Jump to content

Hvem kjøper Ny NY båt... Båtbudsjett...?


R.O

Recommended Posts

Mitt mentale båtbudsjette stiger kraftigere enn boligprisene i Oslo. Nå sikler jeg litt på ny ny båt, men har alltid vurdert det som idioti.. Har selv kjøpt butikk ny bil 2 ganger, og angrer ikke på det. Får akkurat det du vil ha, garanti osv.. Fra å kikke på båter til rundt 350.000kr er jeg nå på nye 22-24 fot til 650.000kr ++

 

Dette må være stedet for moralsk støtte til kjøp av dyr båt...:)

 

Lange ferier i båt er nok ikke aktuelt, det er ikke familien med på, så all in 40 fot etc er ikke aktuelt (ennå). Men weekendcruiser vil nok være en suksess.  Hva man har råd til er jo et relativt begrep... Men 650' ++ for en DC med krypinn...!!  Hvem kjøper dette..? Stort sett folk med mye penger, eller en stor del "vanlige lønnsmottakere" som prioriterer båt så høyt at de aksepterer avdrag på 6 - 7.000kr mnd for å ha drømmebåten liggende klar...?

 

Har skjedd en del med innredning på nye DC båter de siste årene, IBIZA, Finnmaster og Askeladden har fått veldig kule løsninger på noen av båtene sine.. Det gjør også at det frister med nytt....

Link to post

Jeg var i akkurat det dilemmaet du er i nå.

Startet å se på båter som lå rundt 350-400' som hele familien (2+3) kunne være med ut på dagsturer i, som også var mulig å kjøre fra Vestfold til Østfold der vi har hytte uten å være helt avhengig av at det var flatt vann.

Jeg ville også ha en båt som det var mulig å fiske med da jeg har interessere av det, spesielt i Oktober  :giggle:

Ønsket også å kunne bruke båten lengst mulig utover høsten og så tidlig som mulig på våren.

 

Jeg falt tidlig for pilot båt løsningene, uavhengig av størrelse egentlig. 

Men så kom 3 fotsyken allerede før jeg kjøpte båt og dermed sprakk budsjettet  :lol:  :lol:

Det hjalp også at frua syns det hadde vært kjekt med muligheter for å overnatte enkelte ganger.

 

Valget falt tilslutt på Finnmaster Pilot 7 Weekend, da jeg syns dette var båten som ga mest i både pose og sekk.

Nok plass for meg til å drive med fiske, samtidig som vi kan overnatte 3-4 personer. Fin sittegruppe inne med god plass til 3, ok plass til 4 og bord med L-sofa ute.

 

Jeg blei med andre ord en slik "vanlig lønnsmottaker" som prioriterer å ha drømmebåten liggende klar  :lol:

Budsjettet jeg startet med blei til slutt dobblet, men så får jeg også drømmebåten min med 5 års garanti osv.

For meg er det faktisk hvert ganske mye.

 

Jeg så ikke mye på DC båter dessverre, så kan ikke hjelpe deg mye på valget ditt der.

Men støtter deg fullt ut med å kline til med drømme båten til 650'+  :giggle:  :lol:  :giggle:

Link to post

Finnmaster kommer med to nye modeller neste uke men har ikkje gitt informasjon om størrelse eller type endå. Er du heldig er en av dei den du "bare må ha". :smiley:

Ser sjølv etter ny båt fra butikk men prisane er elleville. En Finnmaster Pilot 8 2017 modell ligger på over 1.350.000,- med utstyr. Det synes eg er sinnsvakt for en båt på 28 fot og utenbords motor. For den prisen er plutselig Viknes aktuell og då får man en klasse B båt i samme størrelse med den lille ekstra kvalitetsfølelsen. Ingenting galt med kvaliteten på Finnmaster altså men enkelte småting kunne vert gjort bedre, bl.a. putene som er veldig tynne.

2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.)

Link to post

Var akkurat der du er tidligere i våres. Så på båter til rundt 300-350. Ville ha en dc med mulighet for å være ute en helg, samtidig som jeg skulle ha en praktisk båt for korte ettermiddagsturer også. Så først på brukte, men fant fort ut at det nesten ikke kostet noe mer for ny... Ble da en Finnmaster 62 DC. Etter et par uker fant jeg ut at jeg måtte ha litt større og byttet da i en Finnmaster T7. Utrolig fornøyd og den lille økningen i lenge og bredde gjorde seg virkelig. Kan anbefale deg å se etter en båt med stikkabin. Lærte fort at plassen i en 20 fots dc blir for liten for overnatting. Synes også at nye dc har fått mange fine løsninger og pent design. Vi sjekket ut veldig mange, men sto igjen med Finnmaster T7 og Uttern D77. Fristet litt med Ibiza, men da måtte jeg opp i 811 for å få stikkabin. Yamarin sitt design synes jeg ble for gammeldags. De har kommet med en ny nå, men denne koster fort langt over millionen. Flipper, Nordkapp m.m. manglet stikkabin.

 

Ps: vanlig lønnsmottaker her, og det er evt kun snakk om prioriteringer. Evt så velger nok mange å låne opp på huset. 

 

A.J.

Redigert av AJ82 (see edit history)
Link to post

Godt å høre at flere prioriter høyt. Jeg kjenner igjen det med 3-fot syken før man kjøper. På Sjøen for alle 2015 kikket vi på en 20 fots DC, da syntes jeg og kona det var OK liggeplass i denne, på Båter i sjøen i år var vi om bord i samme båten, da hadde kabinen krympet kraftig, dette vart alt for lite. Litt større båt gir også lengre sesong tenker jeg, kan i alle fall brukes som argument for å rettferdiggjøre større båt..  T7 som nevnes over har jeg ikke vært om bord i, men den virker som en veldig spennende båt, ellers så imponerte også Askeladden C75 og C65, da er vi på rundt 750.000kr for C75... :worry:  

Link to post

Det er helt innafor å se på båter som koster 10% mer enn budsjett. Det bør selger ta tegning for. Det er i det øvre siktet i budsjettet gobitene finnes. Møter du en som er i modus på ny båt og må kvitte seg med den gamle kan det godt hende du får napp.

Jeg har fått seks-fot syken, men omvendt. Deilig det også.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

 

Valget falt tilslutt på Finnmaster Pilot 7 Weekend, da jeg syns dette var båten som ga mest i både pose og sekk.

Nok plass for meg til å drive med fiske, samtidig som vi kan overnatte 3-4 personer. Fin sittegruppe inne med god plass til 3, ok plass til 4 og bord med L-sofa ute.

 

Jeg blei med andre ord en slik "vanlig lønnsmottaker" som prioriterer å ha drømmebåten liggende klar  :lol:

Budsjettet jeg startet med blei til slutt dobblet, men så får jeg også drømmebåten min med 5 års garanti osv.

For meg er det faktisk hvert ganske mye.

 

Jeg så ikke mye på DC båter dessverre, så kan ikke hjelpe deg mye på valget ditt der.

Men støtter deg fullt ut med å kline til med drømme båten til 650'+  :giggle:  :lol:  :giggle:

 

Jeg var med Henning Kvitnes insin splitter nye Pilot 7. Kjekk båt som han storkoste seg i.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

350 SCI har et turtallsområde på 6200-6800 på max, så det gjelder å holde koken  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

350 SCI har et turtallsområde på 6200-6800 på max, så det gjelder å holde koken  :smiley:

 

Så SCI = Racing? Gleder meg uansett til å få kjørt båten ordentlig, den er grodd litt nå slik at toppfarten er lav.

Men har kun kjørt den i 20min, håper på litt mer kjøring før båten tas opp for vinteren.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post

Så SCI = Racing? Gleder meg uansett til å få kjørt båten ordentlig, den er grodd litt nå slik at toppfarten er lav.

Men har kun kjørt den i 20min, håper på litt mer kjøring før båten tas opp for vinteren.

 

SCI het den iallefall. SuperCharger Intercooler kanskje  :saint:

 

2013 brukermanual http://paadid.ee/images/uploads/docs/Verado_350_SCi_FourStroke_ENG.pdf

 

Men hva med oktantallet?

 

"Outside USA and Canada: Having an Octane Rating of 96 RON is required."

 

Vanlig 95 oktan vil jo da bli under grensa...

 

http://www.boattest.com/oem/337/engines/308/0/

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Mitt mentale båtbudsjette stiger kraftigere enn boligprisene i Oslo. Nå sikler jeg litt på ny ny båt, men har alltid vurdert det som idioti.. Har selv kjøpt butikk ny bil 2 ganger, og angrer ikke på det. Får akkurat det du vil ha, garanti osv.. Fra å kikke på båter til rundt 350.000kr er jeg nå på nye 22-24 fot til 650.000kr ++

 

Dette må være stedet for moralsk støtte til kjøp av dyr båt...:)

 

Lange ferier i båt er nok ikke aktuelt, det er ikke familien med på, så all in 40 fot etc er ikke aktuelt (ennå). Men weekendcruiser vil nok være en suksess.  Hva man har råd til er jo et relativt begrep... Men 650' ++ for en DC med krypinn...!!  Hvem kjøper dette..? Stort sett folk med mye penger, eller en stor del "vanlige lønnsmottakere" som prioriterer båt så høyt at de aksepterer avdrag på 6 - 7.000kr mnd for å ha drømmebåten liggende klar...?

 

Har skjedd en del med innredning på nye DC båter de siste årene, IBIZA, Finnmaster og Askeladden har fått veldig kule løsninger på noen av båtene sine.. Det gjør også at det frister med nytt....

 

Hva er viktig for deg? 300HK, Toalettrom, Sovefasiliteter, etc? Det avgjør prisen..

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post

Teerex: Det står ikke SCI på lokket mitt, men det er sikkert den samme. Hvis du ser på boattest som du linker til er RON = 91 og da vil vår 95 oktan fungere bra

 

Ser greit ut med 4 stk :smiley: 

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post

Det var kun en versjon av 350 før fjorårets versjon med lavere max-turtall kom så det er nok den samme ja.

350 SCI var utviklet av/for Mercury Racing og hadde bl.a. kortere garanti (iallefall i utlandet).

 

Vedr. oktan så er det jo mulig 95 fungerer hvis de er testet med det.

Men stusset bare siden det står følgende i brukermanualen:

 

"USA and Canada: Having an Octane Rating of 91 (R+M)/2 Octane is required. Do not use leaded gasoline.

Outside USA and Canada: Having an Octane Rating of 96 RON is required."

 

Og her oppgis det 98 oktan http://www.mcm.at/produkte/mercury-racing/racing-aussenborder/verado-350-sci/technische-daten.html

 

350 SCI har visstnok ikke bankesensorer så kan ikke selv justere seg for varierende oktantall slik nyere motorer vanligvis kan.

Den nye Verado 400R f.eks. går best på 98 men justerer seg selv ned når 95 brukes (med litt redusert ytelse).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...