Jump to content

Drømmen om båtlivet, kan noen hjelpe

Ommu

Recommended Posts

Hei, alle gode mennesker. 

Nå er sommeren snart over og jeg har ikke fått vært på sjøen en eneste gang. Det har jeg lyst til å få gjort noe med til neste sommer. Jeg bor jo på en øy i Kristiansand og har en båtplass på 2,5 meter bare et par hundre meter fra huset.

Nå har det seg sånn at jeg er båtvant i den forstand at jeg har vært ute på båt masse om sommeren i over 30 år, men har aldri eid en selv. Jeg har altså ikke allverdens erfaring som kaptein. Men en formening om hva jeg ønsker meg har jeg. 

Jeg er veldig glad i sjekte, veldig lite glad i alt arbeid som tre fører med seg. Båten skal ikke være stor (maks 20 fot vil jeg tro) og den trenger ikke å gå fort. Prismessig topp om den ligger rundt 80.000. 

Utfordringen er at jeg har ti tusen tommeltotter og lite peil på motor. Derfor henvender jeg meg her. Er det noen som kan gi meg noe råd om hva som vil være er en god båt for meg og min fru å starte med. Selv har jeg sett litt på polar 20, som f.eks i denne annonsen.

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=81890681

Er det noen som kjenner båttypen og kan si meg om det er noe som gir meg det jeg er ute etter. Altså mye kos og lite mekking?

Glad for alle innspill. 

Hei, alle gode mennesker. 

Nå er sommeren snart over og jeg har ikke fått vært på sjøen en eneste gang. Det har jeg lyst til å få gjort noe med til neste sommer. Jeg bor jo på en øy i Kristiansand og har en båtplass på 2,5 meter bare et par hundre meter fra huset.

Nå har det seg sånn at jeg er båtvant i den forstand at jeg har vært ute på båt masse om sommeren i over 30 år, men har aldri eid en selv. Jeg har altså ikke allverdens erfaring som kaptein. Men en formening om hva jeg ønsker meg har jeg. 

Jeg er veldig glad i sjekte, veldig lite glad i alt arbeid som tre fører med seg. Båten skal ikke være stor (maks 20 fot vil jeg tro) og den trenger ikke å gå fort. Prismessig topp om den ligger rundt 80.000. 

Utfordringen er at jeg har ti tusen tommeltotter og lite peil på motor. Derfor henvender jeg meg her. Er det noen som kan gi meg noe råd om hva som vil være er en god båt for meg og min fru å starte med. Selv har jeg sett litt på polar 20, som f.eks i denne annonsen.

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=81890681

Er det noen som kjenner båttypen og kan si meg om det er noe som gir meg det jeg er ute etter. Altså mye kos og lite mekking?

Glad for alle innspill. 

Mulig jeg bommer litt her, men en plast snekke fra 1978 til over 80.000 mener jeg er alt for dyrt..

Selges jo plast snekker til under det halve prisen i den størrelsen..

Ellers er det en grei godværs båt, lett og håndtere osv..

Ser det med prisen, men etter å ha søkt på finn virker det jo som om polar befinner seg rundt der avhengig av motor og tilstand. Men er jo ikke låst til polar:)

Saga skal jeg se nærmere på, ikke dumt med så mye billigere:) verkstedpenger kan komme godt med. men usikker på hva jeg synes om hardtop. Liker tanken på en skikkelig godværsbåt.

Redigert av Ommu (see edit history)

Jeg hadde også satt en sideventilert bensinmotor høyt på ønskelisten. Det går så stille og fint at når turen nærmer seg slutten, så tar man en omvei fordi man ikke ønsker å slå av motoren. :)

Og vedrørende antall tommeltotter... en ting er hva man har, en annen ting er hva man kan få. Og skal du ha deg båt, så må du sette deg inn i de helt basale tingene uansett, og dessuten vurdere hva du gjør dersom motoren ikke går. Det gjelder enten du har nytt eller gammelt. Og hvis du opparbeider bare litt kunnskap og et par-tre enkle knep, så har du plutselig ikke så mange tommeltotter. :)

Hei

Jeg jobbet en del år på Polar. Den siste serien med 22 fotere ble bygget samme året. 1984. Den skjermen på toppen er skrudd fast så den er lett å fjerne. Dekket ser ikke helt likt ut på bildene, men jeg er ganske sikker på at det er likt.

Det går fremdeles mange av de gamle Marna motorene å det sier jo litt. Det er forgasser og eksos manifold som ryker først. Så gror toppen igjen (kjølekanaler) og ventil seter blir slitt / rustet.

Polar 20 med en 18 hk diesel er vel mitt førstevalg. Det ble bygget ca 40 stk pr. år så det er mye å velge mellom fra 1980 - 1992 . (Ta årstall med en klype salt) Polar ble solgt til Fjordboat ca 1992 - 93. Etter det var det et annet firma som kjøpte rettigheter til Polar 20 og 22.

Det finnes enkelte 22 fotere med teak dekk og mahogni skjermer. Det er jo også et godt valg.

Som denne:

bilde

Uansett så ville jeg valgt en båt med trimplan om du skal ha større motor enn 10 Hk

Lykke til !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...