VannTro Svart 8.September.2016 Del på Facebook Svart 8.September.2016 Hvorfor er tid så viktig med hensyn til når man skal bytte olje? Ikke nødvendigvis tid, men enkelhet og det å unngå søl er kjekt :-) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
adeneo Svart 8.September.2016 Del på Facebook Svart 8.September.2016 (redigert) Hvorvidt man trenger å bytte olje etter 60 timer kommer i aller høyeste grad an på motoren. I de aller fleste tilfeller dog, er svaret garantert "nei", oljen holder helt fint i 600 timer til, og sikkert lengre også. Med andre ord blir ikke oljen forurenset nok til at den mister smøreevnen før etter forholdsvis mange motortimer på en gjennomsnittlig moderne motor. Så er det jo slik at andre uforutsette ting kan skje. Man kan ha fått vann i oljen av en eller annen grunn, og det er derfor ønskelig å bytte, eller i det minste sjekke oljen om høsten før vinteren setter inn. Støv, salt luft og annen dritt kan komme inn og ende opp i bunnpannen. Man kan i en periode ha hatt litt dårlig forbrenning, fukt i drivstoffet, dårlig drivstoff og sikkert en rekke andre tilfeldigheter som kan føre til at mer forurensning ender opp i oljen, eller at den mister noen av kvalitetene den bør ha. Skift av olje og filter er etter min mening noe av det billigste man kan gjøre med en motor, alternativet er langt dyrere, men det er samtidig ikke noe behov for å bytte olje som er like fin, og svaret blir litt "nja", fint med oljeskift, men ikke for ofte. Redigert 8.September.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
deepblue Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 Hvorvidt man trenger å bytte olje etter 60 timer kommer i aller høyeste grad an på motoren. Eller mindre grad motoren men stort sett mer hvordan man har brukt motoren. Har motoren gått på maks turtall i 60 timer eller har den gått 60 * 1 time eller har den gått 2 * 30 timer på rolig turtall og om den har gått på vinter eller sommer(temperatur område).....men med normal bruk så understøtter jeg også nok majoritets svarene på at det ikke er nødvendig...... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 Ikke nødvendigvis tid, men enkelhet og det å unngå søl er kjekt :-) Skjønte ikke ditt innlegg, men mulig vi snakker forbi hverandre. Hvis man skal skifte olje etter hva som inntreffer tidligst (og det er vel hvordan det anbefales) av x-tid og y-distanse så lurer jeg på hva som er problemet med tid hvis motoren nesten ikke har vært brukt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
adeneo Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 (redigert) ... lurer jeg på hva som er problemet med tid hvis motoren nesten ikke har vært brukt. Olje, som tross alt har ligget i bakken noen (millioner) år, forringes vel neppe av å ligge i bunnen av en motor et par år. Derimot benyttes det stadig flere og mer fancy additiver i oljen som selges, og enkelte av disse kan brytes ned over tid, og gjøre at oljen mister noen av sine egenskaper. Først og fremst er det nok produsentene som sikrer seg, og anser at risikoen for fremmedlegemer i oljen øker over tid, for eksempel vann gjennom kondens, støv osv. Redigert 9.September.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 et eksempel på hva som kan skje med olje i en motor: http://www.toyoland.com/sludge.html Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
VannTro Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 (redigert) Skjønte ikke ditt innlegg, men mulig vi snakker forbi hverandre. Hvis man skal skifte olje etter hva som inntreffer tidligst (og det er vel hvordan det anbefales) av x-tid og y-distanse så lurer jeg på hva som er problemet med tid hvis motoren nesten ikke har vært brukt. Hehe, vi snakker definitivt forbi hverandre, jeg trodde du snakket om tiden det tok å skifte oljen i forhold til elektrisk pumpe :-) My bad.....det var nok for tidlig på morgenen for meg og jeg har drevet med oppstart av SAP regnskap/lagerstyring hele uka så nå begynner hodet å bli mørt. Godt med helg nå :-) Redigert 9.September.2016 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
HerrPedersen Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 (redigert) Hvordan får du ut møkka? I teorien vil møkka samle seg i bunnen av bånnpanna, og når man skiftter filter regelmessig, så unngår man å få dritten opp i motoren igjen. Men jeg må innrømme at det bekymret meg litt også, så i løpet av de 5-6 årene jeg kjørte det regimet, så tappet jeg ut oljen 2 -3 ganger, for å være sikker på at det ikke samlet seg opp for mye gørr. Men matematikken lyver ikke, differensialligningen jeg satte opp viste at 98 prosent av all olje var forbrent/forbrukt før skiftintervall. Redigert 9.September.2016 av HerrPedersen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 (redigert) Olje, som tross alt har ligget i bakken noen (millioner) år, forringes vel neppe av å ligge i bunnen av en motor et par år. Derimot benyttes det stadig flere og mer fancy additiver i oljen som selges, og enkelte av disse kan brytes ned over tid, og gjøre at oljen mister noen av sine egenskaper. Først og fremst er det nok produsentene som sikrer seg, og anser at risikoen for fremmedlegemer i oljen øker over tid, for eksempel vann gjennom kondens, støv osv. At additivene kan miste egenskapene sine kan jeg forstå, men skjer det egentlig så fort? Når det gjelder kondens i olja, er egentlig det noe tema? Vil ikke den fordampe når motoren er varm? Ser for meg at den forsvinner ut veivhusventilasjonenen. Støv i olja har jeg aldri tenkt på. Hvordan skal støvet komme inn i motoren under opplag? Men matematikken lyver ikke, differensialligningen jeg satte opp viste at 98 prosent av all olje var forbrent/forbrukt før skiftintervall. Har du regnet ut oljeslitasjen med en differensialligning? Deler du den beregningen med oss? Redigert 9.September.2016 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nordan family 27 Svart 11.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2016 Da skiftet jeg olje på motorer og gir i dag. Skiftet også på aggregatet - det var sist gjort i 2014 og hadde gått hele 17 timer siden forrige skift. Passe støl og mørbanket - bunnpluggen og filteret / silen på girene sitter ikke akkurat på lettest tilgjengelig plass. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 11.September.2016 Del på Facebook Svart 11.September.2016 Når det gjelder kondens i olja, er egentlig det noe tema? Vil ikke den fordampe når motoren er varm? Ser for meg at den forsvinner ut veivhusventilasjonenen. På min gamle båt med Mercury Verado 225hk ble det fra Veradoklubben anbefalt at man kjørte litt hardt innimellom for at girolja skulle bli varm og forbrenne eventuell kondens etc. Vet ikke om det kan overføres direkte til dieselmotor og girkasse men kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 Jeg har aldri helt klart å skjønne at timetallet for oljeskift har mye for seg om motoren er brukt mange timer i slengen på lavt turtall – og har fått omtrent samme svar når jeg har diskutert det med de som faktisk kan slikt. To ganger tre døgn med kontinuerlig drift tilsier oljeskift ifølge Volvo-manualen. Jeg holder meg til det så sant det lar seg gjøre, men tror neppe det er de aller mest fornuftige kronene jeg bruker. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 To ganger tre døgn med kontinuerlig drift tilsier oljeskift ifølge Volvo-manualen. Med litt pådrag ville jeg brenne oppunder 40 000 l drivstoff på denne tiden og VP sin anbefaling ville også blitt fulgt. Men med mitt bruksmønster vil jeg bruke ca 2 000 l med samme timetall og tillater meg derfor å vurdere litt på egen hand etter anbefalinger fra laboratoriet. Sitér dette innlegget Link to post
deepblue Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 Jeg har aldri helt klart å skjønne at timetallet for oljeskift har mye for seg om motoren er brukt mange timer i slengen på lavt turtall – og har fått omtrent samme svar når jeg har diskutert det med de som faktisk kan slikt. To ganger tre døgn med kontinuerlig drift tilsier oljeskift ifølge Volvo-manualen. Jeg holder meg til det så sant det lar seg gjøre, men tror neppe det er de aller mest fornuftige kronene jeg bruker. Har nok litt med forbruk av drivstoff som fjellbonden nevner. Anbefalinger er jo gjort på generelt grunnlag og kjører man drivstoff med høyere innhold av svovel etc(ikke uvanlig utenfor Noreg) så brytes/forurenses oljen kjappere og mister kjappere de ønskede egenskaper i oljen, noe som fører til at oljen bør byttes. En motorprodusent kan ikke anbefale vedlikehold basert på at motor er kjørt på optimalt turtall, drivstoff, oljetype, temperatur, belastning, l etc.... Er også mange fritidsbåter som ikke kjører med enn 150 timer i året så.... er ikke helt søkt med et bytte etter dette timeantallet. Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 Det eneste rette her Mr Nordan er nok å bruke båten mer, så blir alt så mye enklere ;) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 12.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2016 Ja det har du veldig rett i, Virtualme. Neste år skal jeg ha så mange gangtimer at det må skiftes med den største selvfølgelighet. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 Da skiftet jeg olje på motorer og gir i dag. Skiftet også på aggregatet - det var sist gjort i 2014 og hadde gått hele 17 timer siden forrige skift. Passe støl og mørbanket - bunnpluggen og filteret / silen på girene sitter ikke akkurat på lettest tilgjengelig plass. Skjønner ikke at du tør å kjøre aggregatet på så gammel olje...? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.