Matsss Startet 4.September.2016 Del på Facebook Startet 4.September.2016 Jeg har en båt med et bravo 3 drev,når jeg skal ha denne i plan så må jeg bare gi på litt og litt til den er i plan. Om jeg bare gir full gass så virker det som den slurer. Noen som har noe tips til hva som kan være galt? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 4.September.2016 Del på Facebook Svart 4.September.2016 Sjekk om gummivulken i propellbosset har løsnet. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Matsss Svart 4.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2016 Takker for svar? Det skal jeg gjøre, har også hørt at det kan være en clutch som sitter i drevet som er dårlig, men vet ikke om det er slik den oppfører seg da. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 4.September.2016 Del på Facebook Svart 4.September.2016 Ja det sitter en konclutch på disse. Hvor gammelt er drevet? Sjekk uansett propellsett først. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Matsss Svart 4.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2016 Det er ifra 06 gått 400 timer Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 5.September.2016 Del på Facebook Svart 5.September.2016 (redigert) Nå skriver du ikke båt type, diesel eller bensin. Du skriver at det virker som den slurer når du gir "bare full gass". Kommer den i plan etterhvert da? På Bravo 3 er det stål propeller og ikke noe gummivulk i propellboss, meg bekjent. Så hvis den virkelig slurer er det nok kon som er slitt i drevet dessverre. Ellers har det vært enkelte drev som ikke er optimalt utstyrt med propellsett fra fabrikk, spes for dieselversjon, har kjørt med stort slipp. Nye diesel serier blir levert med 4-blads innerst og 3-blads propell ytterst, som skal gi betydelig bedre grep i vannet. Hvis ikke drev står dypt nok og har litt feil propeller, kan motor ruse litt ekstra før båt kommer ut av vannet. Ellers er det dårlig drev økonomi og "bare gi fullgass", for å gi drevet et langt liv lønner det seg å ta båt rolig opp i plan. Men ikke for rolig, stor belastnig på drevet akkurat før båten planer ut. Har aldri skjønnt vitsen når feks Båtmagasinet, tester aks på familiebåter, om den bruker 15 eller 25sek til 25knop så er vel det uvesentlig på sjøen.. http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/del-3-drevskolen Redigert 5.September.2016 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Matsss Svart 5.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2016 Oki. Dette er en SEA ray 275 med mercruiser bensin. Kjøpte båten i helgen å har bare prøvde den litt, så syntes detta var litt rart. Drevet er helt tiltet inn men når du skal ha den i plan må du gi forsiktig mere og mere gass, om du gir på for mye spinner den bare ut."slurer" Å ja den kommer seg i paln å om du kjører i marsjfart og gir på så fungerer den veldig fint. Takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
Matsss Svart 5.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2016 Glemte og skrive det også men det er duoprop. ? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 5.September.2016 Del på Facebook Svart 5.September.2016 Ville sjekket propellsett først jeg. Mulig at den innerste propen ikke har gummiviulk, men den ytterste mener jeg har. Kan selvfølgelig være forskjell ifra forskjellige produsenter. 14 3/8 x 20 Pitch Stainless Steel Rear Dual Prop Mercruiser Bravo III Traditional rubber hub. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Matsss Svart 5.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2016 det skal jeg gjøre?? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 5.September.2016 Del på Facebook Svart 5.September.2016 (redigert) Sakset fra nettet.. Bravo III is slipping as engine RPMs increase. "I am asking for help for a few reasons: 1) to ensure that they diagnose and correct the real problem 2) to see if there is something that i can do to prevent this from happening again" The above member is correct. There are NO "rubber hubs" in Bravo III props. It's all "metal-metal".If there's no other grinding noises (indicating that it's internal to the drive) it's almost exclusively the coupler.This may happen if the drive isn't removed and the alignment checked/adjusted regularly. (Mercury suggests every 100hrs or every year which ever occurs first)If the coupler is indeed "spun" the dealer will need to remove the drive and remove the engine to replace it.It's not gonna be cheap.Sorry about that. Mine Bravo 3 har iallefall ingen "rubber hub", men det er tydeligvis noen uorginale varianter ute å går.. Redigert 5.September.2016 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 5.September.2016 Del på Facebook Svart 5.September.2016 Sjekket om det ikke ligger masse gummistøv i motorom? Tenker coupling. Der aksling på drev går inn på motor. Sitér dette innlegget Link to post
Matsss Svart 5.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2016 Har ikke sjekket det nei. Takk for tipset? Skal sjekke Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 5.September.2016 Del på Facebook Svart 5.September.2016 Det er vel slik at et gumminav som slurer eller glipper er gone. Slik at å tenke på en slik løsning som kan "feste seg igjen" etter å ha fått båten i plan er vel dessverre clutchen. Har du en gåend konclutch ville jeg tatt en telefon til selger. Dette er i så fall noe vedkommende har kjent og visst om... Siden det er Bravo 3 er vel ventilasjon for propellene lite sannsynlig. At drevet står for høyt eller at sperren for trim står feil slik at du har for høy trim... Sitér dette innlegget Link to post
Matsss Svart 5.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2016 Noen ide hvor man kan kjøpe denne clutchen til en litt "hyggeligere" pris en i Norge??? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 5.September.2016 Del på Facebook Svart 5.September.2016 Mercruiserparts.com crowleymarine.com ebay.com bravoshop.net amazon.com -og flere... Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 Når den først har gått i gear så har "clutchen" gjort sin jobb. Sluring etter det blir det ikke. Da blir det heller hugging inn og ut av gear hvis gear kabel er dårlig justert, eller at den er treg eller vanskelig å få i gear hvis gear kon er slitt. Etter min mening så er ditt beste tips så langt å sjekke koblingsplaten/ engine coupler, og evt om propellene suger luft. Hvis du prøver å kjøre båten i plan et par ganger med forskjellig tilt på drevet så kan det hjelpe deg å finne ut om det har noe med luft å gjøre. Det er jo mulig at drevet står høyt montert på båten. Så vidt meg bekjent så finnes det ikke propeller til Bravo 3 med gummihub. Hvertfall ikke originale. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.