Jump to content

Konservering av KAD 300 på Scirocco 32 som ligger på vann

mmosberg

Recommended Posts

Leker med tanken på å handle båt og har i den forbindelse noen spørsmål jeg håper å få besvart. Båten er en Scirocco 32 HT som har gode forutsetninger for å kunne ligge ute gjennom vinteren, men kan noen med kjennskap til Windy Scirocco 32 med KAD 300 svare på følgende:

1. Står vannlinjen over eller under sjøvannsfilteret på disse båtene? Kan man ta av slangene på sjøvannsfilteret uten at det strømmer sjøvann inn i båten?

2. Er det klaff eller spjeld på eksosutløpet på disse motorene? Eller vil turboens eksosturbin stå eksponert mot fuktig og saltholdig atmosfære når båten ligger på vann? (Så en gammel tråd her på forumet av en KAD turbo som var rustet i stykker på bare noen få år og 3-400 t på telleren)

3. Står eksosbendet etter turboen over eller under vannlinja?

4. Sier Volvo noe om at sjøvannsslangen som går fra innsiden av drev-skjoldet til sjøvannsfilteret skal skiftes på et bestemt intervall? Jeg tenker at en gammel, stiv forringet slange vil takle eventuell frostsprengning dårligere enn en nyere. Det samme gjelder slangen fra eksosbendet, skal denne skiftes på et bestemt intervall?

5. Er det noen som har montert 3 veis ventil på sjøvannsslangen før sjøvannsfilteret for enklere å kunne kjøre frostvæske i motoren når båten ligger på vannet? Fremgangsmåte og/eller bilder?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Antar det er drev på denne ?

Generelt: Selve sjøvannsfilteret står nok over vann. Ellers er det ikke riktig montert.

Tenker du på konservering, så blir spørsmålet, er impellerpumpa før eller etter sjøvannsfilter? Er den etter, så kan du kjøre innpå frostvæske direkte i filteret.

(Jeg er bare vant til D6, og der er impellerpumpa før filter. Og impellerpumpa ligger under vannlinja ihverfall på den båten. Så da impeller skulle byttes på sjøen, kom det inn noe sjøvann via tilførselslangen ved av og på montering. )

Impeller er før filteret på KAD44/300.

Noen napper av slangen inn på impellerpumpa og setter på en ny slange som suger fra bøtte etc. Blir endel saltvannssøl og slangen fra transom må plugges.

Hadde enten laget en T kobling av rørdeler med 3-veiskran mellom transom og pumpe eller fått laget til et rørstykke i syrefast (1,5"?) med en 3/4" stuss loddet inn 90 grader på siden. På den stussen setter man på en kran og slange.

Da kan man flushe systemet med ferskvann fra hageslangen når man måtte ønske samt kjøre inn frostvæske enkelt og greit uten å søle en dråpe.

Mvh. SAP

Antar det er drev på denne ?

Generelt: Selve sjøvannsfilteret står nok over vann. Ellers er det ikke riktig montert.

Tenker du på konservering, så blir spørsmålet, er impellerpumpa før eller etter sjøvannsfilter? Er den etter, så kan du kjøre innpå frostvæske direkte i filteret.

(Jeg er bare vant til D6, og der er impellerpumpa før filter. Og impellerpumpa ligger under vannlinja ihverfall på den båten. Så da impeller skulle byttes på sjøen, kom det inn noe sjøvann via tilførselslangen ved av og på montering. )

Ja det er drev på denne båten.

Har du hatt din båt med D6 liggende ute på vinteren?

Det glade Sørlandet!

Du stiller noen veldig spesifikke spørsmål, og jeg har dessverre ingen erfaring med akkurat den båtmodellen du vurderer å kjøpe, men kan kun svare generelt.

Det kan variere en del mellom installasjoner også, og det er derfor vanskelig å komme med noen fasitsvar.

1, Sjøvannsfilteret skal stå over vannlinjen, ettersom det gjerne skal åpnes eller byttes ut uten at vann strømmer inn.

Det er dog unntak, jeg har sett båter hvor filteret står under vannlinjen, ofte da med albuer eller andre former for vannlåser for å unngå at havet kommer inn når man åpner lokket, og enkelte drev har en slik albue direkte på vanninntaket osv.

2. Det er så vidt jeg vet ingen klaff på KAD300, men åpent eksosrør fra turboen og ut, uten at jeg tror det er noe stort problem.

3. Eksosbendet står nok over vannlinjen, ellers ville turboen (og resten av motoren) vært fylt med vann.

4. Nei, i utgangspunktet sier ikke Volvo noe spesifikt om når slanger skal byttes, kun at slanger skal inspiseres regelmessig, og byttes ved behov, som er det normale på nær sagt alle motorer, en slange som fryser sprekker nok uansett alder.

5. Ja, Volvo og MerCruiser har begge levert motorer med diverse systemer og ventiler for å konservere, og det bør være forholdsvis rett frem å lage til noe selv, jeg minnes å ha sett noe her på Båtplassen også om slike løsninger.

Spørsmålet må vel kanskje være hvorfor du vil ha båten liggende ute om vinteren, og hvor den skal ligge?

Er det isfritt, boblehavn eller andre løsninger du tenker på?

Det virker litt pussig å være opptatt av å konservere motoren på en båt som skal ligge ute hele vinteren, for ofte er ikke behovet for konservering like stort dersom båten er bebodd, benyttes ofte i løpet av vinteren, ligger i rette havnen eller lignende.

Har man først konservert motoren så er det jo gjerne såpass mye arbeid at man ikke starter opp motoren annenhver uke for å ta seg en "vintertur", for så å ta hele konserveringen om igjen?

Mitt tips må være at det er fine båter, med gode motorer, og som alle andre båter kan den helt fint ligge ute om vinteren dersom alt er tilrettelagt for dette. Skal du derimot ikke bruke båten om vinteren, bør du like gjerne ta den opp.

Redigert av adeneo (see edit history)

Takker for utfyllende svar adeneo!

Jeg tenker at kjøpskandidaten helt enkelt vil ha det bedre liggende ute enn på land gjennom vinteren. Båten vil om den kommer i mitt eie underkastes årlig vedlikehold på drev og skrog, så den skal på land hvert år så jeg er ikke motivert av å skulle spare en slant.

Jeg har aldri eid en båt med drev installasjon. I tillegg til at man har høyere kostnader knyttet til vedlikehold og er mer eksponert for reparasjoner på slike båter, ser jeg på designen i seg selv som risikabel. Uavhengig av om det er vinter eller sommer vil det stå et hydrostatisk vanntrykk inn gjennom skjoldet, både på inntaks- og eksossiden. Det er kun gummislanger som forhindrer vanninnbrudd. Jeg tenker at det er på høy tid å skifte slangen på sjøvannsinntaket og likeledes på eksosbendet. Er det noen med meninger eller erfaringer på skifte av nevnte slanger?

Jeg slenger også på eksosrøret som står skrudd på innsiden av skjoldet som en kandidat for lekkasje (er det dette som kalles "raiser"?). Hvaslags material er dette lagd i på VP KAD 300? Noen med erfaringer eller meninger om det bør skiftes. Hva er levealder på en slik komponent? Klarer man å skifte dette røret uten å dra frem motorene?

Når det kommer til konservering av motorene selv om den skal ligge ute så skyldes det beliggenheten til havna. Vannet er brakt og det er ganske grunt innerst i en vik med lite utskiftning av vann. Det legger seg is der 2 av 3 vintre vil jeg si. Båten blir ikke bebodd og antakeligvis ikke brukt overhodet på vinteren. Derfor tenker jeg at man bør få inn noe frostvæske i sjøvannssystemet. Blir båten min og jeg legger den ute på vinteren vil jeg sette både tørkeapparat og frostvakt i maskinrommet, men jeg kan ikke stole på det alene.

Jeg tar gjerne inn andres synspunkter og erfaringer med drevbåter som overvintrer på vannet. 

Det glade Sørlandet!

Jeg tror nok båten vil ha det bedre på land, enn i en islagt vik om vinteren?

Det er jo ikke bare motor og drev, men også båten du må passe på, og dersom vannet fryser rundt plastbåten din så vil den generelt sett tåle det heller dårlig.

Min erfaring er at det krever litt mer arbeid å ha båten på vannet om vinteren, særlig steder hvor det er fare for is, hvor ispropell eller lignende blir nødvendig.

32 fot er svært overkommelig å få på land, og det gir deg tid og mulighet til å gå over båten, få på nytt bunnstoff, enkelt å konservere, samt betydelig mer fred i sjelen, spesielt når du uansett ikke har planer om å bruke båten vinterstid.

Det er en grunn til at så å si alle båteiere tar opp båten om høsten og setter den ut igjen om vinteren, det er rett og slett enklere og tryggere enn å la den ligge på vannet.

Generelt sett ville jeg ikke tenkt på å bytte alt mulig som potensielt kan lekke. Fryser det så spiller det ingen rolle om delene er splitter nye, det går den brede veien uansett.

Man bør alltid konsentrere seg om å forebygge frost, og så heller bytte deler når de går i stykker eller viser tegn på slitasje.

Det er selvfølgelig ingenting i veien for å bytte slanger dersom du ønsker det, og føler deg sikrere av den grunn, men det er kun opplevd sikkerhet, det sikrer deg på ingen måte noe bedre mot frost, det må det frostvæske til for å gjøre.

Jeg vil igjen helt klart anbefale deg å ta høyde for å ta opp båten om vinteren, dersom du ikke har noe spesielt behov for å ha båten liggende på vannet i den perioden.

Jeg tenker at de slangene er det minst risiko for skal sprekke, de er nok fleksible nok. Det er vel heller stusser i metall som ryker. (?)

Om jeg var deg, måtte ha drevbåt på sjøen, så ville jeg sett etter alternativ isfri havn.

Motor må konsderveres og det blir nok en øvelse på sjøen, siden det er drev, og mye ferskvann.

Landstrøm har vel en tendens til å streike når du minst vil det. :) kommer jo litt an på hvor ofte du kan og det er praktisk mulig å ha tilsyn med båten. Har båten mye utvendig teak, så har ihverfall den det best uten å bli utsatt for frost/ frostsprengning. Samme med tetninger rundt vindu, luker mm.

Så da blir jo det neste å ha på dekksstativ og presenning... Den igjen har jo også en lei tendens til å løsne :) da harr'u det gående.

Her i Ålesund er vi heldige. Har ikke målt lavere sjøtemp enn 7 grader på vinteren ved båten. Lun bukt, også i orkan. Seilbåten ligger ute hele året, konsserveres via sjøvannsfilter. ( akslingsbåt) varme og avfukter og ingen teak.

Grandezzaen står i hagen med dekksstativ, varme, avfukter og vinterkonservert.

Pleier å koste 4500 kr å ta den på land, to timers arbeid for kranbil.

1473171706.jpg

-åpner du en tråd med overskrift ala " erfaring med drevbåt på sjøen om vinteren" og opplyser der om tenkt havneplass, vanntype, værforhold etc, hvilken båt det er tenkt, så kan det hende du når tak i langt flere erfaringer med egen erfaring om nettopp det å ha båten ute om vinteren.

Når jeg tenker meg om, så er det jo veldig mange seilbåter som har drev og ikke aksling. De ligger jo på sjøen. Dog er jo hekkagregat nærmere vannoverflaten, mere utsatt for lufttemp og eksponert for is.

Vanskelig spørsmål det der egentlig. Hva med å høre med et lokalt volvoverksted?

-men som sagt, slitasjen om vinteren ser jeg på som stor, og kostnadene med å gjenopprette skade, er nok større enn utgiftene med landsetting. Det er jo en vakker båt...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...