Jump to content

gummibåt og snapdavits, båt i senter eller litt på


Ankermann

Recommended Posts

Noen som har erfaring med litt for lang gummibåt til bredden av moderskipet?

Har en gummibåt som er litt for lang, vurdere å sette mesteparten på utsiden på den ene siden, eller bør en heller ha litt på utsiden på begge sider... Tenker spes på når en skal legge inntil...

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med litt for lang gummibåt til bredden av moderskipet?

Har en gummibåt som er litt for lang, vurdere å sette mesteparten på utsiden på den ene siden, eller bør en heller ha litt på utsiden på begge sider... Tenker spes på når en skal legge inntil...

<{POST_SNAPBACK}>

Det er jo ikke å anbefale å ha for lang gummibåt i forhold til bredden på moderskipet. Det kan skape problemer når du skal ligge inntil kai, evt. andre båter. Nå vet jo ikke jeg hvor mye for lang jolla er, men sånn generelt ville jeg hatt minst mulig utenfor på begge sidene. Har du for mye utenfor på en side er du mere låst for fendring inntil kai/båter.

 

Blir det for mye utenfor uansett må du selv vurdere hvordan du bruker båten. Hvis du vet at du som regel kan ligge inntil med samme siden hver gang har du jo i tillegg muligheten til å slippe ned jolla de gangene andre siden skal inntil/evt. det skal ligge andre båter 'longside'. Hvis du får for mye utenfor på begge sidene må du jo slippe 'løs' jolla HVER gang, uansett (og det er jo noe tungvint)...

 

Ideelt sett ville jeg anskaffet meg en jolle som ikke stikker utenfor på noen av sidene. Det blir både penest og ikke minst mest praktisk!

 

(På min Scand 29 Baltic har jeg Zodiac Cadet 260S,- det er akkurat passe lengde å ha på 'snap-daviter' bak for å komme fri ankerkassen/vinsj og ikke stikke utenfor på noen av sidene. Baltic'en har total bredde på 3,28 m).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...