Jump to content

Bavaria E40, båt, hytte eller husbåt?

soft

Recommended Posts

Tror ikke jeg ville ha hatt en 4-sylindret motor (D4-300) i en E40, siden det pga. den lave farten er en motor som skal slamre og gå både i timer og dager i strekk nærmest.

Det er noe med motorlyden til en firer....

Minste D6 er vel nå 330 hk, og såpass bør det jo være om man skal dra på litt innimellom. Men kanskje de ikke har laget motorrommet stor nok til D6?

Men det var jo snakk om en hybridversjon også.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Selv ville jeg da kjøpt en rundt 10 år godt brukt båt på snaut 40 fot en sesong ihvertfall. (feks. Nord West 390 til 1,5 mill hvor det er en del å velge i) og lett å få det meste av pengene igjen vil jeg tro. (de har ligget rundt 1,5 noen år nå) Traust båt men svært velbygget og generelt velutstyrte og velholdte båter. (ja jeg har NW selv og er fan)

Jeg skjønner at det er litt vel traust ift. Bavariaen designmessig, men det er på flere vis bedre skrudde båter som gir fantastisk mye båt for pengene i mine øyne.

Når du har lært litt og helst mye ut over grunnprinsippene med å ha en såpass stor båt uten at det forhåpentligvis koster skjorta dersom du får en ekstra skrape og to på den ene eller andre måten i tillegg til de ti fra før pga. uerfarenhet, så kan du vurdere om du vil gå for helt ny båt av den ene eller andre varianten til 2018 sesongen.

Selv er jeg stor fan av IPS men det er en smakssak (kanskje greit å lære vanlig håndtering først). Av flotte båter med IPS så har du Azimut 43S snaut 10 år gamle i prisklassen rundt 2,5 mill. De virker og å ha tatt det meste av verditapet dersom de er velholdte (kostet generelt over 6 nye med alt av utstyr), men kanskje uansett for stort til båtplassen?

Gode råd, spør du meg! Og klart du må ha deg båt! Båt er investering i livskvalitet. Hytte er greit det, men et helt annet liv. Og hvis du opplever deg ferdig med det, så selg greien og prøv nye eventyr. Ville allikevel tenkt nøye gjennom investeringen og muligheten til å kunne selge igjen uten for stort tap. Da er Princess, Fairline, Nord West mm trygge og populære merker som står seg godt. Ved å kjøpe helt ny båt i denne klassen tar jo du på deg et umiddelbart stort verditap de første par årene. En 10 år gml brukt, om enn ikke så hipp, til 1,5-2 mill, må jo være et godt alternativ, tenker jeg. Og det utstyret du må legge til i 100-300 tusenkronersklassen på Bavariaen, er allerede kostet for deg på en brukt i denne klassen. Og ofte godt oppdatert. Lykke til! Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

E40 virker som en spennende båt som vel er et helt nytt konsept. Hvis det var meg, ville jeg nok tenkt at det kanskje dukker opp noen konkurrenter med tilsvarende konsept dersom det viser seg vellykket og at det derfor kan være fornuftig å følge rådet fra Nord West 420. Dersom E40 slår an, vil det sikkert dukke opp alternativer og du få større valgfrihet. Hvis ikke, er det kanskje ikke så fristende å kjøpe en båt som i så fall blir vanskelig å kvitte seg med igjen.

Men en ting jeg lurer på er hvorfor du vil opp i 300 hk. Jeg vil tro at det er minimalt å tjene på dette rent hastighetsmessig og at du i så fall vil ende opp i et veldig lite gunstig hastighetsområde når du går over den hastigheten du kunne fått med bare 150 hk, eller har du noe konkret informasjon om hva du kan oppnå med 300 hk kontra 150 hk med hensyn til hastighet og forbruk? Denne båten leveres vel også med 75 hk, så motoriseringsmessig er den nærmest sammenlignbar med en seilbåt.

Denne typen båt, Bavaria E40, er kanskje ikke så revolusjonerende. Det er vel bare oss her på berget som ikke er kjent med typen. Nedover i Europa er vel denne type båt, kanalbåtaktig, langt mere vanlig. Det nye er vel at et kjent merke for oss, Bavaria, setter den i produksjon, med makeover.

Her er det jeg ser på som kanalbåtaktig sak, bare noen hakk over Bavaria . Har ikke peiling på merke, men lå i Mandal i sommer.

bilde

Ang. 300 hk, det er derfor jeg legger ut her,

trenger denne type feedback.

Jeg aner ikke hvorfor, i mitt stille sinn tenker jeg at mer er bedre, jeg har 300 i bilen, og den er raskere en konas 150 :-)

Båter blir som regel konstruert for å fungere optimalt i et bestemt fartsområde.

En planende båt trenger større motor da den skal opp i plan for drivstofføkonomisk fart. En snekke trenger liten motor.

En bil skal ikke opp i plan, den skal bare overvinne litt større luftmotstand i høyere hastigheter.

Bavaria E40 skal heller ikke opp i plan siden det ikke er et planende skrog. Det er vel heller ikke et fullverdig halvplanerskrog.

Større motor gir stort sett bare fordelen av litt lavere turtall i marsjfart, samt høyere toppfart med derpå enormt økt forbruk og mye hekkbølger.

En toppfart som man antagelig hadde vært bedre tjent med å oppnå med et annet skrog.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Her er det jeg ser på som kanalbåtaktig sak, bare noen hakk over Bavaria . Har ikke peiling på merke, men lå i Mandal i sommer.

Mnei. Det tror jeg er en av Nigel Irens mange "Range Boat". Han er en kløpper på å designe motorbåter som bruker lite fuel.

Han er også en kløpper på å designe seilbåter som går fryktelig fort.

Det er kanskje en sammenheng?

Hei.

Bavaria sine folk på Vettre gir deg sikkert gode å riktige råd vedr. motoriseringen. Jeg vil tippe at minste motor blir for svak ved motsjø og motvind, men kanskje ikke nødvendig med største?

Har hatt Bavaria tidligere, og bare gode erfaringer med både båt og folkene hos Bavaria på Vettre.

Bavaria ble også vurdert når vi kjøpte ny båt nå, men denne gangen falt valget på noe annet.

Vår nye båt marsjer fint i +25 knop, men 95% av tiden kjører vi ca 7 knop. Er jo allerede fremme når man er på båten!

Ser mange anbefaler brukte båter, men vi setter pris på at det er rent og pent, nytt og frisk i stedet for vond lukt fra x antall tidligere eiere.......

Selvsagt vil du normalt sett ha ett høyere verditap ved kjøp av nytt, men min mening er også at nye båter får stadig bedre plassutnyttelse etc.

Hvilken CE kategori er denne båten?

Det ble anbefalt å kjøpe en velholdt bruktbåt (som neppe har hatt x antall eiere som har laget vond lukt i båten).  "Glassfiberlukten" som Bavaria er kjent for fra noen år tilbake. Har de fortsatt problem med dette?

Men ja, vi vet vel alle at nye båter har sine fordeler, og ja, man kan og gjøre et dårlig bruktbåtkjøp økonomisk sett men kjøper man feks. en NW390 som jeg anbefalte, så er det ihvertfall etter min erfaring normalt folk som er opptatt av å ha ting på stell som har eid de.

Redigert av Nord West 420 (see edit history)

Det kan godt hende det bare er jeg som ikke er godt nok orientert, men for meg er E40 (spesielt flybridge-versjonen) et nytt konsept. Om man selger en hytte til fordel for båtlivet, ser jeg mange grunner til å velge denne. For min del ville sedan-versjonen aldri vært aktuell på grunn av manglende uteplass, men med flybridge får man jo god uteplass i tillegg til god inneplass. Med midtstilt motor og strak aksel får man også god soveplass til 6 i tillegg til at man slipper service-kostnader til drev, som det gjerne er to av på andre flybridgebåter i denne størrelsen. Hvis det finnes alternativer med samme egenskaper, er sikkert informasjon om disse i trådstarters interesse.

På bildet ser det ut som om det er kun en førerstol på fly? Stemmer dette? Det finnes alternativ som Clipper 34 og andre Grand Banks lignende. mht. motorisering og flybridge. Ellers har jo båter som Skilsø 36/39 både 3 doble lugarer, badeplatform (med mulighet for ankervinsj, for det blir vel litt vanskelig på Bavariaen? eller har de en løsning for det?) uten midtstilt motor og aksling.

Det hadde vært interessant å prøve å finmanøvrere den båten, legge til kai longside og inn i bås. Sentrert styreposisjon gjør jo at en kanskje mister litt oversikt, dessuten er den trukket langt akter, som forsåvidt er vanlig på seilbåter. Men på seilbåt har man ihverfall lett oversikt til sidene..

Kan noen vinduer åpnes fra salongen og ut til dekk, mtp kommunikasjon mellom fører og mannskap ute på dekk?

Ville ihverfall hatt fjernkontroll på trustere.

Tror jeg ville satset på en båt med D3-150. Da får du en 5 sylindret sak som går roligere enn D-4 vil jeg tro. Det er viktig på saktegående båter, mye viktigere enn 2 knop på toppfarten.

Vi går med Cummins QSB 5.9 (230hk) og går sjelden med mer enn 1500rpm(topp er 2650rpm). Nå er nok E40 et raskere skrog enn Clipper 36(41 fot), men du kjøper uansett ingen racer.

Liker godt den sosiale plasseringen skipperen får(med utsyn over passasjerene)  :thumbsup:

Litt mer spent på hvordan de fikser kalesjeløsning på akterdekket(det er viktig på våren og høsten).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

• 1 måned senere...

P42 veier vel rundt 20 tonn. Flott båt, rett og slett en vellykket klassiker, (og følgelig forholdsvis dyrt og vanskelig å få tak i en flott) men jeg ville uansett gått for en som er lettere å håndtere første sesong.

Må være et fryktelig vasstrukkent eksemplar du sikter til her. 14 tonn er vekta på P42. Selv en P50 av siste eksemplar veier ikke 20 tonn.

Tenker du nettovekt mht manøvrering eller m fuel vann og sommeropppakning, jolle, mannskap osv ombord?

Blir ihvertfall fort et par tonn i vann/fuel/fortøyningsutsyr, et tonn i klær/verktøy/kjørler/leker osv. Kanskje et tonn med gjester ombord så blir det tungt. Men du tenker kanskje vekt før baren er fylt opp?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...