HerrPedersen Svart 11.September.2016 Link til dette innlegget Svart 11.September.2016 (redigert) Jeg er så glad Hulda bare har DC 12 V :-) Hvis du hadde logget det du kaller 12VDC med et moderne oscilloscoop, så ville du sett at det er alt annet enn 12VDC. Det er dipper ned i 6-8 volt når du starter, det er transienter på opptil flere hundre volt når du betjener releer, motsatt vei av batterispenningen. Det er en skjult verden det ute, som ikke er intuitiv for den den vanlgie bruker uten spesiell erfaring eller utdannelse. At en kartplotter kan feige ut, når summen av alt dette "ukjente" blir for stor, er helt forståelig. Redigert 11.September.2016 av HerrPedersen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 11.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2016 (redigert) Well, det finnes spesialvarianter av Zenere til beskyttelse mot transienter i induserte spenninger fra lynnedslag. Det som blir igjen da er av akademisk interesse og fint innenfor en normalt designet elektronikkdings sine toleranser. Skal man strekke akademien enda lengre kan man jo i tillegg skjøte på med gassavledere. Men igjen, her er det spenningsfallet som er skurken. Skal sjekke manualen mener det stto at nedre grense var 11.5v for denne enheten. Redigert 11.September.2016 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.September.2016 Link til dette innlegget Svart 11.September.2016 Eg er glad eg har 12V bank på forbruk og 24v bank til thruster og tyngre :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
HerrPedersen Svart 12.September.2016 Link til dette innlegget Svart 12.September.2016 Well, det finnes spesialvarianter av Zenere til beskyttelse mot transienter i induserte spenninger fra lynnedslag. Det som blir igjen da er av akademisk interesse og fint innenfor en normalt designet elektronikkdings sine toleranser. Skal man strekke akademien enda lengre kan man jo i tillegg skjøte på med gassavledere. Men igjen, her er det spenningsfallet som er skurken. Skal sjekke manualen mener det stto at nedre grense var 11.5v for denne enheten. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 12.September.2016 Link til dette innlegget Svart 12.September.2016 Kan bare nevne at jeg har nesten samme plotter, C120W, den har nå blitt fem år gammel ;) Er den oppgradert med siste Firmware? Løste mine ustabiliteter i fjor. Virker som den skrur seg av pga plutselig spenningstap ja, men tviler på at den tar skade av det alene. Sitér dette innlegget Link to post
HerrPedersen Svart 12.September.2016 Link til dette innlegget Svart 12.September.2016 Underlige greier. Jeg ville tro at all elektronikk nå til dags aksepterer bortfall av spenning uten varig skade. Og at det kun er overspenning som vil kunne være skadelig. Det er nok rett. Det aller meste tåler ganske mye før det kneler, og det er kun overspenninger (transienter) som kan skade et apparat varig. Men så grove transienter det nok bare lyn & torden som kan lage. Det er nok mer støy fra drift av induktive laster som elektriske motorer (startmotorer/thrustere) som er problemet i en båt, og i de alle felste tilfeller vil et 1. ordens støyfilter som skissert, men en drossel i serie med forsyningsspenningen og en kondensatorbank bak denne, løse problemet. Det er ihvertfall et billig forsøk - mer en en drøy tusenlapp eller to bør det ikke koste, ferdig installert. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 25.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2016 (redigert) En liten oppdatering. Fixen med sekundærbatteri og sperrediode løste problemet med at plotteren "døde" ved bruk av trustere. I M I D L E R T I D ble det nå klart at det er minst et problem til: - Ekkoloddet faller ut nå og da ved bruk av hekktruster - ikke ved bruk av baugtruster - Ekkoloddet har jevnlig falt ut ved kjøring tidligere og faktisk og når båten ligger fortøyd med alle system aktive - uten motor i drift men med landstrøm. Ekkoloddet er nå stabilt (med motor i gang uten at båten er i fart - det siste ikke testet) utenom når hekktrusteren er i bruk. Altså må det være et solid støyproblem i forbindelse med forlegning av kablene til trusteren vs forlegning av kabelen til svingeren. Så det er på med tenkehetta og lille hjelper som hodelykter og bevege seg ned i motorbrønnen for å se hva fn som er gjort der. Formoder at kun hekktrusteren er ettermontert og at problemene med plotteren fortrinnsvis kom etter denne monteringen. Kommentar fra tidligere eiere: " " Så får en se om støydemping eller endring av forlegning vil løse dette. Redigert 25.September.2016 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.