Jump to content

Kobberstoff - hvor lang tid på land etter stoffing


vikers

Recommended Posts

Hvor lenge kan båten ligge på land etter at dette er lagt på i to strøk?

 

Opplagseier vil nå ha flyttet meg, men har ca. 14 dager igjen før jeg er flyttbar (ihvertfall vil være - båten ligger nå 4 min. fra meg, mens min båt/opplagsplass er 30 min.

 

Kan jeg stoffe båten nå, og at den kanskje ligger i 2 uker før vannkjenning.

Den er ikke tørket ut, fordi den ligger på meget fuktig underlag ( 2 meter fra vannet), og har ikke sol i det hele tatt.

 

Noen som vil svare positivt på dette, slik at jeg kan stoffe og male ferdig skroget i morgen?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Kobberstoff tåler vel bare noen få dager tror jeg. Selvpolerende derimot kan stå i flere måneder før sjøsetting. Men hvorfor benytte kobberstoff? Lite effektivt, og bygger seg opp i tykke lag. Da er det mye greiere å benytte selvpolerende, synes jeg. Med mindre kobberstoffet brukes som en del av tettingen da....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kobberstoff tåler vel bare noen få dager tror jeg. Selvpolerende derimot kan stå i flere måneder før sjøsetting. Men hvorfor benytte kobberstoff? Lite effektivt, og bygger seg opp i tykke lag. Da er det mye greiere å benytte selvpolerende, synes jeg. Med mindre kobberstoffet brukes som en del av tettingen da....

<{POST_SNAPBACK}>

Fra 2-3 dager til 2-3 måneder var et stort sprang. :lol:

 

Jeg håper jo at dette skal være med på å tette litt også, men om jeg stoffer i dag, for så å gå over 2 dager før sjøsetting (2 uker til) så bør det være ok?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Fant en boks med Jotun Penguin kobberstoff i kjelleren. Der stod det: sjøsetting etter 8 timer, og innen en uke.

 

Hvis du bruker selvpolerende derimot, så kan det stå i flere måneder om du vil. Og dessuten gror det mye mindre. Men det brukes vel ofte kobberstoff på trebåter da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da satser jeg på sjøsetting før eller i helgen! :sailing:

 

Muligens bør jeg sette på noen vannspredere og la den stå et par dager - det skal hjelpe bra på trutning har jeg hørt.

 

Ser at det står innen en uke på boksen, så jeg bør lære meg å lese først før jeg spør her. :smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Da satser jeg på sjøsetting før eller i helgen! 

Sommeren 2007 kom visst mye fortere en julkvelden på kjerringa :lol::lol::lol:

 

Lykke til med nyebåten og overnattingsturer :flag:

 

Ps. jeg hadde nå berre smurt båten og ikke tenkt meir på det... :cool: den som lever for se hva som skjer med kobberstoff som er smurt for tidlig på ............ :smiley:

 

 

Mvh

sveno

Link to post
Share on other sites

Sommeren 2007 kom visst mye fortere en julkvelden på kjerringa  :lol:  :lol:  :lol: 

 

Lykke til med nyebåten og overnattingsturer  :flag:

 

Ps. jeg hadde nå berre smurt båten og ikke tenkt meir på det...  :cool:  den som lever for se hva som skjer med kobberstoff som er smurt for tidlig på ............  :smiley:

Mvh

sveno

<{POST_SNAPBACK}>

 

Når de fleste av dere mente at jeg burde få den på vannet så snart som mulig, så fikk jeg blod på tann. :lol:

 

Har heldigvis hatt muligheten til fulle dager med båten - så det har blitt 12 - 14 timer hver dag, men det har da gått raskere enn hva jeg hadde trodd.

 

Jeg har skrapet det meste av bunnstoff, maling og lakk ( ikke utvendig på hytta), satt inn hele båten med linolje/terpentin (innvendig og utvendig), bygd opp stevn og lagt på jern, grunnet og malt skroget over vannlinje 3 strøk, farmet en mengde og stoffet bunnen. Teak og finer i dekk og overbygg er også behandlet med linolje/terpentin før lakk, så her skal det ikke mer råte!

 

Det er fryktelig morsomt, men kjenner at jeg har brukt kroppen på andre måter enn normalt. :smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som du har gjort en kjempejobb med båten! Håper du får motoren på plass også snart da, så du kan få prøvd båten ut litt! Ser ut til at alt ligger til rette for en skikkelig båtsommer!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...