Lars H. Svart 12.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2016 Og det er det "oppsynsmannen" for Trudelutt som kan bidra med? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 Kan fikses. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 (redigert) https://goo.gl/images/WF4VDH Koster noe mer enn kabelsko men behøver ikke pressing og fynker like godt på CU og AL. http://vertassets.blob.core.windows.net/image/ff6bbef2/ff6bbef2-649d-11d4-8c56-009027de0829/cm3.gif Redigert 12.September.2016 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Lars H. Svart 12.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2016 Nei takk! Det der ville jeg ikke stolt på, og dessuten var det noen digre fæle klumper. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bay_liner Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 (redigert) Med all mulig respekt, de er beviselig mye sikrere enn vanlige kabelsko da de står i konstant spenn uten fare for utmatting av presset. Har vært på markedet i mer enn 25 år. Testet i alle bauger og kanter. Reduserer montasjetid enormt ved seriemontasjer, og, kan gjenbrukes uten noen forringelse. Redigert 12.September.2016 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Lars H. Svart 12.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2016 Når det gjelder kabelsko og tykk kabel, kunne jeg egentlig tenkt meg å spandere på meg en presstang som kan klemme opp til 95mm2 Jeg har noen andre litt grove kabler som skulle vært byttet med kabelsko i tillegg til jobben med baugtrusteren. Noen som vet hvor handle en slik tang av god kvalitet uten å bli flådd? Jeg ser at Bestmarin har en til kr. 1294,- Men det burde vel være mulig med noe bra til noe lavere pris? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bay_liner Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 (redigert) Biltema har en som går til 95mm2 til 569,-. Fungerer bra. Har hatt en slik i mange år. Redigert 12.September.2016 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Regina III Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 Jeg har denne Lars. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Presstang-2000031736/ og har montert en rekke sko 16 - 70 kvadrat, max oppgitt til 95 Greit å kunne gjøre det sjøl! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2016 Se der, ja. Jeg fant den ikke hos BT først, men fant den nå. Da er det ikke umulig at det blir en tur til BT for å bruke opp noen kroner. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 Jeg bruker tanga til Biltema. Den er grei nok, men ikke mer. Mange kabelsko får ikke nok presskraft. Jeg benytter da en dyne/matrise for mindre kvadrat. Det hender også at jeg bruker del lille varianten for hammer. Klinker man godt til med en feisel (liten slegge) til man kjenner at det blir en dump lyd får man en god stuking av kabelskoen. Sikkert å banne i kirka for de her inne som sverger til hydrauliske presstenger med digital fjernovervåking av presstrykket.... Når det gjelder kabler vil jeg anbefal deg å gå for 95 kvadrat. Jeg la opp 95 kvadrat til vår SE80, og det er egentlig litt i minste laget. Men til SE60 vil jeg tro det er rikelig. Ikke fall for fristelsen å spare en femtilapp på kabelen. Gå for en kabel med tynne kordeller og isolasjon av kraftig kvalitetsgummi som er smidig å håndtere. De billigste kablene er stive som stokker. Det er noe dritt når du skal ha dem fram gjennom skott og innimellom alle kroker og kriker. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fantino Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 Men disse 4x2 meter kabler med presstang, sko osv er vel snart like dyre som et ekstra batteri i baugen og litt hyssing for lading?... Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 (redigert) Mener å huske at de sførste kabelskoene de har på BT er 50mm2. Det er ofte litt forskjell på kabelsko for 12v og 230v og opp. De siste har tykkere gods i pressområdet. Kan gi ekstra sikkerhet å bruke forbruksbanken om den består av flere batterier og evt tilgang på startbatteri. Er det et separat batteri ved truster og dette feiler hjelper det ikke med hyssing tilbake til forbruk. Redigert 12.September.2016 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Lars H. Svart 12.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2016 Men disse 4x2 meter kabler med presstang, sko osv er vel snart like dyre som et ekstra batteri i baugen og litt hyssing for lading?... Det er nok rett, men slik jeg hadde tenkt det først med eget batteri ved baugen, måtte jeg byttet ut 2-veis skilledioden min med en 3-veis skillediode av en viss kvalitet, og da koster jo også det en del. Forbruksbanken min er i hvert fall "kraftig" nok for en truster, 2 × 140Ah semi traction med 1000A CCA hver! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fantino Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 Hva med en Victron Orion TR 12/12-9 isolert DC-DC konverter? Pris 66 EUR + mva som burde bli snaut 800 kr om du bestiller den fra Farco. Lader med opp til 9A som sikkert er plenty. Justerbar utgangsspenning fra 10-15V. Hvis denne koples direkte til B+/inn-bolt på skilledioden så lader den kun når motor går, og kan ikke drenere start/forbruk da den står på motsatt side av diodene. Da har du 3 kretser uten å bytte ut skilledioden og korrekt ladespenning til batteri i baug i samme slengen.. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 Jeg bestilte fortinnet 70mm2-kabel med tett gummikappe og mange tynne kordeller fra batbua.no for ca ett par år siden, tror den kabelen også finnes som 95mm2. Du må sende mail eller ringe da de ikke står på nettsiden deres. Myk og fin kabel som er lett å trekke. Prisen var ikke så ille heller, ikke når jeg bestilte i hvert fall. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Ove T Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 Hej En bra presstång behöver inte vara dyr.https://www.vidaxl.se/p/140122/pressverktyg-hydraulisk#customer-reviews-anchor Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 (redigert) 95 kvadrat og nedover pressing ikke problem. Se byggingen av Hulda.. Det er andre enn Biltema som selger kabelsko. For øvrig en flott presstang, Ove. Hadde det ikke vært for at høyamp.-anlegget i Hulda er ferdig, ville jeg kjøpt meg en slik. Redigert 13.September.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 Hadde SP 55 med ca 4 meters 70 kabler. Fikk da 320 amp strømtrekk ved ca 10,5 v på thrusteren. Satt inn 1 batteri rett ved thruster og fikk 400 a ved ca 11,5v. Betydlig mer kraft med ekstra batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2016 Med 70 kvadrat får en ca. 0,7V tap i selve kablene, med 95 kvadrat 0,5V. Så med mine friske og sterke forbruksbatterier 4m fra trusteren, skulle ikke spenningen ved trusteren komme mange tideler under 12V. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Linea Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 Og uansett så har du nok effekt til din båt med en SE 60 om du velger den ene eller andre løsningen. Jeg hadde uten tvil valgt tykke kabler og benyttet nåværende batterier. Mindre som kan gå i stykker og kraft nok til det meste. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2016 Helt enig Linea, mindre som kan gå i stykker. Så nå begynner bildet å tegne seg ganske klart hvordan det blir. Jeg kan nesten ikke vente med å sette igang. Men jeg tar ikke båten opp nå i sesongen for å få montert trusteren. Det blir etter at båten likevel er kommet på land i slutten av oktober. Jeg ser for meg mange fine helger i båten innen den tid. Foreløpig har jeg ikke funnet den smekre betjeningsenheten som brukes i Viknes 880. Men det er jo kun et par dager siden jeg begynte å sjekke. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jørn Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 (redigert) Ser ut til at det er QL som leverer den bryteren, se side 5her: http://www.marinepartsexpress.com/VP_Schematics/Quality%20Line%20Marine%20Accessories/QL_PARTS_LIST.pdf Volvo Penta som er forhandler. Når jeg søkte opp etter det delenr som ligger i linken her hos Ragnar Ringstad kom det opp en pris på ca 2600kr. Redigert 13.September.2016 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 Nimbus bruker også samme brytere, men kan ikke huske å ha sett dem hos Best marin eller Maritim. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 Ser at QL-listen er datert 2001. Eksisterer QL fortsatt som merkevare i handel hos Volvo Penta - utenom reservedeler til "gamle" produkter? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 14.September.2016 Del på Facebook Svart 14.September.2016 Ser ut til at det er QL som leverer den bryteren, se side 5her: http://www.marinepartsexpress.com/VP_Schematics/Quality%20Line%20Marine%20Accessories/QL_PARTS_LIST.pdf Volvo Penta som er forhandler. Når jeg søkte opp etter det delenr som ligger i linken her hos Ragnar Ringstad kom det opp en pris på ca 2600kr. Det ble feil med prisen, viste seg at bryteren er utgått, så prisen jeg fikk var for tuchpanel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.