Jump to content

Skrape av bunnstoff på glassfiberskrog - tips?

ko-stens

Recommended Posts

Hva ville dere gjort på dette skroget?

[/url]">http://2016-09-05%2010.07.37_zpsehk6wejs.jpg

[/url]">http://http://s173.photobucket.com/user/ko-stens/media/2016-09-05%2010.09.04_zpswy01kloh.jpg.html'>2016-09-05%2010.09.04_zpswy01kloh.jpg

Har fått spylt av en del med høytrykksspyler, men så stopper det der. Har som også prøvd Duxola uten særlig god virkning annet enn at det for det meste løste opp det røde laget, som er underst. Det som sitter igjen, sitter hardt. Kunne selvsagt gjort det veldig enkelt og bare pusset over med maskin eller noe slik og bare klint på nytt, men det vil jo ikke bli pent i det hele tatt.

Har tenkt på malingsskrape, men da er jo faren stor for å skade gelcoaten under. Skroget er ikke helt "flatt", men buer litt (er en Skibsplast 460 dette), og da vil de skarpe kantene på skrapen fort ta gelcoaten. Har også tenkt pussemaskin ala Mouse (har en slik) med grovt papir, men da er jo også faren stor for å slipe for mye, om det i det hele tatt vil funke. Det svarte bunnstoffet virker ganske tykt, og det vil vel kjapt ta knekken på papiret.

Trenger altså tips på hvordan få vekk det svarte, først og fremst!

Det er noen stygge striper under, men det er faktisk ikke gjennom gelcoaten. Den fremste kjølrullen (ikke den lille) på hengeren manglet, slik at "festetaggene" gikk oppi skroget. At det ikke er skader på gelcoaten er et under...

Småskader på gelcoaten er ingen krise, bare å fylle med gelcoatsparkel eller epoxysparkel.

Ellers finnes det mange metoder for å fjerne alt. Men den røde primeren trenger jo strengt tatt ikke fjernes.

Kallblåsing, sodablåsing, våtsandblåsing.... ymse slipemaskiner eller elektriske skraper.

Min 27-foter ser helt lik ut under. Rød primer og 10-15 lag tørket/sprukket svart bunnstoff utenpå der. Så må gjøre en jobb jeg også.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Ser for meg en formidabel jobb her, selv om skroget er knøttlite i forhold til en 27-foter! Gikk løs på det med kniv, og du verden... Må nesten spikke seg gjennom det svarte. Hard skraping tar det meste, men om jeg må gjøre det på alt, ja da blir det vinter og vår før det er ferdig. Tror jeg skal gå på med Mouse'n med grovt papir og se da og. Får jeg av det verste da, kan jeg ta en større kniv og "sikle" av resten. Det røde gjør ikke noe egentlig. Bare jeg får det rent, slik at jeg kan få på et jevnt strøk som sitter fast, blir det jo bra. Kan evt ha på Duxola og få fjernet litt ekstra før finpuss. Malingskrape tror jeg er en dårlig idè der skroget buer. Kan kanskje prøve å runde av kantene på skrapen med vinkelsliper. Blir det småskader, har jeg noe Gelcoat-sparkel et eller annet sted, så det blir nok ei råd!

Må vel bare prøve meg frem. Blir grådig artig, det her...

Det skulle stå kalkblåsing, ikke kallblåsing  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Mitt råd er å bruke skraper.

Sørg for å ha mange skraper. For å slipe dem må du ha en god smergelskive som er rettet av med diamantavretter. Da kan du også slipe den formen/buen på bladet som du behøver.

Skrap litt med hver skrape, kun så lenge den er helt skarp. Når du må begynne å bruke makt legger du den vekk og tar en ny. Når alle er sløve sliper du dem kjapt på smergelskiva.

På denne måten her det høyst overkommerlig å skrape en liten båt under. Den største feilen folk gjør når de skraper er å stå og banne og sverte med ei sløv skrape mens bunnstoff og svette renner i panna :sweat:

Alltid vanskelig å se nøyaktig hvordan dette er ut i fra bildene, men for egen del hadde jeg nok latt det bli en jobb for pussemaskinen, gjerne en vinkelsliper med pussepapir, og uten å måtte gå helt ned til blanke gelcoaten. Deretter på med primer og bunnstoff. Det er noe som heter "godt nok" etter mitt syn og ser ikke helt hva man "tjener" på å gå så grundig til verks som antydes av andre her.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Er ikke så nøye på finishen egentlig, men når jeg først driver på, vil jeg gjerne få gjort det noenlunde skikkelig. Å få et jevnt lag føler jeg også kan ha bittelitt, om ikke annet, å si for farten også. Nå er jo overflaten ikke akkurat glatt og jevn. Mesteparten av tiden står den også på henger, og da gjør det seg også litt om det er pent. :smiley:

Pussemaskin blir nok det første jeg prøver ja. Etter å ha skrapet litt med kniv på hekken hvor det er mest behagelig og tilgjengelig å drive på, ser jeg at dette blir en h...vetes jobb når en må ligge innunder og knote... 80-papir bør gå, men får se hva jeg har tilgjengelig til Mouse-maskina. Den er "snill" og hendig til hjørner og kanter.

En proff eksentersliper med 40 korning, så er jobben gjort på noen timer. Men vent i så fall til det er minusgrader, for da blir bunnstoffet mye hardere og pakker ikke slipepapiret like fort. 

Prøvde mange forskjellige metoder med min 42 foter, inkludert diverse malingsfjernere og skraper, men endte opp med eksentersliper, men som sagt, den må være kraftig! Men for min egen del viste det seg at jeg hadde luftbobler mellom gelcoat og laminat, så jeg endte opp med å ta både bunnstoff og gelcoat med wolframcarbisskive på vinkelsliper... phuu!

Angående fart, så tipper jeg du vil oppnå maks en halv knop økning hvis tilstanden er virkelig ille nå.

Redigert av Fortego (see edit history)

En såpass liten båt ville jeg nok ha tatt av hengeren og satt en på en slags krybbe som muliggjør å vinkle båten til ene eller andre siden for lett adkomst.

Luftdrevet eksentersliper får du på Biltema og det kan være en grei løsning hvis du har bra kompressor.

Den har lavere vekt enn de elektriske så det blir mye lettere å holde på lenge om gangen.

Tror jeg skal teste den på min båt, har denne liggende.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Slipemaskin/Eksentersliper-O-125-mm-2000030977/

Denne er enda lettere og har større diameter og vesentlig høyere pris.

Spørs om den er verd prisen. Krever relativt stor kompressor eller stor tank.

Har kanskje for stor diameter for denne jobben.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Slipemaskin/SUPER-DUTY-Eksentersliper-O-150-mm-2000032983/

Denne ser jo hendig ut for å komme til overalt, men vet ikke om den funker i den arbeidsstillingen.

Og den har jo bare 75 mm rondell.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Slipemaskin/Super-Duty-Slipemaskin-75-mm-2000032778/

Redigert av teerex (see edit history)

Har gjort denne jobben flere ganger med eksentersliper og med malingsskrape. Merkelig nok gikk det adskillig raskere med skrapa. Som det blir sagt her må bladene være skarpe, og litt avrundet på kantene. Å ligge under med eksentersliper med papir som klogger seg og øyne/nese/ører fulle av støv gidder jeg aldri mer (jada, brukte maske og briller), men den er fin til å gå over med etter at malingsskrapa har gjort grovjobben. Ikke kjøp den kjipeste skrapa. Jeg fant en 2-hånds, dvs med en 'knott' for hånd nr 2 nederst på håndtaket. Den var super da det blir lett å holde passe trykk på skjæret. Noe sånt som dette altså: https://megaflis.no/skrape-universal-50mm.html

Redigert av Fantino (see edit history)

Av nysgjerrighet; hvor mye mere fart forventer du? Jeg tror du vil bli skuffet.

Ikke mye, antageligvis ingenting! Som sagt, det er bare en følelse, siden skroget er alt annet enn jevnt og glatt. Kanskje en i beste fall kan skrive 26 knop i stedet for 25,5 i annonsen! Vurderer nemlig å selge båten. Venter nok til våren. Ikke veldig mange som vil ha båt før vinteren... Da kan jeg jo gjøre den fjong og fin for neste eier. Sikkert lettere å få solgt når den er helt klar for sjøsetting.

Ellers, skrapen fra Megaflis så fin ut. Tipper jeg ser nærmere på en slik. :-)

Er ganske styrete å eksenterslipe på sånne "planker" med topper, bunner og buer. Blir fort like "ruglete" inn i det røde som det sorte nå er utenpå det røde. Jeg kjøpte en 75mm sliper (se linken fra teerex) til kompressor for å ta mitt skrog, og det var mye lettere å ta buer og kanter fordi plata man fester papiret til er myk. Eneste som er dumt med den er at BT sitt groveste papir er 80k.

Hvis du klarer å ta "en meter av gangen", kan du pirke bort det sorte med kniv ila noen dager. Eller bruk hammer og meisel om du må. Heller det enn to dager sliping og to dager sparkling og deretter sliping igjen før nytt bunnstoff :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Hvorfor slite? Bruk kaustisk soda, tapetklister og vann. Kostes på, ta en kaffekopp eller to.

Spyl av med høytrykksspyler.

Blandes til en passe tykk sørpe.

Har sett at andre har prøvd denne metoden (tidligere tråder om samme temaet her på forumet), men uten særlig hell.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Gjorde denne jobben på en seilbåt med ca 30 lag bunnstoff som skulle vekk. Etter å ha prøvd det meste brukte jeg en stor propanbrenner. Teknikken ble da å varme opp med brenneren i ett sekund eller to, da blir bunstoffet helt mykt og kan dras av i store flak med en god malingsskrape. Friskluftsmaske er en selvfølge da en her får mange stygge gasser. En hageslange og litt våte filler er også lurt da det er lite som skal til før det tar fyr. Tror jeg brukte to kvelder på en 24 fots seilbåt. Skroget ble ikke varmere enn i solen en sommerdag. Det som nok er nøkkelen er å ha stor nok propanbrenner slik at man bare varmer opp bunnstoffet og ikke hele skroget.

Men igjen, prøv ikke dette uten friskluftutstyr!

Kom på det nå. Vent til vinteren, la det være så kaldt som mulig, og kjør på med skarp skrape. Er du heldig, så spruter bunnstoffet av, siden det blir mye sprøere i kulda. Har ikke prøvd det selv, men blitt tipset av andre om dette.

Kan bekrefte dette. Brukte mange timer på å slipe deler av skroget for et par år siden, dette var mer effektivt enn skraping da. Hadde dessverre ikke tid å ta hele undervannsskroget. Sist vinter hadde jeg båten på land for en kjølreparasjon. Benyttet anledningen til å skrape litt i 5-6 kuldegrader. Og det er riktig som Fortego sier, bunnstoffet "sprutet" av. Tok et stort område på få minutter. Kan overhodet ikke sammenlignes med skraping i varmegrader.

Kan bekrefte dette. Brukte mange timer på å slipe deler av skroget for et par år siden, dette var mer effektivt enn skraping da. Hadde dessverre ikke tid å ta hele undervannsskroget. Sist vinter hadde jeg båten på land for en kjølreparasjon. Benyttet anledningen til å skrape litt i 5-6 kuldegrader. Og det er riktig som Fortego sier, bunnstoffet "sprutet" av. Tok et stort område på få minutter. Kan overhodet ikke sammenlignes med skraping i varmegrader.

Gjeld dette for allt bunnstoff må dette soklart vere løysinga. Men må takast midtvinters her på Vestlandet. Sikkert betre til kaldare det er?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...