Jump to content

Hvorfor varierer spenninga på instrumentene på min VP KAD 43?


POPEYE2

Recommended Posts

Har en Skarpnes 9100 hvor jeg over lengre tid har hatt problemer med at instrumentene både viser for høye verdier og «hopper» når jeg kjører. Dette gjelder primært temp.måleren, men også voltmeteret ligger til tider og stanger opp i max (over 16). Også flere av de andre instrumentene kan reagere på tilsvarende måte.

 

I 2015 viste temp.måleren i lengre perioder 95-98 grader (konstant på de fleste turene). Første antakelse var selvsagt at motoren gikk varm. Etter mange timer med sjekk av alle vitale motordeler og måling med både IR-termometer, manuell temp.måling, koking av termostatene, osv. konkluderte jeg med at det ikke var noe galt med temperaturen. Selve instrumentet og temp.føler er også skiftet ut med nye. Derfor er jeg sikker på at jeg har et strømproblem. Problemet er at jeg ikke finner ut hva som er årsaken. Jeg har målt spenningen på dynamoen (som også er helt ny – 12v 75A 2-pola) til 16,5 - 16,7 ved kjøring. Når båten ligger i ro (varm motor) er spenninga målt til 12,6 volt. Hva skal normal ladespenning på en dynamo være?

 

I tillegg kommer det lyd fra ladedioden (batteri-isolatoren). Kan denne skape slike spenningsforskjeller?   

 

Andre teorier på hva som kan forårsake slike høye målinger/variasjoner på spenning? Jording?

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13923/dynamo_2016.jpg

 

Redigert av POPEYE2 (see edit history)
Link to post

Om jeg ikke husker helt feil så er den gule ledningen som styrer regulator. Det betyr at denne dynamoen "snakker" den med seg selv. Den tar ikke hensyn til at du kan ha spenningstap i skilledioden. Jeg ville begynt med å rense alle koblinger på dynamo og vurdert om det kan lønne seg å montere en regulator som måler på batteriet. Om regulatoren som sitter på dynamoen er defekt så vil en ekstern regulator gjøre jobben.

Link to post

Har trådstarter dokumentasjon på dynamo? Hvis ikke burde dette kunne skaffes av Gudbrandsdal Trading går jeg ut fra?

 

Hvis dynamo er identisk med original VP så burde den slik den er koplet i dag gi en forholdsvis lav spenning ut - 13.7-14V eller så - da den 'ser' sin egen spenning og 'tror' den ser et fulladet batteri. Som flere er inne på bør gul sensorledning på VP dynamoer forlenges slik at den føler på batteri for å få tilstrekkelig ladespenning, spesielt hvis lading går via skillediode som gjerne 'spiser' 0.7-1.1V avhengig av ladestrøm. Men at spenning går opp til 16-17V har jeg bare sett når gul senseledning er frakoplet slik at den ser 'flatt batteri'. Ville derfor prøvd å finne dokumentasjon på dynamo, og spesielt på regulatoren. Mulig det står mer info stemplet inn i godset enn klistrelappen fra GT?

Link to post

Det er litt med bakgrunn i det Fantino skriver at jeg foreslår å rense kontaktene. På bildet ser det som om det kan være litt irr. Det ser ut for meg som omdenne dynamoen er VP 863955 samme som ble levert med 41-motorene. På regulatoren på denne dynamoen så sitter det børster 840632 og regulatoren er 864006. Ny regulator er 872368. Du kan finne tegning av denn dynamoen på nettet. Jeg skal se om jeg finner siden.

Link to post

Siden den laget lyd tenkte jeg det kunne være skillerele, men det er tydeligvis diode. Kjenner ikke akkurat denne og lurer litt på hva den tynne bolten som står ubrukt er for noe??

Jeg hadde nok vært fristet til å koble av A  og flyttet denne over på kontakten til startbatteri. Da er dynamo koblet direkte til startbatteri og ladestrømmen går utenom dioden. Se hva som skjer da. Ikke kjør lenge for de to andre batteriene blir ikke ladet. Blir spenningen riktig nå må det jo værte noe med dioden,

Link to post

R er ofte en egen diodeutgang der senseledning fra dynamo kan kobles til slik at den ser tilnærmet samme spenning som batteriene og dermed kompenserer for spenningsfall over diodene. Mulig det står et fabrikantmerke på diode slik at dette kan sjekkes? Det er et mysterium for meg hvordan et diodeskille kan lage lyd, men jeg ville uansett begynt med å finne ut hvorfor dynamo gir ut over 16V når senseledning er koplet direkte på utgangen. Det tyder på at senseledning ikke har kontakt med regulator (selv om det ser slik ut) eller at regulator er gåen.

Link to post

Hvor ofte er det at spenningen hopper opp og ned ? Er det lange pauser eller spretter det opp og ned konstant ? Jeg tenker om det er dårlig kontakt et sted, enten + eller -, og dynamo ikke får levert den strømmen den produserer, bare rykkvis, kan det kanskje oppføre seg slik, altså over 16 volt når kontakt oppstår. Ellers enig med Fantino at den gule ledningen sjekkes.

 

Ellers tenkte jeg om han flytter ladekabel fra A til startbatteriets kontakt(muligens er det 1) så er det nærmest tilbake til originalkobling, og da bare for å sjekke om det hjelper i tilfelle det er selve dioden som skaper disse høye spenningene.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Har en lignende situasjon på en D6. Volvo voltinstrument jobber opp og ned. Opp til 14,2 og ned til 13.2 eller deromkring. Særlig ved høyt turtall over 3000 omdr dumper den ekstra ned. Oljetrykkinstrumentet jobber også opp og ned men aldri i farlig område.

 

 

Har vært slik noen år nå.. Da det oppsto tok jeg det opp med VP-verksted, byttet oljetrykksgiver uten endring. Så rant det ut i sanden..

Volvo batterilampa, startbatteri, begynner å blinke etter 5 minutter om motor er avskrudd, men alle systemer på og nøkkel i posisjon før start.

Startbatteri spenning er målt til god og høyere enn på volvodisplay. Batteri skiftet uten endring.

 

Skal ikke kuppe denne tråden, men den gir ihverfall pågangslyst til å ordne egene problemer.

:)

Link to post

Har trådstarter dokumentasjon på dynamo? Hvis ikke burde dette kunne skaffes av Gudbrandsdal Trading går jeg ut fra?

 

Mulig det står mer info stemplet inn i godset enn klistrelappen fra GT?

 

Har kontaktet GT for å få dokumentasjon via e-post. Ser ikke noe mer info på selve dynamoen.

 

Ellers er det flott at både du og flere med deg engasjerer dere i dette og gir en glad amatør vennlige svar på hva som kan være årsakene til mine strømutfordringer. Jeg setter veldig stor pris på all hjelp og takker dere alle så mye for dette!  :smiley:    

Link to post

Hvor ofte er det at spenningen hopper opp og ned ? Er det lange pauser eller spretter det opp og ned konstant ? Jeg tenker om det er dårlig kontakt et sted, enten + eller -, og dynamo ikke får levert den strømmen den produserer, bare rykkvis, kan det kanskje oppføre seg slik, altså over 16 volt når kontakt oppstår. Ellers enig med Fantino at den gule ledningen sjekkes.

 

Ellers tenkte jeg om han flytter ladekabel fra A til startbatteriets kontakt(muligens er det 1) så er det nærmest tilbake til originalkobling, og da bare for å sjekke om det hjelper i tilfelle det er selve dioden som skaper disse høye spenningene.

 

Spenningen på voltmeteret ligger hele tiden og varierer fra like under 15 og opp i max (17). Innenfor kun ett enkelt sekund kan den hoppe inntil 1-1,5 volt, men ikke konstant. Temp.måleren vaker opp og ned mellom 94-98 grader.

 

Gul ledning sitter som støpt. Skal forsøke å flytte ladekabel fra A til startbatteriets kontakt og se hva som skjer da.  

Link to post

Har trådstarter dokumentasjon på dynamo? Hvis ikke burde dette kunne skaffes av Gudbrandsdal Trading går jeg ut fra?

Hvis dynamo er identisk med original VP så burde den slik den er koplet i dag gi en forholdsvis lav spenning ut - 13.7-14V eller så - da den 'ser' sin egen spenning og 'tror' den ser et fulladet batteri. Som flere er inne på bør gul sensorledning på VP dynamoer forlenges slik at den føler på batteri for å få tilstrekkelig ladespenning, spesielt hvis lading går via skillediode som gjerne 'spiser' 0.7-1.1V avhengig av ladestrøm. Men at spenning går opp til 16-17V har jeg bare sett når gul senseledning er frakoplet slik at den ser 'flatt batteri'. Ville derfor prøvd å finne dokumentasjon på dynamo, og spesielt på regulatoren. Mulig det står mer info stemplet inn i godset enn klistrelappen fra GT?

Da har jeg fått litt dokumentasjon fra GT på dynamoen:

 

Ladespenningen ligger på 14,4-14-5 volt.

 

Den har 4 tilkoblingsskruer

B+ 6 mm skru

B- 5 mm skru på motsatt side

D+ Ladelampe = Skruen som har et stikk festet på

W = Turteller uttak.

 

Ut av regulatoren kommer en gul ledning. Den er festet til B+ skruen. Men hvis anlegget ditt har skillediode,

skal den gule ledningen ikke festes på B+ skruen, men I stedet skjøtes med en ledning frem til skilledioden.

Den kan være koblet på R uttaket på skilledioden, eller den kan være koblet på batterisiden på skilledioden.

Dette for at regulatoren skal lures til å lade 0,7 volt mer, som er spenningsfallet en får gjennom en skillediode.

 

Hvis du har en slik kobling, så vil du kunne måle en ladespenning på dynamoen på ca 15,2 volt,

mens etter skilledioden og på batteriene ca 14,5 volt.

Link to post

Da er den mao lik original VP. Og så lenge den gir over 16V når det er koplet slik ser jeg bare 2 muligheter:

 

1) Gul ledning har ikke kontakt med batterier i ene enden eller regulator i andre enden. På bildet ser det definitivt ut som den har kontakt med batterier, så da er det bare andre enden igjen.

2) Regulator er gåen.

 

Skillediode osv kan frikjennes så lenge dynamo føler på B+ Høy spenning oppstår ikke 'automagisk' nedstrøms av dynamo.

 

Ville som sagt sett om regulator kan åpnes uten å skade den. Hvis ikke er det muligens en reklamasjonssak.

Link to post
Fantino : Skillediode osv kan frikjennes så lenge dynamo føler på B+ Høy spenning oppstår ikke 'automagisk' nedstrøms av dynamo.

 

Jeg innrømmer at akkurat dette har jeg ikke så veldig god greie på, men skal forklare hvorfor jeg foreslo og koble utenom dioden. Vi vet hva som kan skje om vi slår av hovedbryter mens motoren er i gang på et vanlig oppsett. Dynamoen kan gå dukken fordi strømmen ikke har noe sted og gå , og såvidt jeg har forstått blir spenningen altfor høy også i et slikt tilfelle. Så tanken min var om dioden kan forårsake det samme om den bare slipper strømmen inn på batteriene i rykk og napp hvis det er noe galt med den. Det var bare en tanke som slo meg, men mulig jeg er helt på jorde så det er bare å fyre løs om jeg tenker helt feil. Det er av feilene vi lærer heter det jo. :yesnod:

Link to post

Tror du har bra koll på dette hegra. Jeg funderte også litt på det du sier, men siden dette er et vedvarende problem slik jeg forstår det tenker jeg at dynamoen tydeligvis lever ennå, og gir fra seg 16-17V. Det _skal_ den vel ikke kunne gjøre så lenge senseledning er koplet direkte på utgang? Derfor tenkte jeg at jeg ville begynt med å friskmelde dynamo og deretter sjekke om det er flere pasienter.. :-)

Link to post

Støtter alle tidligere forslag til feilsøking her.  Men i tillegg på grunn av den summingen i dioden som er nevnt, er jeg fristet til å foreslå at det kommer vekselspenning ut av dynamoen.  M.a.o. at en eller flere dioder inne i dynamoen er gåen.  Det kan i tilfelle forklare at spenningen varierer sånn når man leser av spenningen med "apparater" som er ment å måle DC.  Eller det kan forklare hvorfor regulatoren har et svare strev med å regulere spenningen. 

 

Og så tipper jeg at instrumentene ikke er glad i vekselspenning, selv om skilledioden egentlig skulle klare å hindre strømmen i å gå feil vei.  Men om det nå skulle være flere problemer ute og går, at skilledioden heller ikke fungerer som den skal, så kan jo dette forplante seg ut i det elektriske anlegget.  Og påvirke bl.a. instrumentene.

 

Gåen diode i dynamoen kan ganske enkelt måles med et multimeter hvis det bare har en diodefunksjon.  Og det har de aller fleste, selv de billige på Jula og Biltema.  Eller så gir ødelagte dynamodioder seg også utslag i at ladestrømmen fra dynamoen blir merkbart redusert.  Så med noen relativt enkle grep så kan dette også testes.

 

Her er en video som viser hvordan dynamodiodene kan testes med multimeter som har diodefunksjon: https://www.youtube.com/watch?v=xgikeXt91vM

 

 

Link to post

Det var en interessant teori! Skulle ikke forundre meg om du har 100% rett StorStas. Det er i alle fall den eneste plausible forklaringen på lyden i skillediode så langt. Godt det er en skillediode da, slik at AC forhåpentligvis ikke har kommet ut på resten av anlegget anlegget - bare litt støtvis DC.. Hvis ikke kunne kanskje mye mer blitt ødelagt vil jeg tro?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...