Jump to content

Nå vil jeg ha baugpropell i vår Saga 27 Trudelutt.


Lars H.

Recommended Posts

Med all mulig respekt, de er beviselig mye sikrere enn vanlige kabelsko da de står i konstant spenn uten fare for utmatting av presset. Har vært på markedet i mer enn 25 år. Testet i alle bauger og kanter. Reduserer montasjetid enormt ved seriemontasjer, og, kan gjenbrukes uten noen forringelse.

 

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Når det gjelder kabelsko og tykk kabel, kunne jeg egentlig tenkt meg å spandere på meg en presstang som kan klemme opp til 95mm2 Jeg har noen andre litt grove kabler som skulle vært byttet med kabelsko i tillegg til jobben med baugtrusteren.

 

Noen som vet hvor handle en slik tang av god kvalitet uten å bli flådd? Jeg ser at Bestmarin har en til kr. 1294,- Men det burde vel være mulig med noe bra til noe lavere pris?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Se der, ja. Jeg fant den ikke hos BT først, men fant den nå. Da er det ikke umulig at det blir en tur til BT for å bruke opp noen kroner.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg bruker tanga til Biltema. Den er grei nok, men ikke mer. Mange kabelsko får ikke nok presskraft. Jeg benytter da en dyne/matrise for mindre kvadrat. Det hender også at jeg bruker del lille varianten for hammer. Klinker man godt til med en feisel (liten slegge) til man kjenner at det blir en dump lyd får man en god stuking av kabelskoen. Sikkert å banne i kirka for de her inne som sverger til hydrauliske presstenger med digital fjernovervåking av presstrykket....

 

Når det gjelder kabler vil jeg anbefal deg å gå for 95 kvadrat. Jeg la opp 95 kvadrat til vår SE80, og det er egentlig litt i minste laget. Men til SE60 vil jeg tro det er rikelig.

 

Ikke fall for fristelsen å spare en femtilapp på kabelen. Gå for en kabel med tynne kordeller og isolasjon av kraftig kvalitetsgummi som er smidig å håndtere. De billigste kablene er stive som stokker. Det er noe dritt når du skal ha dem fram gjennom skott og innimellom alle kroker og kriker.

Link to post

Mener å huske at de sførste kabelskoene de har på BT er 50mm2.

 

Det er ofte litt forskjell på kabelsko for 12v og 230v og opp. De siste har tykkere gods i pressområdet.

 

Kan gi ekstra sikkerhet å bruke forbruksbanken om den består av flere batterier og evt tilgang på startbatteri.

Er det et separat batteri ved truster og dette feiler hjelper det ikke med hyssing tilbake til forbruk.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Men disse 4x2 meter kabler med presstang, sko osv er vel snart like dyre som et ekstra batteri i baugen og litt hyssing for lading?...

 

Det er nok rett, men slik jeg hadde tenkt det først med eget batteri ved baugen, måtte jeg byttet ut 2-veis skilledioden min med en 3-veis skillediode av en viss kvalitet, og da koster jo også det en del.

 

Forbruksbanken min er i hvert fall "kraftig" nok for en truster, 2 × 140Ah semi traction med 1000A CCA hver!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hva med en Victron Orion TR 12/12-9 isolert DC-DC konverter? Pris 66 EUR + mva som burde bli snaut 800 kr om du bestiller den fra Farco. Lader med opp til 9A som sikkert er plenty. Justerbar utgangsspenning fra 10-15V. Hvis denne koples direkte til B+/inn-bolt på skilledioden så lader den kun når motor går, og kan ikke drenere start/forbruk da den står på motsatt side av diodene. Da har du 3 kretser uten å bytte ut skilledioden og korrekt ladespenning til batteri i baug i samme slengen..

Link to post

Jeg bestilte fortinnet 70mm2-kabel med tett gummikappe og mange tynne kordeller fra batbua.no for ca ett par år siden, tror den kabelen også finnes som 95mm2. Du må sende mail eller ringe da de ikke står på nettsiden deres. Myk og fin kabel som er lett å trekke. Prisen var ikke så ille heller, ikke når jeg bestilte i hvert fall.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Med 70 kvadrat får en ca. 0,7V tap i selve kablene, med 95 kvadrat 0,5V. Så med mine friske og sterke forbruksbatterier 4m fra trusteren, skulle ikke spenningen ved trusteren komme mange tideler under 12V.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Helt enig Linea, mindre som kan gå i stykker. Så nå begynner bildet å tegne seg ganske klart hvordan det blir. Jeg kan nesten ikke vente med å

sette igang. Men jeg tar ikke båten opp nå i sesongen for å få montert trusteren. Det blir etter at båten likevel er kommet på land i slutten av oktober.

Jeg ser for meg mange fine helger i båten innen den tid.

 

Foreløpig har jeg ikke funnet den smekre betjeningsenheten som brukes i Viknes 880. Men det er jo kun et par dager siden jeg begynte å sjekke.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ser ut til at det er QL som leverer den bryteren, se side 5her: http://www.marinepartsexpress.com/VP_Schematics/Quality%20Line%20Marine%20Accessories/QL_PARTS_LIST.pdf

 

Volvo Penta som er forhandler. Når jeg søkte opp etter det delenr som ligger i linken her hos Ragnar Ringstad kom det opp en pris på ca 2600kr.

Redigert av jørn (see edit history)
Link to post

Ser ut til at det er QL som leverer den bryteren, se side 5her: http://www.marinepartsexpress.com/VP_Schematics/Quality%20Line%20Marine%20Accessories/QL_PARTS_LIST.pdf

 

Volvo Penta som er forhandler. Når jeg søkte opp etter det delenr som ligger i linken her hos Ragnar Ringstad kom det opp en pris på ca 2600kr.

Det ble feil med prisen, viste seg at bryteren er utgått, så prisen jeg fikk var for tuchpanel.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...