Jump to content

Dybde i havna/munningen på Mølen 59°29'2"N 10°29'43"E

Copernicus

Recommended Posts

Vurderer en tur til Mølen (- omtalt her: https://baatplassen.no/i/topic/371-m%C3%B8len/ ) med min Nessy 94. Er det bare å glemme med en båt som stikker ca. 180 cm? Har hørt mye forskjellig om dybdeforhold uten at det fremstår helt kart hvor dypt det er der. Er det slik å forstå at de ytterste plassene har dybde på ca 2m og at det  i så fall er munningen som er problematisk? Er det noen som har loddet  i munningen?

fort tiden båtløs seiler

Er det ikke der man blir kjeppjaget av det faste klientellet om man prøver seg inn, spesielt om man kommer i seilbåt!

Stemmer det. Kom dit en morgen som eneste båt, men på ettermiddagen pakket det på med "fastboende" i mer eller mindre shabby snekker. En kom faktisk bort å hevdet jeg hadde tatt hans plass :nonod: .

Folk i båt......

Men, for å svare på spørsmålet, er jeg ganske sikker på at det er godt over to meter dybde midt i munningen, også på molosiden rett innenfor.

Redigert av Big Horn (see edit history)
  • 2 uker senere...

Det ligger en stein i innløpet, men ved normal vannstand skulle det ikke være noe problem. Jeg var der i sommer med min B31 som stikker 170. Tror nok det har blitt litt bedre mht til fastboende også. Jeg har aldri opplevd at det ikke var mulig å få plass innafor moloen hvis man tar det med ro og snakker med folk som ligger der. Med dyp kjøl er det nok en fordel å unngå nord- og sydenden av havna, men kan være verdt et forsøk å legge seg på østkaia tvers overfor innløpet. Har sett ganske store/dype båter ligge der, har ikke prøvd selv med seilbåt.  Dreggefestet inne i havna er ikke det beste, så ved mye vind kan det fort bli lagt mye tauer på kryss og tvers. Havna er liten, så ankeret kommer nokså nær båten. Mølen er min barndoms paradis, eller i allefall ett av dem. Vel verd et besøk med sin spesielle geologi, flora og gamle historie som blir belyst gjennom plakater langs naturstien.  Det er søplekasser og doer ved havna, samt en vannpumpe. Dog ikke med drikkevann.. Man kan også legge til ved ei stor kai omtrent midt på vestsida av øya, men den ligger utsatt til. For ordens skyld uttales navnet "Mørn".

Mølen er min barndoms paradis, eller i allefall ett av dem. Vel verd et besøk med sin spesielle geologi, flora og gamle historie som blir belyst gjennom plakater langs naturstien.  Det er søplekasser og doer ved havna, samt en vannpumpe. Dog ikke med drikkevann.. Man kan også legge til ved ei stor kai omtrent midt på vestsida av øya, men den ligger utsatt til. For ordens skyld uttales navnet "Mørn".

Helt på starten av 50-tallet lånte vi en hytte inne på Hurum, med Mørn rett ut. Vi rodde inne i bukten ved hytten, fisket hvitting, badet i brenningene, så på dampbåtene som gikk mellom Oslo og Drammen og hadde det fint. Men vi ønsket å ro ut til Mørn. Det var strengt forbudt, for der ute var det 'fantepakk'. Vi kunne se bålene deres der ute i lyse sommernetter. Spenningen var på et ekstatisk nivå for en fem-åring. Akk ja, ikke mye fant igjen langs kystene nå.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...