Jump to content

Yamaha 115 hk 4-takt 2003, må kinne mye for å få start


utternS52

Recommended Posts

Kjøpte en Skibsplast med en utenbords 2003 mod.Yamaha 115 hk 4 takter nå i sommer.

Motoren var meget startvillig de første ukene. Men så har den blitt stadig verre. Nå må jeg kinne mye for å få start, men når den først kommer, så går den rent og fint. Nå sist jeg var utpå så kom det etpar tennings-smell også.

Forrige eier hadde skiftet olje og plugger rett før salg. Nå skal jeg ha motor på service ved vinteropptak, men når jeg snakket med verkstedet hadde de ikke peiling på hva det kunne være, de måtte bare begynne i en ende og lete seg frem..

Alle vet jo at "å begynne i en ende" fort kan bli dyrt, derfor dette innlegget...noen gode forslag som jeg kan tipse verkstedet om?

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Startvansker på utenbords hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Uttern S52

With Vital Dromedille 15 

Skibsplast Familyship 19

 

Link to post

høres det ut som at startmotoren får god "snurr" på motoren , eller høres hastigheten litt variabel ut?   Enn start av varm motor , noe forskjell der? 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

høres det ut som at startmotoren får god "snurr" på motoren , eller høres hastigheten litt variabel ut?   Enn start av varm motor , noe forskjell der?

 

Jeg syns omdreiningshastigheten på startmotoren høres normal ut.. Det har skjedd meg en gang på varm motor også..

Uttern S52

With Vital Dromedille 15 

Skibsplast Familyship 19

 

Link to post

har du sett på motorinstrumentet om det blinker i "engine" tegnet?    Dette blinker for å angi feilkoder , f.eks 2 + 8 blink = error 28 

 

Og feilkoder kan du slå opp her:

https://baatplassen.no/i/topic/41778-yamaha-f80-f100/

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

godt forslag - om enveisventilene i blæra begynner å bli slitt kan det skje.    

 

opplevde det sammen med en kompis, der vart ventilene så dårlige at blæra heller pumpa bensin fra motoren og ned på tanken.  Vi kom oss igang igjen ved å lage kink på slangen mens vi pumpa, slik at vi fikk pumpa bensin fram til motoren igjen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...