Jump to content

Hvordan går det an å koble en kartplotter så feil? Raymarine E120


Bay_liner

Recommended Posts

Var borte i en 31 foter St Cruz som hadde bla følgende: Raymarine E120 plotter og baug og hekktruster koblet til forbruksbatteri.

 

Guess whatt?

 

Minste touch på trusterene så flippet plotteren ut. Batterispenningen ble målt til 11,5v når en av trusterene var i bruk. Da flippet plotteren ut, batteriene er ok de er fra 2014 og for forbruk. (Langsomt uttak).

 

For å eliminere problemet monterte jeg et særskilt 17Ah batteri med skillediode mot forbruk for plotteren samt at dette batteeiet er sikret alle veier. Det hadde holdt med et 3 eller 7 Ah men brukte nå et 17 med evig levetid.

 

Voila, problemet vsr selvsagt løst men denne E120 er jo totalt akterutseilt sammenlignet med phone/brett plottere med et unntak (kanskje)

Den har radar - som jeg er sterkt usikker på funksjonsnytten av.

 

Så, til sakens kjerne: kom høna eller egget først?

 

Plotter først? Ok inntil trustere ble montert.

Trustere først? Ok inntil plotter ble installert?

 

Noen med erfaringer rundt dette? Slik installsjonen var var den totalt ubrukelig.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Kjører du baug og hekkthrustrer samtidig da?

Men hvis de er store nok i forhold til batteriets CCA så blir det nok et spenningstap.

Thrusterne burde nok hatt eget batteri.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ikke så vanlig nå lengre. På alle Volvo sine motorer i D 4  -6 - 9- osv serien er det strengt forbrutt å ha andre forbrukere på start batteriet. Samme for de fleste motorer med mye elektronikk. Her er kanskje problemet at det er litt liten kapasitet på forbruks siden ,samtidig som lade systemet er styrt av en vcr. som ikke gir støtte til forbruks batteriene p.g.a ikke helt opplade starts batteri. Kjent problem. Blir ofte løst med 3 batteri banker hvor en går til sidepropeller som teerex skriver.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Kun en av trusterene om gangen. Ekte forbruksbatterier er jo ikke så "stive" som ekte startbatterier.

Dette er en VP D6 310 installasjon.

3 stk forbruk 100Ah og noe anerkjent merke husker ikke hva.

Da ser jeg logikken. Start/motor batt isolert i hht VP instruks.

Mao evt ikke slå på plotter utenom i fart.

Men løst vha eget plotterbatteri her da.

 

Men, jeg tror plotteren har fått seg en "trøkk" grunnet alle "blackoutsene".

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Disse thrusterne har nok en temmelig svær såkalt "inrush current". Det betyr at de trekker noe helt vanvittig med strøm i noen få millisekunder akkurat i startøyveblikket, som kan trekke batteriespenningen ned til 6-8 Volt, f.eks. Det er nok denne kortvarige "dippen" i spenning som får kartplotteren til å flippe ut - den bør jo fungere på 11.5 Volt, mener jeg. Det kan også være at thrusterne introduserer så mye støy på 12V-forsyningen at det blir for mye for kartplotteren. Jeg tenker løsningen din med et eget lite batteri koblet med skillediode er en grei og praktisk løsning, om ikke helt ideell. Man kunne også forsøkt å bare koble en stor kondesator, f.eks. 10.000uF, i paralell med strømforsyningen - så tett på selve kartplotteren som mulig. Kan tenkes det hadde vært nok.

Redigert av HerrPedersen (see edit history)
Link to post

En dyr men bra løsning er vel å oppgradere til Sleipner SE Pro med turtallsregulerte thrustere  :saint:

Vil anta at de ikke drar så mye strøm i oppstarten, så lenge man ikke kjører dem på fullt da.

Hold-funksjonen med baug og hekkthruster holder elegant båten inntil kaia med minimalt nødvendig turtall på thrusterne... brillefint  :smiley:

 

http://sleipner.no/sider/47/side-power-dc-speed-control-full-presentasjon/

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har en E90 Wide, men hos meg er bankene slik: aktertruster/ankervinsj akter eget 200 amp. Baugtruster/vinsj baug eget 200 amp. Start motor eget 200 amp. Generator eget 90 amp. Forbruk 600 amp. All elektronikk koblet på forbruk.

På denne måten er elektronikken beskyttet mot store variasjoner, det er også potmeter på motoren (gear).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Løsningen med separat batteri nær plotteren løste i hvertfall problemet selv om en kondis nok og kunne fungert.

Spenningsfallet ved trusterstart ble målt rett på forbr batt med Fluke M87 og 1ms logging.

 

Mulig det burde vært et linjefilter på tilf til plotteren i tillegg for å beskytte den. Kjenner ikke til hvordan plotteren fungerer normalt men den har et blipp på skjermen innimellom som ikke har noe med andre forbrukere å gjøre, sltså intet utfall.

 

Da eieren fikk båten tidligere i år var plotterens GPS flere hundre meter ute av kurs og det var konstant utfall av kommunikasjon med ekkolodsvinger. Resatte plotteren. GPS funksjonen restituerte seg men ekkoloddet falt fortsatt ut hele tiden. Autopiloten ser ut til å være ute å kjøre og. Da båten ble hentet fungerte den forsåvidt men svingte konstant litt mot stb og ville egentlig gå i en sirkel.

 

Lurer derfor på om den har fått seg en trøkk gjennom trusterbruken.

 

Mulig det er en sett verdi for spenning på plotteren men har gått igjennom menyen et uttall ganger uten å finne det.

 

Separate batterier for trusterene ville nok vært en fordel uansett med tanke på å spare alt annet utstyr koblet til forbruk for behandlingen trusterene utsetter de for men redd sep batt vil medføre mer modifikasjon enn eieren ønsker seg.

 

Båten har forøvrig 3 stk joystick kontrollere lik den grå vist i annen tråd, en inne, en på brua og en på utepos.

 

Trusterene er forøvrig nærmest et "must" på denne båten med aksel og ror.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Er jo ikke kjent med denne men synes radarbildene ikke gjengir troverdige data. Mulig den funker bedre i åpen sjø. Mener ikke at den er unyttig. Har ikke satt meg særlig inn i innstillingene. Er ikkemitt system. Forsøker kun å bistå litt på driftsiden :)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Underlige greier. Jeg ville tro at all elektronikk nå til dags aksepterer bortfall av spenning uten varig skade. Og at det kun er overspenning som vil kunne være skadelig. Jeg er ikke elektroniker. Men på Hulda har jeg overhode ikke tenkt meg muligheten av et slikt scenario som beskrevet. Hos meg kan jeg starte motoren på kun baugbatteriet. Jeg kan kjøre elektronikken samtidig uansett konfig. samtidig med start eller baugpropell og wincher. Navigasjon er PC, Garmin og Trimble. Autopiloten er Raymarine som kjører en Simrad/Robertson linjerhydraulikk. Alt jobber helt upåklagelig. Den eneste forskjellen som jeg kan se fra installasjonen som Bay_liner jobber med er at Hulda har startbatterier hele veien. Dessuten har jeg lagt energi i å installere, etter egen oppfatning, god kvadrat på kablingen.

Link to post

Nå til dags får en rimelige stabiliserte DC-DC omformere. Jeg la selv om til 3 banker på forrige båt pga av dette problemet, i nåværende er det 5(!) - ikke innstallert av meg dog. Jeg hadde heller latt en DC-DC omformer fore stabilisert spenning til kritiske instrumenter og unngått problemet på denne måten hvis jeg skulle legge om nå. Om en er redd for driftssikkerheten på omformer er de såpass rimelige at en kan kjøpe flere, evt sette på en bypass-bryter til bruk ved svikt.

Link to post

Kunne være at det er transienter som oppstår ved trusterstopp men mitt inntrykk er at det skjedde momentant på trusterstart.

 

Transienter vil oppstå ved bryting av rele/kontaktoropererte kretser. Jo større induktans det er i kretsen (kablin + motor - avhengig av design) jo større transienter dra man - likestrømskretser er verst men ved AC heisdrift var ikke 8-12 kV uvanlig. Se bilde under som er et eksempel på et typisk pulstog.

Var forberedt på at problemet kunne skyldes transienter og batteriet var første fase i en prøve/feile prosess men det løste oppgaven uansett.

 

Mener det stod i manualen til E120 at den ikke tålte mindre enn 11.5 men skal sjekke dette nærmere.

 

Ellers er det mange interessante erfainger som kommer frem her.

 

bilde

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

 En drossel i serie med + polen og en kondensatorbank bak der (på kartplotter-siden) med f,eks 10.000 uF elektrolytt for å ta "dønningene", en  polyesterkondensator på 200 nF for å ta mellomfrekvensene, og en liten keramisk en, 100 pF eller noe sånt, for å ta høyfrekvensene. :smiley:

 

Da har du en kondensator med verdi 100000 uF + 200 nF + 100 pF.

Link to post

Well, hvis en vil totalbekytte kritiske elektronikkforbrukere om bord hadde jeg gjort det slik:

Batteri for kritisk elektronikk med sperrediode.

Linjefilter mot småstøy a la hifi DC filter.

Zenerdiode over + og - på ca 16v sperrespenning.

 

Den siste knerter alle transienter momentant. De andre rydder opp alt annet.

 

Lock Barrel and Stock heter det visst på NYnorsk.

 

Om en sikter til nynorsk ville det vært "skvallernorsk" som danskene sier.....

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Well, hvis en vil totalbekytte kritiske elektronikkforbrukere om bord hadde jeg gjort det slik:

Batteri for kritisk elektronikk med sperrediode.

Linjefilter mot småstøy a la hifi DC filter.

Zenerdiode over + og - på ca 16v sperrespenning.

 

Den siste knerter alle transienter momentant. De andre rydder opp alt annet.

 

Lock Barrel and Stock heter det visst på NYnorsk.

 

Om en sikter til nynorsk ville det vært "skvallernorsk" som danskene sier.....

Zener-dioder har en viss kapasitans som må overvinnes før zener-effekten slår inn. Så det blir nok noen mikrosekunder overspenning allikevel. Så den komplette-gevær-analogien er ikke helt skuddsikker - for å holde oss til den terminologien.

 

Men i praksis er jeg helt enig, Den lille transienten en zener-diode vil slippe gjennom, vil ganske sikkert bli plukket ned av intern regulering i apparatet. F.eks. en kartplotter.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...