soft Startet 3.September.2016 Del på Facebook Startet 3.September.2016 Hei alle sammen. Jeg er ny på forumet, og ny i båtsammenheng. Vi vurderer å selge hytte på fjellet, og heller nyte sjøen på sommeren. I den forbindelse var vi på båtmessen på Aker Brygge og kom over denne: https://www.bavaria-yachtbau.com/motor-boats/bavaria-e40.html Mitt spørsmål er hva "båtfolket" mener om denne? 300HK, 10-13 knop fart, er det for lite? Det som tiltaler oss er 3 lugarer, pantry og sittegruppe sammen med ute plassen bak. 2 x toalett og dusj. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 3.September.2016 Del på Facebook Svart 3.September.2016 Dette er, sålangt jeg kan vurdere, en like bra båt som alt annet. Bavaria - spesielt seilbåtene - kan få litt hard medfart her på Båtplassen, men faktum er jo at svært mange har disse og trives utmerket med både egenskaper og kvalitet. Bavaria er kjent for masseproduksjon i stor stil i innlandet i Tyskland og har derfor en noe annerledes profil enn de trauste nordiske og engelske firmaene. Jeg ville allikevel sett på konkurrenter i tilsvarende størrelse; tenker da ikke minst på Princess 40 og Skorgenes 390 (eller noe sånt) for å nevne et par. Fairline og Nord West er andre. Tenker også på trawlere fra Beneteau mv. Hva ligger en slik ny herlighet på i pris, dvs Bavariaen, og i hvilken grad har du vurdert andre konsepter? Jeg har ikke så mye peiling på båter i denne klassen, men ville ikke rushet inn i en så stor investering. :-) Du vil nok få mange gode råd fra de som kan noe om disse båtene, men la deg kun overbevise om fakta om Bavaria.....ikke synsing og negativitet. Du bør allikevel tenke gjennom muligheten for å få solgt den igjen. Her har du nok en vel så god sak med de anerkjente storbåtmerkene som Princess, Fairline osv. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
soft Svart 3.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2016 Hei Bergen dørk, Pris på vannet Oslo 2.650.000.- Så kommer det sikkert på en halv til :-) Ja jeg har sett på Princess osv, og det er vel to aspekter som er forskjellig fra mange av de andre. 1. Kjøkken i stua, som igjen er i samme plan som uteområdet bak. 2. skulle sikkert vært nummer en, Pris! Det er ikke så mye Bavaria jeg spør om, men mer den puslete motoriseringen, og iofs konseptet med med syreplass midt i stua. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.September.2016 Del på Facebook Svart 3.September.2016 Jeg har fått inntrykk av at det der ikke er en modell som er ment til å suse avsted med. Kan det kalles en krysning av cruiser og trawler? Er jo ikke ille med 2, for en oppgitt 40foter. Men hvor stor er den egentlig? Har du sett på beneteau Swift ? Sitér dette innlegget Link to post
soft Svart 3.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2016 Eureka, nei jeg hadde ikke sett på swift, nå har jeg, men den er nok ikke helt i min smak. Som jeg sa over, prisen for E40, helt ny 2016 båt er nok mye pådriver her. Jeg er nok litt av typen som liker klassisk hvit, og ikke bomull, om noen tar den :-) Jeg synes at helt nye båter nå, har en litt annen "lettere" stil og fremtoning en 5-10 år gamle båter. De fremstår litt tunge og trange, mørke Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 3.September.2016 Del på Facebook Svart 3.September.2016 Jeg ville ikke solgt hytte på fjellet til fordel for båt hvis jeg hadde barn, tror jeg. Kunne nok ha solgt båten for en sjøhytte. Men det er nå vår erfaring med barn på 10/12/14. Har valgt fritidsbolig på fjellet, og heller en gammel båt som kun er verdt en brøkdel av det du ser på. Det er lettere å engasjere barna og de har mest lyst til å være med på fjellet vs båten hva gjelder helger, men selve sommerferien elsker de i båten. Dette med helger henger nok mest på fritidsaktiviteter/sport osv som er ganske aktivt om vår, sommer og høst, mens vinteraktiviteten er fint kombinerbar med fjell hytte. Men å selge noe som stiger i verdi (eiendom) for å putte pengene i noe som synker i verdi (båt) - sikker på at det er veien å gå? Vurdert hytte ved sjøen med tilhørende rimelig hyttebåt? Sitér dette innlegget Link to post
soft Svart 3.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2016 Gode poeng der!, når det gjelder barna er det de som er de største pådriverne her!. Nå er de 24 og 30, så litt annen setting.Derfor er det også viktig med 3 soverom. Ang verditap, finnes det en formel her, mitt inntrykk er at båt ikke taper seg like mye som bil iallfall. Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 3.September.2016 Del på Facebook Svart 3.September.2016 (redigert) Formelen for ny båt i segmentet du ser i er generelt ca. 15% første året, så ca. 10% så 6% 5%, 4% osv. Mao. etter 10 år er prisen ca. halvert ved godt vedlikehold som fort koster over 50.000 i året. Med høy kurs (lav NOK som den historisk sett er nå) vil tapet kunne øke ekstra dersom du kjøper nytt nå og oljepris stiger og NOK stiger tilsvarende. (og selvfølgelig motsatt dersom norsk økonomi går enda verre enn nå de neste årene) Faktisk ganske likt bil. Pluss at slitasjen ofte er større på båt enn på bil. (som står 90% i garasje i motsetning til en båt som ligger og gynger halve året i saltvann) Redigert 3.September.2016 av Nord West 420 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.September.2016 Del på Facebook Svart 3.September.2016 -men hva skjer om ny båt av samme eller tilnærmet lik modell stiger 10-20 %. Da tenker jeg at gammel modell kan holde seg noe bedre i pris. Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 3.September.2016 Del på Facebook Svart 3.September.2016 (redigert) Hvorfor skulle den stige 10-20%? Inflasjon i dag er generelt rett over 0%. Mao. stiger båter generelt ikke så mye uten utenforliggende årsaker. Redigert 3.September.2016 av Nord West 420 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 3.September.2016 Del på Facebook Svart 3.September.2016 For å holde tråden utenfor temaet.... Det er første gang jeg har sett at noen blir snakket fra å kjøpe båt på BP. Vi har hytte på fjellet, og har ikke vært der om sommeren på lenge jeg kan huske. Flott båtkonsept du ser på, og 10 knop er en perfekt turfart. Vi kan marsje i 22,men 95% av tiden foregår i 6,5-7,5 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.September.2016 Del på Facebook Svart 3.September.2016 (redigert) Dette er en båt for de som ikke har det spesielt travelt, men stiller krav til god bokomfort. En liten og koselig D3-150 i en så stor båt er jo ikke spesielt imponerende, men bidrar til gunstig totalpris. Og rekkevidden blir stor, til en relativt rimelig dieselpenge. "Ved 7 knop og ca 1800 omdreininger er forbruket så lavt som 6 liter i timen! Det gir båten en rekkevidde på 600 nautiske mil." http://motorboat.no/modeller?bavaria_model=NPPPQ Redigert 3.September.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Nord West 420 Svart 3.September.2016 Del på Facebook Svart 3.September.2016 (redigert) Snakker ham bort ved å gi inputs om hvor mye det fort kan koste å kjøpe de første årene med ny båt til en som forventer at den da skal synke mindre i pris ift. bil? Hytten på fjellet solgte jeg selv til fordel for båt på sjøen, men det hadde ikke med at økonomien isolert sett i å eie båt er bedre enn å eie hytte. Jeg er forøvrig enig i at det er flott å gå i rundt 7 kts. forutsatt at man velger Flybridge versjon. Da må man i utgangspunktet betydelig opp i pris (med utstyr som står i stil). Forøvrig går de fleste Flybridebåter i denne størrelsen rimelig og langt på 7kts. (selv om de har større motor) Dieselkostnad blir da generelt svært lav ift. andre kostnader ved normal bruk. Redigert 3.September.2016 av Nord West 420 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.September.2016 Del på Facebook Svart 3.September.2016 Flybridgeversjonen er nok en selvfølge i denne farten. Hvem vil vel sitte inne hele dagen i sola Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
soft Svart 3.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2016 Til info så er det flybridge og 300hk varianten som er relevant. Jeg ser at det fort drar på kroner når man skal ha ekstrautstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 3.September.2016 Del på Facebook Svart 3.September.2016 Ny i båtsammenheng? Vil det si at dere alle er ferske og vurderer å gå rett på en ny båt som veier ca. 15 tonn lastet med familien og pikkpakk inkl. vann og diesel? Sitér dette innlegget Link to post
soft Svart 3.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2016 Ja i prinsippet. Har jo hatt en GH17 med 50 hester i ungdomen :-). Og så har faren til svigerdatter en Princess 62, han har forøvrig sterke problemer med Bavaria, truer med å ta tilbake båtplassen :-). Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.September.2016 Del på Facebook Svart 3.September.2016 Da kjøper du en båt fra Mulder yacht... Sitér dette innlegget Link to post
soft Svart 3.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2016 Hehe, ja det så spenstig ut :-). Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 3.September.2016 Del på Facebook Svart 3.September.2016 Jeg er svak for linssen yachts! Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 3.September.2016 Del på Facebook Svart 3.September.2016 (redigert) Selv ville jeg da kjøpt en rundt 10 år godt brukt båt på snaut 40 fot en sesong ihvertfall. (feks. Nord West 390 til 1,5 mill hvor det er en del å velge i) og lett å få det meste av pengene igjen vil jeg tro. (de har ligget rundt 1,5 noen år nå) Traust båt men svært velbygget og generelt velutstyrte og velholdte båter. (ja jeg har NW selv og er fan) Jeg skjønner at det er litt vel traust ift. Bavariaen designmessig, men det er på flere vis bedre skrudde båter som gir fantastisk mye båt for pengene i mine øyne. Når du har lært litt og helst mye ut over grunnprinsippene med å ha en såpass stor båt uten at det forhåpentligvis koster skjorta dersom du får en ekstra skrape og to på den ene eller andre måten i tillegg til de ti fra før pga. uerfarenhet, så kan du vurdere om du vil gå for helt ny båt av den ene eller andre varianten til 2018 sesongen. Selv er jeg stor fan av IPS men det er en smakssak (kanskje greit å lære vanlig håndtering først). Av flotte båter med IPS så har du Azimut 43S snaut 10 år gamle i prisklassen rundt 2,5 mill. De virker og å ha tatt det meste av verditapet dersom de er velholdte (kostet generelt over 6 nye med alt av utstyr), men kanskje uansett for stort til båtplassen? Redigert 3.September.2016 av Nord West 420 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.September.2016 Del på Facebook Svart 3.September.2016 (redigert) Synes Bavariaen du trekker frem ser fin ut jeg. Den er jo en del av den moderne løsningen. Mye lyst treverk, lyse lette materialer. Personlig liker jeg nok best mørke, klassiske tresorter. I seilbåten har jeg alt i lakka mahogny. I Grandezzaen er det kirsebær overflater. Mørkt lakka.., Men det er nok vane. Kvinner trives nok best med lyse farger. Ellers vi du få mye båt for en brukt P42 fly. Medlemmet Tom Rør har det, og han og kona har nylig gjennomført og dokumentert en fantastisk tur fra Bodøområdet til Oslo. Et annet medlem bor i en P42 ( tror jeg det var) Mine foreldre har Grandezza 31. De er nå 70 år og har reist på 5-6 turer tur-retur Ålesund-Sørlandet med den. Det er deres hytte. En hytte/ ferieleilighet som kan brukes i sentrum av enhver kystby og tettsted i landet. Har man økonomi til å kjøpe, eie , holde ved like en båt, så er det en investering i livet og livskvalitet. Helt ny båt vil nok falle litt ekstra i pris. Samtidig som at dette er en båt som er ny i markedet. Kan bli ettertraktet, men også vanskelig solgt. Men jeg tror heller at den kan bli populær. Synes ikke du skal velge merke på grunn av andres nedvurdering av merke. Det er utidig i mine ører. Men som det nevnes av andre, se litt på brukte bebygde båter med nyere motorer. Her får du mye båt. Og brukt og nytt skiller seg ikke så mye når du ser på skikkelige båter. Redigert 3.September.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 3.September.2016 Del på Facebook Svart 3.September.2016 (redigert) P42 veier vel rundt 20 tonn. Flott båt, rett og slett en vellykket klassiker, (og følgelig forholdsvis dyrt og vanskelig å få tak i en flott) men jeg ville uansett gått for en som er lettere å håndtere første sesong. Redigert 3.September.2016 av Nord West 420 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 3.September.2016 Del på Facebook Svart 3.September.2016 Jeg måtte innom Bavaria E40 i dag. Med tanke på styreposisjonen, kan det nesten virke som om båten er laget med tanke på de som konverterer fra seil- til motorbåt. Akterdekket ligner mest på en Jacuzzi, og du må klatre 3 høye trinn for å entre akterdekket. Jeg var vitne til at et par damer valgte å ake seg ned trinn for trinn når de skulle forlate båten. Dette er ikke båt for de med dårlige hofter eller knær! Det er mange trinn for å komme seg opp, ned, att og fram. Årsaken til dette høye akterdekket er for å få plass til en svært bra(!!) akterkabin. Smaken er som kjent som baken. Dette er et konsept du enten elsker eller hater. Det er likevel et par ting jeg merket meg. Det er generelt dårlig stuveplass i denne båten. Båten inviterer til langturer. Med mindre du ofrer en lugar til lagerrom, har du ikke all verdens stuveplass til tingene du ønsker å medbringe på langturen. En annen ting jeg la merke til er kjip kvalitet på interiøret. Dørken kunne minne om folierte plater som var festet med skruer i hjørnene. Tepper var allerede frynsete i kantene. Generelt mye plast-detaljer både på benker og gulv. Stedvis dårlig håndverk på listingen. Men INGEN skal beskylde Bavaria for et kjedelig design med denne båten. De må også ha gjort noe riktig, for de har allerede solgt 48 båter (worldwide). Motorstørrelsen er kommentert over. Husk på at dette er et fortrengningsskrog. Det er uansett ikke duket for de store fartsopplevelsene. Personlig synes jeg det er en artig båt, men jeg ble skuffet over kvaliteten på finish og håndverk. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Eureka Svart 3.September.2016 Del på Facebook Svart 3.September.2016 (redigert) -ja, det er vel ofte hvordan listingen er gjort som avslører hvor det er spart på tiden... Det var sikkert mye hvit fugemasse også... Alt av plater, vegger etc som minner om treverk er nok av lettvekts kunstplater av en eller annen type med en syltynn bjørkefiner utenpå. Som jeg har tenkt før, det blir neppe like pent om 10 år... Men det er her man har spart inn utallige kg vekt på båten. Jeg har ikke vært ombord i nye Bavariaer som denne, men jeg var i en Hanse seilbåt tidligere i år. Mener det ble sagt noe om bjørkefiner... Uansett, for meg som er vant til å sitte nedi en sigarboks av en 35 år gammel seilbåt, så er første følelse som å komme inn i en IKEA- leilighet. Stygt sagt kanskje, så jeg trekker det tilbake med en gang. :) det er moderne! Redigert 3.September.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.