Hosse Startet 7.September.2016 Link til dette innlegget Startet 7.September.2016 Jeg har en 2004 Mercruiser 5.0 MPI 260 hk motor med doble batterier i min Scand 7600 Dynamic. Det ene batteriet er et Biltema batteri som ser veldig nytt ut og heter 80-2801 (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/BATTERI-SMF-12V-80AH-2000029867/?artId=802801). Det er på 80 AH. Det andre batteriet som er bittelitt større, heter HankookKV31MF og jeg klarer ikke å finne noe informasjon om dette. Dette batteriet ser eldre ut. Et av batteriene er veldig dårlig. Står hovedbryteren på batteri 1, så så varsler kartplotteren lav spenning etter 15-20 min og stereon skrur seg av. Dette skjer ikke på batteri nr 2. Nå aner jeg ikke hvilket batteri som er batteri 1 eller 2, men jeg vil tippe på at batteri nr 2 er Biltema batteriet som ser nyere ut. Dette merker jeg raskt når jeg kobler fra et batteri. Nå som det er sagt, er det OK at ha 2 stk like Biltema 80AH batterier i båten, eller må jeg ha en spesiel type til startbatteri og en annen type til vanlig strømforbruk på båten? Jeg kunne gjerne tenkt meg å kjøpe et til av de Biltema batteriene som kun koster 1000 kr. Ev er det noen andre som anbefaler en annen type batterier, feks fra Biltema, i båt? Det finnes jo vedlikeholdsfrie, SMF, Sølv-Kalsium, Startbatteri og AGM. Er det noen av disse som egner seg bedre? På forhånd tusen takk! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 Biltema sølv-kalsium (grå) har jeg god erfaring med fra både bil og båt. Men AGM tåler mere utlading ved bruk som forbruksbatteri. Hvis motoren vanligvis er lettstartet så blir det vel hipp som happ hva du bruker. Bare man sikrer seg nok startstrøm ved behov. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
glalaks Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 Det er vel et startbatteri og et forbruk. Finn ut hvilket som er defekt, og bytt det i et nytt, tilsvarende det ødelagte. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Hosse Svart 8.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 Yes! Fant ut at det Biltema batteriet som ser nytt ut er et startbatteri. Nå vet jeg ikke hvilket batteri som er nr 1 på bryteren og derved vet jeg ikke om det er startbatteri eller ikke.. Ingen regel på hva av 1 og 2 som er startbatteriet? Kan prøve å koble av et batteri i morgen og på den måten kanskje finne ut av det.. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 8.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 En tanke. Trenger jeg virkelig et start batteri på en bensinmotor? Starter jo svært lett også med det dårlige nr 1 batteriet.. Tenker diesel er mer avhengig av mye strøm på kort tid pga gløding å sånn. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 (redigert) Nå har du jo et BT startbatteri som virker så da er vel greit å bruke dette til start?Hvis du klarer deg med et 80A forbruksbatteri så får du Exide/Sønak til kr 799 på Mekonomen.Dette er et duel batteri du også kan bruke som startbatteri.Til den prisen kan du jo vurdere å bytte begge to. https://www.mekonomen.no/bil/tilbehor/batterier/fritidsbatterier/batteri-pa282865no Redigert 8.September.2016 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 Veldig greit å ha startbatteri adskilt den dagen forbruksbanken er tom. Har det selv i min båt, Jeg er også usikker på hvilket som er 1 og 2, men har konkludert med at 1 er start.. Mest vanlig det.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Teerex Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 En kompakt-starthjelp kan jo være smart å ha med om man bruker alle batterier til både start og forbruk og glemmer seg litt. Så slipper man å bekymre seg liksom. Finnes i ymse størrelser og prisklasser. Og man har samtidig lademulighet til mobiltelefoner, nettbrett, bærbar VHF osv. om nødvendig. http://www.bilbatteri24.no/products/exide-lithium-power-booster http://sangvik-service.no/batterier-og-batteriutstyr/batteriutstyr/startboostere/ http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/starthjelp/starthjelp-nodlader-619590/ Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hosse Svart 9.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Jøss, det Mekonomen batteriet var jo rimeligere enn Biltema til og med! Med samme AH. Et sånn eller to må det bli. Da slipper jeg også først ned i båten å finne ut av hvilket som er gåent da dette er et dual batteri. En kompakt starthjelp er sikkert ikke en dum ide nei. Litt stiv pris, men sikkert verdt det når man står der med to flate batterier.. Må uansett av dette fonne ut av hvilket batteri som er 1 og 2. Det er vel bare å løfte av batteri polen på en av de ikkesant? Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 9.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Tror jeg går for et Excide batteri fra Mekonomen i første hånd. Så kjøper jeg en batteritester fra biltema til 469 kr og får testet begge batteriene (og batteriene i bilene også i samme slengen) så vet jeg litt mer etterpå:-) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Sett velgeren på 1. Koble fra det ene batteriet. Om det da fortsatt er strøm, har du koblet fra batteri nr 2;) og motsatt.. Om du setter batterivelgeren på 1 eller 2 når du bruker strøm skal alltid et batteri være fult. Eller hvertfall ikke tomt.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
pipe Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 (redigert) Tror jeg går for et Excide batteri fra Mekonomen i første hånd. Så kjøper jeg en batteritester fra biltema til 469 kr og får testet begge batteriene (og batteriene i bilene også i samme slengen) så vet jeg litt mer etterpå:-) Det er antagelig det beste kjøpet man kan gjøre. Av sikkre kilder vet jeg at høst kampanjen til Mekonomen starter den 15/9 så da er det fare for at dette batteriet koster noe annet etter den datoen når sommer kampanjen er ferdig. Det siste vet jeg dog ingenting om. Løp og kjøp senest den 14/9 er nok det sikkreste tipset. Redigert 9.September.2016 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 9.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Jepp! Endte opp med to Excide batterier og ingen batteritester:-) Problem solved! Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 20.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 Etter mange dager med de nye batteriene, må jeg si meg svært fornøyd med disse Excide batteriene. Veldig bra!:-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.