Jump to content

La være å skifte olje etter 60 timer?


nordan family 27

Recommended Posts

Det har jo gått tråder om dette før. Jeg hat alltid hatt den holdning at jeg skifter olje uansett hvor lite båten er brukt. Tror jeg ligger på 60 timer i år, og kommer ikke til å få tid utover høsten.

 

For første gang vurderer jeg å ikke skifte olje.

 

Kjenner at det føles helt feil å ikke gjøre det. Samtidig går det omlag 50 liter olje om jeg skifter på motorer og gir, og i et miljøperskeptiv er det tullete å skifte olje just for fun. Mener dog å ha lest at Volvo abefaler skift hver 100 time. Bilmotoren går jo veldig mye lengre, og mitt båtmønster er ikke veldig krevende for motorene - tusler mest i 8-9 knop.

 

Så mener noen at syren i olja tilsier skift osv.

 

Tror kanskje jeg skifter av gammel vane - men kjenner at det skal ikke tung overbevisning til før jeg lar være..... Er dere mange som drøyer oljeskiftet?

Link to post

Lurer på akkurat det samme. Jeg har 45 timer på min Yanmar 4JH3 DTE i år og den er behandlet med Ceratec. Oljen er like klar og fin som den dagen jeg skiftet. Hadde sesongen vert hele året så hadde jeg ikke byttet olje på lenge men det er den perioden på 6 måneder der den står rolig som er til bekymring.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

5 liter olje, da hadde jeg nok byttet.

50 liter olje... tvilsomt. Det vil trolig ha null og nix å si i praksis for framtidig levetid.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Så mener noen at syren i olja tilsier skift osv.

 

Det er vanlig at dette brukes som argument for oljeskift. Ikke minst ift å bytte før eller etter sesongen.

Mye forklaringen ligger i "noen". Man har hørt om osv...

 

Her er hva medlem med doktorgrad på forbrenningsmotorer skrev:

 

"Etter ca. 500 timer (3 år) driftstid fikk jeg utført analyse på smøreoljen i en dieselmotor uten at oljen har vært skiftet (bare etterfylling for å kompensere for forbrukt smøreolje). TBN på ny olje var 14. Nå er den på 8,8. Det er altså igjen mer enn nok basisk stoff til å nøytralisere eventuelt svovel som kommer med dieselen i den nærmeste fremtid også."

 

Dette gjelder altså dieselmotorer. Om bensin skriver han:

 

"På min gamle Mercedes med bensinmotor har jeg ikke skiftet smøreolje siden 1988 (over 400 000 km) - bare etterfylt når nivået nærmer seg nedre merke på peileteinen. Også dens smøreolje har tilstrekkelig høyt basetall."

Link to post

Det ligger jo en del skrekkbilder og snutter på youtube fra biler som aldri har fått oljeskift... ikke så ønskelig med slike konsekvenser.

Men det finnes jo en mellomting, den gyldne middelvei.

Jeg skifter olje hvert år og oljefilter annethvertår på dieselbilen min. Har fungert fint det, men kjører ikke så mye da.

Filterhuset har drenering så alt blir tappet ut iallefall.

 

Større skipsmotorer har vel gjerne både sentrifugalfilter og bypass-filter, samt foretar jevnlig oljeanalyse. 

Men det er jo også nødvendig, for det er jo ønskelig med lengst mulig intervall på motorer med enorme oljemengder som går kanskje tusenvis av timer i året.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Vel har snakket med en som har Volvo D6 og som kjører på 5 året med samme oljen. Han skifter bare oljefilter vært år og etterfyller olje ved behov. Selv har jeg vurdert å montere et bypass-filter jeg har liggende på min D6 og kutte ut det årlige oljeskiftet. Og bare skifte oljefilter og cellulose innmaten i bypass-filteret vært år.

Link to post

Olja hans er sur som pokker og tærer på godset. Det dreier seg om mer enn å filtrere partikler.

Skift olje på høsten !

Denne funker bra på Volvoen din og du får 20 liter levert på døren hjemme for 1200,- fra billigerebilpleie.no

bilde

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Vel har snakket med en som har Volvo D6 og som kjører på 5 året med samme oljen. Han skifter bare oljefilter vært år og etterfyller olje ved behov. Selv har jeg vurdert å montere et bypass-filter jeg har liggende på min D6 og kutte ut det årlige oljeskiftet. Og bare skifte oljefilter og cellulose innmaten i bypass-filteret vært år.

Han vil opplyse om dette ved et evt salg også håper jeg?

Hva koster en ny D6 maskin, hva koster et olje bytte om du gjør dette selv? 1200kr?

 

Det viktigste vedlikeholdet du kan gjøre med en motor er å bytte olje/filter. På en marine motor er det selvfølgelig også noen utfordringer med tæring og groe også.

Selv nye biler som kan kjøre 25-30 000km på samme olje blir anbefalt å bytte etter 12mnd, hvis dette intreffer først. 

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post

Det er nok litt forskjell på en lavturtallsmotor som går og er varm døgnet rundt, og en turtallsmotor som utsettes for kaldstarter og småkjøring mesteparten av året.

 

Men Biltemas olje til kr 41 pr liter er jo Volvo VDS-3 godkjent så... (i likhet med Vecton).

 

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Mineral/Turbodiesel-15W40-2000022970/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Olja hans er sur som pokker og tærer på godset. Det dreier seg om mer enn å filtrere partikler.

Skift olje på høsten !

Denne funker bra på Volvoen din og du får 20 liter levert på døren hjemme for 1200,- fra billigerebilpleie.no

 

 

 

 

Spiller det noen rolle hvis man skifter olje på høsten, eller på våren ?

Er det ikke fint å ha helt "fersk" olje når sesongen starter ?

Link to post

Det er vanlig at dette brukes som argument for oljeskift. Ikke minst ift å bytte før eller etter sesongen.

Mye forklaringen ligger i "noen". Man har hørt om osv...

 

Her er hva medlem med doktorgrad på forbrenningsmotorer skrev:

 

"Etter ca. 500 timer (3 år) driftstid fikk jeg utført analyse på smøreoljen i en dieselmotor uten at oljen har vært skiftet (bare etterfylling for å kompensere for forbrukt smøreolje). TBN på ny olje var 14. Nå er den på 8,8. Det er altså igjen mer enn nok basisk stoff til å nøytralisere eventuelt svovel som kommer med dieselen i den nærmeste fremtid også."

 

Dette gjelder altså dieselmotorer. Om bensin skriver han:

 

"På min gamle Mercedes med bensinmotor har jeg ikke skiftet smøreolje siden 1988 (over 400 000 km) - bare etterfylt når nivået nærmer seg nedre merke på peileteinen. Også dens smøreolje har tilstrekkelig høyt basetall."

 

Tror jeg støtter Ingar sin filosofi her, i alle fall om det dreier seg om 60 timers gangtid..

 

Helt meningsløst å bytte olje på en slik motor..

 

Ang smørings egenskapene til moderne oljer i dag, så er de formidabel, en skal virkelig

 

bruke mange gang timer for å slite ut en olje i dag..

Link to post

Fiter skift er stort sett viktigere enn oljeskift.

Hadde alle kjørt 5 år og levert inn oljeprøve ville de fleste vært ok.

Dagens diesel inneholder svært lite svovel så syreutfelling er temmelig overvurdert.

På den andre siden skal man sove godt om natten.

Bytter selv hvert år (ca 200-300 timer)

Men vet at jeg kaster god olje.

Link to post

Jeg bytter på høsten, og igjen på forsommeren før ferieturene starter. Filtere hvert annet år. Koster null og nix i den store samenheng.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Det viktigste vedlikeholdet du kan gjøre med en motor er å bytte olje/filter. På en marine motor er det selvfølgelig også noen utfordringer med tæring og groe også.

Selv nye biler som kan kjøre 25-30 000km på samme olje blir anbefalt å bytte etter 12mnd, hvis dette intreffer først.

Amen :-)

Longlife intervaller på biler handler hvertfall ikke om hva som er bra for en motor på lengre sikt, men er et salgsargument hvor kunden fristes med sjeldnere og lavere servicebehov.

Kjenner endel bilmekanikere som ser resultatet av longlife når bilene blir litt eldre. Turboras, slitte kammer, tette ventilløftere og blåtrøyene og gjennomslag. Kostnadene med å reparere alvorlig mekanisk slitasje overstiger ofte verdien på bilen og mange sendes i pressa alt for tidlig.

Ingen mekanikere jeg kjenner kjører longlifeintervall på egne biler og hvertfall ikke på båten.

 

Synes kostnad og jobb ved oljeskift er såpass lite i forhold til konsekvens av å la være. Ja motoren tusler jo og går uansett og man merker jo ingen umiddbar forskjell om man kjører med gammel olje, men noen år senere om/ når det kommer noen symptomer er det alt for sent.

Mvh. SAP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...