ch765 Posted September 6, 2016 Share Posted September 6, 2016 Motoren står på en pall nå, hvordan kobler man det elektriske for å starte motoren uten å sette den i båten igjen? Quote Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
adeneo Posted September 6, 2016 Share Posted September 6, 2016 Nå spør du vanskelig, det er jo ikke slik at du bare kobler til to ledninger på et batteri, og så sier det broom, på en GSi motor? Koblingsskjemaet for motoren din viser at du har en 10-pins kontakt, med det som er å anse som standard volvo-farger på ledningene Legg merke til at du altså må koble strøm til motoren, positiv til starteren og negativ til gods osv. deretter er 10-pins kontakten på en Volvo vanligvis koblet slik Hvor #20 selvfølgelig er tenningslåsen, og du kan derfor følge den ut til kontakten for å se hvilken pinner som strømsettes for å få på tenningen og starte motoren. Quote Link to post
ch765 Posted September 8, 2016 Author Share Posted September 8, 2016 Takk for utfyllende svar og diagrammet. Er det slik at alle fargede kabler er positiv, og bare de svarte går til jord? Quote Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
adeneo Posted September 8, 2016 Share Posted September 8, 2016 Er det slik at alle fargede kabler er positiv, og bare de svarte går til jord? Nja, ser man på skjemaet for 10-pins kontakten, så er vel #6 strøm inn, som går til tenningslåsen. Deretter ser det ut som #5 er strøm tilbake for å slå på tenningen. #7 er koblet gjennom spaken, og er startstrøm, ettersom motoren ikke kan startes i gir osv. Komponenten som er merket #17 er "buzzeren", altså høyttaleren som lager lyd når tenningen er på, slik at kontakt #4 er irrelevant, det samme er #9, og også #10 og #3 som kun er signaler til instrumentene. #8 er signalet til oljetrykkmåleren, enkelte ganger er dette koblet slik at man må ha trykk for å få startet motoren osv. men det ser ikke ut som det har noe med instrumentet å gjøre her? Å rote rundt med 10-pins kontakten gjøres på eget ansvar, det sitter en motorstyring i andre enden som kan ryke, det beste ville være å starte motoren i båten. Men, det ser ut som du skal koble sammen #6 og #5 for å slå på tenningen, deretter sette innpå #7 for å starte. Quote Link to post
ch765 Posted September 27, 2016 Author Share Posted September 27, 2016 Mange takk. Har funnet denne videoen der de har laget noe selv ser det ut som. Er det jeg som ser diagrammet fra deg speilvendt, eller har de koblet på 3,4,5 istedet for 5,6,7? (Se fra ca 00:15) Quote Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
Napoli Posted October 2, 2016 Share Posted October 2, 2016 Hvilken modell gsi har du? Ikke år - men modellbetegnelse. I tillegg - du har nå tre tråder gående om maskinen din - kanskje prøve å samle alt inn i en tråd slik at man får samlet sammen bildet??? Quote Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
ch765 Posted October 3, 2016 Author Share Posted October 3, 2016 57GSIPLKD. Nei, de _to_ trådene jeg har startet er ikke relevante til hverandre. Å skille sakene gjør også forumet lettere søkbart. Quote Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
Napoli Posted October 3, 2016 Share Posted October 3, 2016 Ok, jeg syns bare at det gjør historien vanskelig å forstå. Alle GSI modellene har mindre forskjeller på tenning/elektrisk - derfor jeg spør spesifikt om modell. Her er ihvertfall informasjonen du trenger om det elektriske på din maskin: http://boatinfo.no/lib/library.html , gå inn på Volvo Penta, og finn "LK series electrical & ignition". Quote Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
ch765 Posted October 3, 2016 Author Share Posted October 3, 2016 Ok, jeg syns bare at det gjør historien vanskelig å forstå. Alle GSI modellene har mindre forskjeller på tenning/elektrisk - derfor jeg spør spesifikt om modell. Her er ihvertfall informasjonen du trenger om det elektriske på din maskin: http://boatinfo.no/lib/library.html , gå inn på Volvo Penta, og finn "LK series electrical & ignition". Takk, kjøpte en pdf-versjon av denne hos engine-manual.com - er to varianter nevnt, jeg har så vidt jeg kan se har jeg den i seksjon 5 - "DI Systems" Skal prøve å koble sammen pin 5 og 6 for å slå på tenning og koble til pin 7 for å start starteren (som nevnt tidligere i tråden) - skal vel også sjekke om det også går an å koble 5 og 6 sammen og "jumpe" starteren direkte (skrutrekker-metoden). Oppdaterer tråden når jeg kommer så langt.. Quote Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
ch765 Posted February 24, 2017 Author Share Posted February 24, 2017 Bare for å bekrefte: Tenning ble slått på med å kortslutte pin 5 og 6, og starteren ble satt igang med å kortslutte 6 og 7. Quote Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.