre bilder, samtidig tror jeg at "problemet" ditt der har en veldig enkel løsning, og at du har løst det allerede! :blush: Sitér dette innlegget Link to post
morgull Svart 13.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2016 Da har jeg endelig fått start på motoren! Det var de originale Yamaha batterikablene som var problemet (som Ivar og andre her ba meg sjekke). Byttet til nye kabler og det gjorde susen! Takker for alle gode rådene! Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.