Nivamasen Posted September 6, 2016 Share Posted September 6, 2016 Hej, postade detta förut men det försvann. Jag bygger lite på en Selco 13c, det sitter en Johnson 60hp på nu och den ska bytas ut eller renoveras. Alternativet jag har är en Mariner 80hp jag köpte nu och jag undrar, kommer det gå att köra båten med så stor motor? Den är förstärkt så det räcker men jag undrar över hur den kommer ligga i vattnet och om man fortfarande kan åka 3-4 personer i den. Vikten på de bägge motorerna är likvärdig men jag har inte själv kört den med 60hp utan ställt den i garage efter köp för plastning osv. Kan vikter fram hjälpa eller något plan monterat i aktern? För övrigt, vad kan man räkna med för fart på nåt liknande? /Jonas Quote Link to post
Teerex Posted September 6, 2016 Share Posted September 6, 2016 Veier disse motorene under 100 kg? Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Posted September 6, 2016 Share Posted September 6, 2016 har du kjørt båten med 60hk? vanskelig å tippe hfart , kommer helt an på når båten begynner å bli såpass livlig å kjøre at det ikke lar seg gjøre å kjøre noe fortere Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Nivamasen Posted September 6, 2016 Author Share Posted September 6, 2016 Motorerna ligger runt 100kg, ej kört båten alls, köpte den nyss. Växeln ska fixas på 60hp och en spricka i växelhuset ska svetsas. Då dök denna motor upp billigt. Men har kört liknande Ockelbo med 65hp. Därav funderingen om vikt fram ^^ Quote Link to post
Nivamasen Posted September 6, 2016 Author Share Posted September 6, 2016 Får väl tänka: ingen kommer ihåg en fegis om jag testar stora motorn på älven. ? så här förstärkt är aktern bytheway.5mm durkplåt/3mm plåt insida och 40 mm plywood. Quote Link to post
ivar Posted September 6, 2016 Share Posted September 6, 2016 sjekk stammelengden på marineren, tipper den er lang stamme - det vil ikke gjøre underverker på kjøreegenskapene. Ser ut som at du har lagt alu plate på hele akterspeilet, det burde jo stive av endel Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Posted September 6, 2016 Share Posted September 6, 2016 Ja her er det nok kort stamme som gjelder. Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Nivamasen Posted September 6, 2016 Author Share Posted September 6, 2016 Motorn skulle behöva upp 5cm med Marinern. Lite längre rigg än Johnson 60. Quote Link to post
ivar Posted September 6, 2016 Share Posted September 6, 2016 eller man kan ta den helt ut: Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Nivamasen Posted September 6, 2016 Author Share Posted September 6, 2016 De fem cm är för att få kavitationsplattan i rätt höjd. Under den ligger ju propellern lite längre ner på Marinern. Quote Link to post
ivar Posted September 6, 2016 Share Posted September 6, 2016 du får evt bygge opp speilet med alu profiler Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Nivamasen Posted September 6, 2016 Author Share Posted September 6, 2016 Sant, det är ett alternativ. Förra båten tog vi ett fyrkantsrör med en plåt på varje sida och bultade fast. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.