Ommu Posted September 5, 2016 Share Posted September 5, 2016 Hei, alle gode mennesker. Nå er sommeren snart over og jeg har ikke fått vært på sjøen en eneste gang. Det har jeg lyst til å få gjort noe med til neste sommer. Jeg bor jo på en øy i Kristiansand og har en båtplass på 2,5 meter bare et par hundre meter fra huset. Nå har det seg sånn at jeg er båtvant i den forstand at jeg har vært ute på båt masse om sommeren i over 30 år, men har aldri eid en selv. Jeg har altså ikke allverdens erfaring som kaptein. Men en formening om hva jeg ønsker meg har jeg. Jeg er veldig glad i sjekte, veldig lite glad i alt arbeid som tre fører med seg. Båten skal ikke være stor (maks 20 fot vil jeg tro) og den trenger ikke å gå fort. Prismessig topp om den ligger rundt 80.000. Utfordringen er at jeg har ti tusen tommeltotter og lite peil på motor. Derfor henvender jeg meg her. Er det noen som kan gi meg noe råd om hva som vil være er en god båt for meg og min fru å starte med. Selv har jeg sett litt på polar 20, som f.eks i denne annonsen. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=81890681 Er det noen som kjenner båttypen og kan si meg om det er noe som gir meg det jeg er ute etter. Altså mye kos og lite mekking? Glad for alle innspill. Quote Link to post
Zitt Posted September 5, 2016 Share Posted September 5, 2016 Hvorfor ikke denne, så har du med deg WC, kokemuligheter og kan ta deg en hvil etter middagen! Fin motor har den også! http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=81488658 Quote Link to post
Ommu Posted September 5, 2016 Author Share Posted September 5, 2016 Takk for innspill. Rett og slett litt for stor i førsteomgang synes jeg. Også for stor for båtplassen som er på 2,5 m Quote Link to post
Ida Marie III Posted September 5, 2016 Share Posted September 5, 2016 Hei, alle gode mennesker. Nå er sommeren snart over og jeg har ikke fått vært på sjøen en eneste gang. Det har jeg lyst til å få gjort noe med til neste sommer. Jeg bor jo på en øy i Kristiansand og har en båtplass på 2,5 meter bare et par hundre meter fra huset. Nå har det seg sånn at jeg er båtvant i den forstand at jeg har vært ute på båt masse om sommeren i over 30 år, men har aldri eid en selv. Jeg har altså ikke allverdens erfaring som kaptein. Men en formening om hva jeg ønsker meg har jeg. Jeg er veldig glad i sjekte, veldig lite glad i alt arbeid som tre fører med seg. Båten skal ikke være stor (maks 20 fot vil jeg tro) og den trenger ikke å gå fort. Prismessig topp om den ligger rundt 80.000. Utfordringen er at jeg har ti tusen tommeltotter og lite peil på motor. Derfor henvender jeg meg her. Er det noen som kan gi meg noe råd om hva som vil være er en god båt for meg og min fru å starte med. Selv har jeg sett litt på polar 20, som f.eks i denne annonsen. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=81890681 Er det noen som kjenner båttypen og kan si meg om det er noe som gir meg det jeg er ute etter. Altså mye kos og lite mekking? Glad for alle innspill. Mulig jeg bommer litt her, men en plast snekke fra 1978 til over 80.000 mener jeg er alt for dyrt.. Selges jo plast snekker til under det halve prisen i den størrelsen.. Ellers er det en grei godværs båt, lett og håndtere osv.. Quote Link to post
glalaks Posted September 5, 2016 Share Posted September 5, 2016 Saga 20 er jo en fin liten snekke.. http://www.finn.no/81422482 Bra budsjett til å ringe et verksted også om det trengs;) Quote Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Ommu Posted September 5, 2016 Author Share Posted September 5, 2016 (edited) Ser det med prisen, men etter å ha søkt på finn virker det jo som om polar befinner seg rundt der avhengig av motor og tilstand. Men er jo ikke låst til polar:) Saga skal jeg se nærmere på, ikke dumt med så mye billigere:) verkstedpenger kan komme godt med. men usikker på hva jeg synes om hardtop. Liker tanken på en skikkelig godværsbåt. Edited September 5, 2016 by Ommu (see edit history) Quote Link to post
FredT Posted September 5, 2016 Share Posted September 5, 2016 Saga 20 er jo en fin liten snekke.. http://www.finn.no/81422482 Bra budsjett til å ringe et verksted også om det trengs;) En 35 år gammel saltvannskjølt motor kan man vel ikke regne med går å veldig mye lenger før noe må gjøres.... Quote Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
glalaks Posted September 5, 2016 Share Posted September 5, 2016 Nei nå refererte jeg ikke til akkurat den båten, men båttypen kan vel passe med kravene. Vet ikke hva en ny 10 hk diesel koster heller.. Quote Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Ommu Posted September 8, 2016 Author Share Posted September 8, 2016 Hei, prøver meg litt til her jeg. En Marna MB 10 hk bensin fra 1975 som har vært tatt ut for oppussing og sjekk, byttet forgasser og manifoil de siste år, samt at giret er overhalt nå i år. Er dette en motor jeg bør være skeptisk til eller kan man forvente at motoren holder en del nye år? Quote Link to post
hanto1 Posted September 8, 2016 Share Posted September 8, 2016 Polar med nyere motor er jo gull. Polar båtene ligger høyt i pris da de er populære, men det får man igjen ved salg. Om den båten er riktig priset vet jeg ikke, mulig du kan prute noen kroner Quote Link to post
Ommu Posted September 8, 2016 Author Share Posted September 8, 2016 Takk for svar Hanto1. Det er det som er tingen, motoren er jo fra 1975. Prisen ligger på rundt 50.000. Synes hele båten er veldig fin, puter, kalesje osv. Men jeg er jo usikker på å kjøpe en så gammel bensinmotor. Quote Link to post
hanto1 Posted September 8, 2016 Share Posted September 8, 2016 Hadde heller prutet på den med nyere diesel. Sjøvann kjølt bensinmotor som er 41 år gammel er et sjansespill Quote Link to post
Ommu Posted September 8, 2016 Author Share Posted September 8, 2016 Er vel egentlig det magefølelsen min sier meg. Takk for tilbakemelding. Quote Link to post
Hebbe Posted September 8, 2016 Share Posted September 8, 2016 En overhalt gammel bensinmotor er gromt. Et meget behagelig lydbilde i forhold til de små dieselmotorene som er bråkebøtter. Quote Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
index Posted September 8, 2016 Share Posted September 8, 2016 En Marna bensinmotor er helt rett I en Polarsnekke. Lyden av Sørlandet.... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ommu Posted September 8, 2016 Author Share Posted September 8, 2016 Hehe, skal ikke være lett :) Hadde jeg bare ikke hatt ti tommeltotter. Quote Link to post
Hebbe Posted September 8, 2016 Share Posted September 8, 2016 Små dieselmotorer er p.g.a. få sylindre i motsetning til de små bensinmotorene ristemaskiner.... :-) Har selv hatt en 8 hk Yanmar og En Sole på 12 hk, bråker og rister en masse. Hadde også en gang sent på 80-tallet en liten Marna bensinmotor fra 1955. Skulle jeg tatt valget igjen hadde jeg valgt en bensinmotor... Quote Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Ommu Posted September 9, 2016 Author Share Posted September 9, 2016 Fortsetter å spørre og grave i min jakt på best løsning. Er det noen her som har erfaring eller kvalifisert mening om det er mye jobb å fjerne øverste vindskjerm på en polar 22 ht? Altså at man går fra bilde en til bilde to? Quote Link to post
Grimme Elling Posted September 9, 2016 Share Posted September 9, 2016 Jeg hadde også satt en sideventilert bensinmotor høyt på ønskelisten. Det går så stille og fint at når turen nærmer seg slutten, så tar man en omvei fordi man ikke ønsker å slå av motoren. :) Og vedrørende antall tommeltotter... en ting er hva man har, en annen ting er hva man kan få. Og skal du ha deg båt, så må du sette deg inn i de helt basale tingene uansett, og dessuten vurdere hva du gjør dersom motoren ikke går. Det gjelder enten du har nytt eller gammelt. Og hvis du opparbeider bare litt kunnskap og et par-tre enkle knep, så har du plutselig ikke så mange tommeltotter. :) Quote Link to post
hanto1 Posted September 9, 2016 Share Posted September 9, 2016 Polaren på Nedenes er nå nede i 69K.med nytt/nyere fremdrift anlegg burde den ha noen problemfrie år foran seg. 40 år gamle bensinmotorer er et sjansespill, selv om lyden er grom Quote Link to post
glalaks Posted September 9, 2016 Share Posted September 9, 2016 Om du har pengene klar, sleng inn et bud på 50k for polaren, kanskje får du en fin båt, hvis ikke kan du avvente;) Quote Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
boble65 Posted September 9, 2016 Share Posted September 9, 2016 http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=81757161 Quote Link to post
boble65 Posted September 9, 2016 Share Posted September 9, 2016 http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=79149063 Quote Link to post
Ommu Posted September 9, 2016 Author Share Posted September 9, 2016 Hehe, @glalaks. Akkurat det har jeg faktisk forsøkt. Og den 22 som ligger over her er også til vurdering. Liker ikke den øverste vindskjerm dog, men forestiller meg at den ikke kan være så vanskelig å få av. Ligget en annen 22 i samme prisklasse med lombardini fra 2004, med 405 timer på seg. Litt finere inni. Quote Link to post
Knude Posted September 12, 2016 Share Posted September 12, 2016 Hei Jeg jobbet en del år på Polar. Den siste serien med 22 fotere ble bygget samme året. 1984. Den skjermen på toppen er skrudd fast så den er lett å fjerne. Dekket ser ikke helt likt ut på bildene, men jeg er ganske sikker på at det er likt. Det går fremdeles mange av de gamle Marna motorene å det sier jo litt. Det er forgasser og eksos manifold som ryker først. Så gror toppen igjen (kjølekanaler) og ventil seter blir slitt / rustet. Polar 20 med en 18 hk diesel er vel mitt førstevalg. Det ble bygget ca 40 stk pr. år så det er mye å velge mellom fra 1980 - 1992 . (Ta årstall med en klype salt) Polar ble solgt til Fjordboat ca 1992 - 93. Etter det var det et annet firma som kjøpte rettigheter til Polar 20 og 22. Det finnes enkelte 22 fotere med teak dekk og mahogni skjermer. Det er jo også et godt valg. Som denne: Uansett så ville jeg valgt en båt med trimplan om du skal ha større motor enn 10 Hk Lykke til ! Quote Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Recommended Posts