Jump to content

Hvor skal batterikabel kobles til startrele Yamaha 85 hk


morgull

Recommended Posts

Har en Yamaha 85hk fra 90 tallet som jeg skulle prøve å få start på. Mener selv jeg har koblet + kabelen fra batteriet riktig, men når jeg vrir om nøkkelen så hører jeg bare en tikkelingnende lyd som jeg tror kommer fra startreleet..

 

bilde

 

Kabelen oppe til venstre på startreleet kommer fra + på batteriet. Det er batterikabelen som er koblet på nede til høyre på startreleet.

 

Er dette riktig koblet?

 

Eventuelle tips hva som kan være galt tas imot med takk :)

Redigert av morgull (see edit history)

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post

No trur eg ikkje at strømmen bryr seg om hvilken farge det er på ledningen, men for å snu litt på bestefar sitt utsagn her, so er det vel ikkje uvanlig at +ledningen er raud.

 

Kabelen oppe til venstre på startreleet kommer fra + på batteriet. Det er batterikabelen som er koblet på nede til høyre på startreleet.

Nei, eg trur deg ikkje på at begge desse går til + på batteriet, men hvis den oppe til høgre er åleine på den skruen, og går til starteren, so ligner det på riktig. Dette seier eg utifrå at ein batterikabel som kjem til ein tilkoblingsskrue på starterele, skal ikkje vera åleine på den skruen, der skal vera minst ei kabel til.

 

Magne

Link to post

Ser ikke hvor ledningene går videre på det nærbildet,men regner med den sorte kabelen med tape går videre til starteren og at minus fra batteri er festet i motorblokka ved starteren. Isåfall er pluss fra batteri (sort m/hvit stripe) på rett plass, men du må også plugge ledningen fra sikringsholderen inn i den ledige røde ledningen som henger ned. Sikringsholderen ser du står i en holder/klips i underkant av plusskabelen på bildet

Link to post

Hei. Skrev feil som "Dinamo" nevner. Den sorte kabelen med tape oppe til venstre kommer fra startmotoren, ikke batteriet som jeg skrev.

Sort kabel med hvit stripe koblet nede til høyre på start releet er Pluss fra batteriet.

Jeg har etter det jeg leser her da koblet kablene riktig på start releet.

Minus kabelen fra batteriet er koblet inn på festet til startmotoren, så den skal være riktig.

Det jeg ikke har gjort er å koble den den røde ledningen som henger ned til ledning fra sikringsholderen.

Skal sjekke det ut senere idag.

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post

"Den svarte ledningen med tape" ser ut til å være koblet rett til blokka. I så fall skal dette være minus rett fra batteriet. Den tykke ledningen inn på startreleet skal være pluss rett fra batteriet. Og den tynne ledningen som er koblet til den terminalen på startreleet som ikke har den tykke ledningen fra batteriet på seg kan være f.eks 1.5 mm2. Holder i massevis. Denne ledningen kommer fra startbryteren, og skal bare føre en liten strøm for å aktivere releet :smiley:

Link to post

Ja, takk for det.!

 

(Jeg - med fantastisk hjelp - (for noen måneder siden) fra Dinamo aka Magne, har koblet alt riktig til vår Yanmar- 2 Cylindra 20-22 HK motor. 

Pga. «Life» - kommer ikke denne båten på vannet før til våren, 2017.

Alle kabler har blitt strukket - i strømpe - fremover, mot instrumentpanelet, sikringsbokser osv...  )  Alle kabler ble merket med et nummer, på begge ender.  Noen kabler fikk på seg "tape" - f.eks. start-kabelen fra Releet til startknappen på instrument panelet. Sort, 30 AMP, og merket med rød og hvit tape. I begge ender.

 

Jeg ser ikke noen kabler med "tape" på - i disse bildene.

 

Det hadde vært hjelpsomt om du tok noen bedre bilder, samtidig tror jeg at "problemet" ditt der har en veldig enkel løsning, og at du har løst det allerede!

Link to post

Hei! Takker for alle tipsene. Det er forhåpentligvis en enkel løsning på det.. Mest sannsynlig er batteriet jeg har prøvd å starte med er gåent. Ladet det før jeg prøvde og trodde det var ok, men etter et par start forsøk er det omtrent utladet igjen. Svinghjulet går rundt et par omtreininger før det ikke er mere krefter igjen i batteriet.

Skal kjøpe meg nytt batteri i morgen og prøve igjen da.

Batterikablene er originale Yamaha batterikabler, så de burde ha nok kvadrat.

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post

Ja, takk for det.!

 

(Jeg - med fantastisk hjelp - (for noen måneder siden) fra Dinamo aka Magne, har koblet alt riktig til vår Yanmar- 2 Cylindra 20-22 HK motor. 

Pga. «Life» - kommer ikke denne båten på vannet før til våren, 2017.

Alle kabler har blitt strukket - i strømpe - fremover, mot instrumentpanelet, sikringsbokser osv...  )  Alle kabler ble merket med et nummer, på begge ender.  Noen kabler fikk på seg "tape" - f.eks. start-kabelen fra Releet til startknappen på instrument panelet. Sort, 30 AMP, og merket med rød og hvit tape. I begge ender.

 

Jeg ser ikke noen kabler med "tape" på - i disse bildene.

 

Det hadde vært hjelpsomt om du tok noen bedre bilder, samtidig tror jeg at "problemet" ditt der har en veldig enkel løsning, og at du har løst det allerede!

:blush: :blush:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...