Nerdy Startet 6.September.2016 Del på Facebook Startet 6.September.2016 Hei. Kjøpte for en måned siden en nydelig Ibiza 19 sport SE 2005 med 150 optimax Kjempe båt og godt fornøyd. Når jeg tok den opp så ser jeg at fugen mellom akterspeil og overdelen av skroget, alså der båten går sammen ved akterspeilet så er fugemassen dårlig. Ringte Ibiza angående dette og fikk til svar at dette var vanlig og ikke noe å bekymre seg for, og at jeg bare kunne fjerne det gamle og legge på nytt for synets skyld. Så jeg fjernet den gamle og la på ny. Men jeg tenker jo med dette at siden fugemassen har vært dårlig, så har noe vann kommet. Jeg tenker jo da på evnt fukt i finerplate osv. Noen som vet ossen disse båtene er bygd opp i hekken? Er dette ikke noe å bekymre seg over likevel? Skal sies at akterspeilet virker fast og fint, og sånnsett ingen grunn til bekymring.. En annen ting jeg la merke til er at når jeg fjernet den gamle fugen, var at overdelen lagde en liten "glipe" på uti sidene, og man kunne derfor ved å trykke med fingeren oppå akterspeilet ved sidene der se de flekset litt siden det var noen millimeter fra overdel til akterspeil. Dette er vel kanskje bare fordi støpen aldri blir helt rett? Håper på noen svar:) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 Et bilde kanskje ? I sammenføyning er nok massen normalt godt beskyttet, men det synlige vil på 11 år bli noe medtatt av saltvann som bryter ned all fugemasse. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Nerdy Svart 6.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2016 Bilde er tatt etter det er lagt på nytt. kan du utdype svaret ditt litt, hva. Blir medtatt etter 10 år? Fuge eller akterspeil ?Takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 7.September.2016 Del på Facebook Svart 7.September.2016 Akterspeilet er nok tett uten overbygget. Den fugen der er vel bare i sammenføyningen av skrog og overbygg, og ikke noe som skal gjøre akterspeilet tett for fukt. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
VannTro Svart 7.September.2016 Del på Facebook Svart 7.September.2016 All myk-fug som er i handelen vil bli brutt ned av saltvann(som er et svært aggressivt medie), men det som ligger mellom 2 flater blir ikke utsatt for dette og vil holde tett om det i utgangspunktet har god adhesjon til materialene. Nedbrytning skjer også på grunn av elektroner og UV-stråler, men det tar tid. Detter ser bra ut, tut og kjør :-) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Nerdy Svart 8.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2016 Takk for svar. Da senker jeg skuldrene! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.