nordan family 27 Startet 6.September.2016 Del på Facebook Startet 6.September.2016 Det har jo gått tråder om dette før. Jeg hat alltid hatt den holdning at jeg skifter olje uansett hvor lite båten er brukt. Tror jeg ligger på 60 timer i år, og kommer ikke til å få tid utover høsten. For første gang vurderer jeg å ikke skifte olje. Kjenner at det føles helt feil å ikke gjøre det. Samtidig går det omlag 50 liter olje om jeg skifter på motorer og gir, og i et miljøperskeptiv er det tullete å skifte olje just for fun. Mener dog å ha lest at Volvo abefaler skift hver 100 time. Bilmotoren går jo veldig mye lengre, og mitt båtmønster er ikke veldig krevende for motorene - tusler mest i 8-9 knop. Så mener noen at syren i olja tilsier skift osv. Tror kanskje jeg skifter av gammel vane - men kjenner at det skal ikke tung overbevisning til før jeg lar være..... Er dere mange som drøyer oljeskiftet? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 Volvo sier vel 200 timer/ årlig på D6 maskinen ihverfall. 60 timer er vel gjennomsnittlig for båter i Norge.. Miljøaspektet skal du ikke bekymre deg for så lenge du leverer den inn til miljøstasjon. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 De fleste båtmotorprodusenter sier vel 100-250 timer eller årlig. Går sikkert bra å stå over ett år om du bare har 60 timer og har byttet hyppig tidligere. Selv hadde jeg følt for å bytte uansett, om ikke annet enn for nattesøvnen sin skyld. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
PiperBill Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 (redigert) Lurer på akkurat det samme. Jeg har 45 timer på min Yanmar 4JH3 DTE i år og den er behandlet med Ceratec. Oljen er like klar og fin som den dagen jeg skiftet. Hadde sesongen vert hele året så hadde jeg ikke byttet olje på lenge men det er den perioden på 6 måneder der den står rolig som er til bekymring. Redigert 6.September.2016 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Teerex Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 (redigert) 5 liter olje, da hadde jeg nok byttet. 50 liter olje... tvilsomt. Det vil trolig ha null og nix å si i praksis for framtidig levetid. Redigert 6.September.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sørlandet2 Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 Hvordan er det for enkeltperson å ta en analyse av olja? Kanskje I kombinasjon med et filterbytte. Dette er jo vanlig på fly, og lastebiler. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 6.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2016 (redigert) Analyse er lett, norsk oljelab gjør dette. Har dog kun sendt kjølevannsprøver dit før. Koster ikke all verden - men kostnaden for olje er ikke så stor den heller (bruker mineral olje kjøpt på store dunker) Redigert 6.September.2016 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 Så mener noen at syren i olja tilsier skift osv. Det er vanlig at dette brukes som argument for oljeskift. Ikke minst ift å bytte før eller etter sesongen. Mye forklaringen ligger i "noen". Man har hørt om osv... Her er hva medlem med doktorgrad på forbrenningsmotorer skrev: "Etter ca. 500 timer (3 år) driftstid fikk jeg utført analyse på smøreoljen i en dieselmotor uten at oljen har vært skiftet (bare etterfylling for å kompensere for forbrukt smøreolje). TBN på ny olje var 14. Nå er den på 8,8. Det er altså igjen mer enn nok basisk stoff til å nøytralisere eventuelt svovel som kommer med dieselen i den nærmeste fremtid også." Dette gjelder altså dieselmotorer. Om bensin skriver han: "På min gamle Mercedes med bensinmotor har jeg ikke skiftet smøreolje siden 1988 (over 400 000 km) - bare etterfylt når nivået nærmer seg nedre merke på peileteinen. Også dens smøreolje har tilstrekkelig høyt basetall." Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 Du må ikke skrive slikt, Ingar. Du kan få oljeindustrien på nakken! Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 Oljen har vel andre oppgaver enn å nøytralisere svovel. Hva med smøreegenskaper etter flere år på samme oljen? Synes selv det er greit å skifte motorolje hvert år, men slipper unna med 10 liter. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 (redigert) Det ligger jo en del skrekkbilder og snutter på youtube fra biler som aldri har fått oljeskift... ikke så ønskelig med slike konsekvenser. Men det finnes jo en mellomting, den gyldne middelvei. Jeg skifter olje hvert år og oljefilter annethvertår på dieselbilen min. Har fungert fint det, men kjører ikke så mye da. Filterhuset har drenering så alt blir tappet ut iallefall. Større skipsmotorer har vel gjerne både sentrifugalfilter og bypass-filter, samt foretar jevnlig oljeanalyse. Men det er jo også nødvendig, for det er jo ønskelig med lengst mulig intervall på motorer med enorme oljemengder som går kanskje tusenvis av timer i året. Redigert 6.September.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bårdp Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 Vel har snakket med en som har Volvo D6 og som kjører på 5 året med samme oljen. Han skifter bare oljefilter vært år og etterfyller olje ved behov. Selv har jeg vurdert å montere et bypass-filter jeg har liggende på min D6 og kutte ut det årlige oljeskiftet. Og bare skifte oljefilter og cellulose innmaten i bypass-filteret vært år. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 Olja hans er sur som pokker og tærer på godset. Det dreier seg om mer enn å filtrere partikler. Skift olje på høsten ! Denne funker bra på Volvoen din og du får 20 liter levert på døren hjemme for 1200,- fra billigerebilpleie.no Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Førstefender Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 (redigert) Vel har snakket med en som har Volvo D6 og som kjører på 5 året med samme oljen. Han skifter bare oljefilter vært år og etterfyller olje ved behov. Selv har jeg vurdert å montere et bypass-filter jeg har liggende på min D6 og kutte ut det årlige oljeskiftet. Og bare skifte oljefilter og cellulose innmaten i bypass-filteret vært år. Han vil opplyse om dette ved et evt salg også håper jeg? Hva koster en ny D6 maskin, hva koster et olje bytte om du gjør dette selv? 1200kr? Det viktigste vedlikeholdet du kan gjøre med en motor er å bytte olje/filter. På en marine motor er det selvfølgelig også noen utfordringer med tæring og groe også. Selv nye biler som kan kjøre 25-30 000km på samme olje blir anbefalt å bytte etter 12mnd, hvis dette intreffer først. Redigert 6.September.2016 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 noen har jo motorer som kondenserer mer vann i olja enn andre, om så er tilfelle er det vel greit å bli kvitt det Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 (redigert) Det er nok litt forskjell på en lavturtallsmotor som går og er varm døgnet rundt, og en turtallsmotor som utsettes for kaldstarter og småkjøring mesteparten av året. Men Biltemas olje til kr 41 pr liter er jo Volvo VDS-3 godkjent så... (i likhet med Vecton). http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Mineral/Turbodiesel-15W40-2000022970/ Redigert 6.September.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
LeviCorsair Svart 7.September.2016 Del på Facebook Svart 7.September.2016 Olja hans er sur som pokker og tærer på godset. Det dreier seg om mer enn å filtrere partikler. Skift olje på høsten ! Denne funker bra på Volvoen din og du får 20 liter levert på døren hjemme for 1200,- fra billigerebilpleie.no Spiller det noen rolle hvis man skifter olje på høsten, eller på våren ? Er det ikke fint å ha helt "fersk" olje når sesongen starter ? Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
Mix Svart 7.September.2016 Del på Facebook Svart 7.September.2016 Jeg skifter alltid oljen om høsten slik at motoren har ny ren olje om vinteren. Men har motoren gått så lite som 60 gangtimer på en sesong skifter jeg ikke. Det får være grenser for sløsing. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 7.September.2016 Del på Facebook Svart 7.September.2016 Det er vanlig at dette brukes som argument for oljeskift. Ikke minst ift å bytte før eller etter sesongen. Mye forklaringen ligger i "noen". Man har hørt om osv... Her er hva medlem med doktorgrad på forbrenningsmotorer skrev: "Etter ca. 500 timer (3 år) driftstid fikk jeg utført analyse på smøreoljen i en dieselmotor uten at oljen har vært skiftet (bare etterfylling for å kompensere for forbrukt smøreolje). TBN på ny olje var 14. Nå er den på 8,8. Det er altså igjen mer enn nok basisk stoff til å nøytralisere eventuelt svovel som kommer med dieselen i den nærmeste fremtid også." Dette gjelder altså dieselmotorer. Om bensin skriver han: "På min gamle Mercedes med bensinmotor har jeg ikke skiftet smøreolje siden 1988 (over 400 000 km) - bare etterfylt når nivået nærmer seg nedre merke på peileteinen. Også dens smøreolje har tilstrekkelig høyt basetall." Tror jeg støtter Ingar sin filosofi her, i alle fall om det dreier seg om 60 timers gangtid.. Helt meningsløst å bytte olje på en slik motor.. Ang smørings egenskapene til moderne oljer i dag, så er de formidabel, en skal virkelig bruke mange gang timer for å slite ut en olje i dag.. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 7.September.2016 Del på Facebook Svart 7.September.2016 Fiter skift er stort sett viktigere enn oljeskift. Hadde alle kjørt 5 år og levert inn oljeprøve ville de fleste vært ok. Dagens diesel inneholder svært lite svovel så syreutfelling er temmelig overvurdert. På den andre siden skal man sove godt om natten. Bytter selv hvert år (ca 200-300 timer) Men vet at jeg kaster god olje. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 7.September.2016 Del på Facebook Svart 7.September.2016 Jeg bytter på høsten, og igjen på forsommeren før ferieturene starter. Filtere hvert annet år. Koster null og nix i den store samenheng. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Worry II Svart 7.September.2016 Del på Facebook Svart 7.September.2016 Men,.. er det ikke nesten viktigere å byte filteret enn olja, REM ? Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 7.September.2016 Del på Facebook Svart 7.September.2016 Det kan nok være noe i at det er lurt å ha fersk olje på motor i stillstandsperioden, som regel vinteren. Jeg tar sjarken opp på våren etter torskefisket og skifter da alt av olje og filter. Sommerbruken er mer sporadisk for mitt vedkommende. Og etter flytting blir det mest feriebruk. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 7.September.2016 Del på Facebook Svart 7.September.2016 Tidligere da jeg hadde KAD 42 byttet jeg alltid olje og filter hver høst fordi jeg ble nervøs av tanken på å drøye skiftet litt. Nå med D 12 syns jeg det blir overkill å bytte 100 liter hvert år etter å ha brent ca 2 m³ diesel. Oljeanalysene støtter mitt syn på saken......... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.September.2016 Del på Facebook Svart 7.September.2016 Det viktigste vedlikeholdet du kan gjøre med en motor er å bytte olje/filter. På en marine motor er det selvfølgelig også noen utfordringer med tæring og groe også. Selv nye biler som kan kjøre 25-30 000km på samme olje blir anbefalt å bytte etter 12mnd, hvis dette intreffer først. Amen :-) Longlife intervaller på biler handler hvertfall ikke om hva som er bra for en motor på lengre sikt, men er et salgsargument hvor kunden fristes med sjeldnere og lavere servicebehov. Kjenner endel bilmekanikere som ser resultatet av longlife når bilene blir litt eldre. Turboras, slitte kammer, tette ventilløftere og blåtrøyene og gjennomslag. Kostnadene med å reparere alvorlig mekanisk slitasje overstiger ofte verdien på bilen og mange sendes i pressa alt for tidlig. Ingen mekanikere jeg kjenner kjører longlifeintervall på egne biler og hvertfall ikke på båten. Synes kostnad og jobb ved oljeskift er såpass lite i forhold til konsekvens av å la være. Ja motoren tusler jo og går uansett og man merker jo ingen umiddbar forskjell om man kjører med gammel olje, men noen år senere om/ når det kommer noen symptomer er det alt for sent. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.