Jump to content

Maritim 110a forbruksbatterier - batterivann

Horst

Recommended Posts

Når ein forhandler sel nye batteri av bly/syre type, skal dei vera ferdig oppfyllt. Dei er ikkje fylt med vatn, men med syre, og med dagens regelverk, er det krav til opplæring og verneklær for å fylla slike batteri. Det er derfor utelukket at ein privatperson får kjøpa slike batteri i norge uten at dei er ferdig oppfyllt.

Etterfylling av slike batteri, er ein heilt annen sak. Det skjer med vatn - destillert eller demineralisert - og kven som kan gjera det, er ikkje lovregulert.

Magne

Når ein forhandler sel nye batteri av bly/syre type, skal dei vera ferdig oppfyllt. Dei er ikkje fylt med vatn, men med syre, og med dagens regelverk, er det krav til opplæring og verneklær for å fylla slike batteri. Det er derfor utelukket at ein privatperson får kjøpa slike batteri i norge uten at dei er ferdig oppfyllt.

Etterfylling av slike batteri, er ein heilt annen sak. Det skjer med vatn - destillert eller demineralisert - og kven som kan gjera det, er ikkje lovregulert.

Magne

Jeg kjøpte meg et 12v AGM-batteri til motorsykkelen via postordre tidlig i år, og der måtte jeg selv fylle syre på batteriet. Det fulgte med en rad med 6 små "syrepatroner" som man tredde ned på batteriet og så punkterte et membran og syren rant ned i batteriet. Er det forskjell på lovligheten av dette avhengig av om det er bly/syre eller AGM, eller hvordan det gjøres og/eller basert på størrelse/mengde syre? Just wondering.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...