R.O Startet 9.September.2016 Del på Facebook Startet 9.September.2016 Mitt mentale båtbudsjette stiger kraftigere enn boligprisene i Oslo. Nå sikler jeg litt på ny ny båt, men har alltid vurdert det som idioti.. Har selv kjøpt butikk ny bil 2 ganger, og angrer ikke på det. Får akkurat det du vil ha, garanti osv.. Fra å kikke på båter til rundt 350.000kr er jeg nå på nye 22-24 fot til 650.000kr ++ Dette må være stedet for moralsk støtte til kjøp av dyr båt...:) Lange ferier i båt er nok ikke aktuelt, det er ikke familien med på, så all in 40 fot etc er ikke aktuelt (ennå). Men weekendcruiser vil nok være en suksess. Hva man har råd til er jo et relativt begrep... Men 650' ++ for en DC med krypinn...!! Hvem kjøper dette..? Stort sett folk med mye penger, eller en stor del "vanlige lønnsmottakere" som prioriterer båt så høyt at de aksepterer avdrag på 6 - 7.000kr mnd for å ha drømmebåten liggende klar...? Har skjedd en del med innredning på nye DC båter de siste årene, IBIZA, Finnmaster og Askeladden har fått veldig kule løsninger på noen av båtene sine.. Det gjør også at det frister med nytt.... Sitér dette innlegget Link to post
andhaake Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 Jeg var i akkurat det dilemmaet du er i nå. Startet å se på båter som lå rundt 350-400' som hele familien (2+3) kunne være med ut på dagsturer i, som også var mulig å kjøre fra Vestfold til Østfold der vi har hytte uten å være helt avhengig av at det var flatt vann. Jeg ville også ha en båt som det var mulig å fiske med da jeg har interessere av det, spesielt i Oktober Ønsket også å kunne bruke båten lengst mulig utover høsten og så tidlig som mulig på våren. Jeg falt tidlig for pilot båt løsningene, uavhengig av størrelse egentlig. Men så kom 3 fotsyken allerede før jeg kjøpte båt og dermed sprakk budsjettet Det hjalp også at frua syns det hadde vært kjekt med muligheter for å overnatte enkelte ganger. Valget falt tilslutt på Finnmaster Pilot 7 Weekend, da jeg syns dette var båten som ga mest i både pose og sekk. Nok plass for meg til å drive med fiske, samtidig som vi kan overnatte 3-4 personer. Fin sittegruppe inne med god plass til 3, ok plass til 4 og bord med L-sofa ute. Jeg blei med andre ord en slik "vanlig lønnsmottaker" som prioriterer å ha drømmebåten liggende klar Budsjettet jeg startet med blei til slutt dobblet, men så får jeg også drømmebåten min med 5 års garanti osv. For meg er det faktisk hvert ganske mye. Jeg så ikke mye på DC båter dessverre, så kan ikke hjelpe deg mye på valget ditt der. Men støtter deg fullt ut med å kline til med drømme båten til 650'+ Sitér dette innlegget Link to post
imens Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 Finnmaster kommer med to nye modeller neste uke men har ikkje gitt informasjon om størrelse eller type endå. Er du heldig er en av dei den du "bare må ha". Ser sjølv etter ny båt fra butikk men prisane er elleville. En Finnmaster Pilot 8 2017 modell ligger på over 1.350.000,- med utstyr. Det synes eg er sinnsvakt for en båt på 28 fot og utenbords motor. For den prisen er plutselig Viknes aktuell og då får man en klasse B båt i samme størrelse med den lille ekstra kvalitetsfølelsen. Ingenting galt med kvaliteten på Finnmaster altså men enkelte småting kunne vert gjort bedre, bl.a. putene som er veldig tynne. Sitér dette innlegget 2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.) Link to post
AJ82 Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 (redigert) Var akkurat der du er tidligere i våres. Så på båter til rundt 300-350. Ville ha en dc med mulighet for å være ute en helg, samtidig som jeg skulle ha en praktisk båt for korte ettermiddagsturer også. Så først på brukte, men fant fort ut at det nesten ikke kostet noe mer for ny... Ble da en Finnmaster 62 DC. Etter et par uker fant jeg ut at jeg måtte ha litt større og byttet da i en Finnmaster T7. Utrolig fornøyd og den lille økningen i lenge og bredde gjorde seg virkelig. Kan anbefale deg å se etter en båt med stikkabin. Lærte fort at plassen i en 20 fots dc blir for liten for overnatting. Synes også at nye dc har fått mange fine løsninger og pent design. Vi sjekket ut veldig mange, men sto igjen med Finnmaster T7 og Uttern D77. Fristet litt med Ibiza, men da måtte jeg opp i 811 for å få stikkabin. Yamarin sitt design synes jeg ble for gammeldags. De har kommet med en ny nå, men denne koster fort langt over millionen. Flipper, Nordkapp m.m. manglet stikkabin. Ps: vanlig lønnsmottaker her, og det er evt kun snakk om prioriteringer. Evt så velger nok mange å låne opp på huset. A.J. Redigert 9.September.2016 av AJ82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andhaake Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 Ingenting galt med kvaliteten på Finnmaster altså men enkelte småting kunne vert gjort bedre, bl.a. putene som er veldig tynne. Akkurat dette med putene har jeg også lagt merke til, så det blir nok en overmadrass som brukes når det skal soves Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 9.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2016 Godt å høre at flere prioriter høyt. Jeg kjenner igjen det med 3-fot syken før man kjøper. På Sjøen for alle 2015 kikket vi på en 20 fots DC, da syntes jeg og kona det var OK liggeplass i denne, på Båter i sjøen i år var vi om bord i samme båten, da hadde kabinen krympet kraftig, dette vart alt for lite. Litt større båt gir også lengre sesong tenker jeg, kan i alle fall brukes som argument for å rettferdiggjøre større båt.. T7 som nevnes over har jeg ikke vært om bord i, men den virker som en veldig spennende båt, ellers så imponerte også Askeladden C75 og C65, da er vi på rundt 750.000kr for C75... Sitér dette innlegget Link to post
andhaake Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 (redigert) Jeg var også innom Askeladden C75, hovedgrunnen til at det ikke blei den er at den ikke har eget toalettrom. (Ikke center cabin ihvertfall) Vet det er opp mye plass men veldig kjekt med flere på tur. Redigert 9.September.2016 av andhaake (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 Kikket på Uttern D70 på messa. Den var sykt stor til å bare være DC på 7m. Dog uten stikkabin. Fristende med nytt. Løft i design og teknologi har vært formidabelt siste årene. På tide egentlig. For tilsvarende pris får man en rimelig rå bil... Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 (redigert) Det er helt innafor å se på båter som koster 10% mer enn budsjett. Det bør selger ta tegning for. Det er i det øvre siktet i budsjettet gobitene finnes. Møter du en som er i modus på ny båt og må kvitte seg med den gamle kan det godt hende du får napp. Jeg har fått seks-fot syken, men omvendt. Deilig det også. Redigert 9.September.2016 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Astor Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 Valget falt tilslutt på Finnmaster Pilot 7 Weekend, da jeg syns dette var båten som ga mest i både pose og sekk. Nok plass for meg til å drive med fiske, samtidig som vi kan overnatte 3-4 personer. Fin sittegruppe inne med god plass til 3, ok plass til 4 og bord med L-sofa ute. Jeg blei med andre ord en slik "vanlig lønnsmottaker" som prioriterer å ha drømmebåten liggende klar Budsjettet jeg startet med blei til slutt dobblet, men så får jeg også drømmebåten min med 5 års garanti osv. For meg er det faktisk hvert ganske mye. Jeg så ikke mye på DC båter dessverre, så kan ikke hjelpe deg mye på valget ditt der. Men støtter deg fullt ut med å kline til med drømme båten til 650'+ Jeg var med Henning Kvitnes insin splitter nye Pilot 7. Kjekk båt som han storkoste seg i. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
andhaake Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 Jeg var med Henning Kvitnes insin splitter nye Pilot 7. Kjekk båt som han storkoste seg i. Godt å høre, jeg får min til uka så gleder meg som en guttunge hehe.. akkurat i tide til å bli kjent med båten før hummerfiske braker løs :) Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 Samme situasjon, nesten, og hentet tidligere i kveld min drømme daycruiser/weekender! Landet på Nor-Dan Searider 820W, 4 fulle sengeplasser i kabin og herlig håndtverk fra Arendal! Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
BingoBonzo Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 PS: Kjøpte brukt og ikke ny båt. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Teerex Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 Den nye Verado 350? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
BingoBonzo Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 Den nye Verado 350? Nei, dette er en 350 Racing fra 2014. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Teerex Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 En turtallsmaskin altså Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
BingoBonzo Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 (redigert) Definitivt! Uvant og gøy å gå fra en båt med VP-D6370 på 7tonn til denne båten, gikk ned 11 fot :-) Har kun kjørt den 30min, men den skal visstnok kose seg rundt 6000rpm.. Redigert 9.September.2016 av BingoBonzo (see edit history) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Teerex Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 350 SCI har et turtallsområde på 6200-6800 på max, så det gjelder å holde koken Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
BingoBonzo Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 350 SCI har et turtallsområde på 6200-6800 på max, så det gjelder å holde koken Så SCI = Racing? Gleder meg uansett til å få kjørt båten ordentlig, den er grodd litt nå slik at toppfarten er lav. Men har kun kjørt den i 20min, håper på litt mer kjøring før båten tas opp for vinteren. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
jotto Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 Jeg kjøpte ny båt på båt på båtmessa i fjor høst. Økonomisk u-lurt, men herregud så mye glede jeg har hatt av det...! Jeg synes nybåt-følelsen, 5 års garanti, kjent historikk (dvs ingen) er verdt en del. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 (redigert) Så SCI = Racing? Gleder meg uansett til å få kjørt båten ordentlig, den er grodd litt nå slik at toppfarten er lav. Men har kun kjørt den i 20min, håper på litt mer kjøring før båten tas opp for vinteren. SCI het den iallefall. SuperCharger Intercooler kanskje 2013 brukermanual http://paadid.ee/images/uploads/docs/Verado_350_SCi_FourStroke_ENG.pdf Men hva med oktantallet? "Outside USA and Canada: Having an Octane Rating of 96 RON is required." Vanlig 95 oktan vil jo da bli under grensa... http://www.boattest.com/oem/337/engines/308/0/ Redigert 9.September.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
BingoBonzo Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 Mitt mentale båtbudsjette stiger kraftigere enn boligprisene i Oslo. Nå sikler jeg litt på ny ny båt, men har alltid vurdert det som idioti.. Har selv kjøpt butikk ny bil 2 ganger, og angrer ikke på det. Får akkurat det du vil ha, garanti osv.. Fra å kikke på båter til rundt 350.000kr er jeg nå på nye 22-24 fot til 650.000kr ++ Dette må være stedet for moralsk støtte til kjøp av dyr båt...:) Lange ferier i båt er nok ikke aktuelt, det er ikke familien med på, så all in 40 fot etc er ikke aktuelt (ennå). Men weekendcruiser vil nok være en suksess. Hva man har råd til er jo et relativt begrep... Men 650' ++ for en DC med krypinn...!! Hvem kjøper dette..? Stort sett folk med mye penger, eller en stor del "vanlige lønnsmottakere" som prioriterer båt så høyt at de aksepterer avdrag på 6 - 7.000kr mnd for å ha drømmebåten liggende klar...? Har skjedd en del med innredning på nye DC båter de siste årene, IBIZA, Finnmaster og Askeladden har fått veldig kule løsninger på noen av båtene sine.. Det gjør også at det frister med nytt.... Hva er viktig for deg? 300HK, Toalettrom, Sovefasiliteter, etc? Det avgjør prisen.. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
BingoBonzo Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 (redigert) Teerex: Det står ikke SCI på lokket mitt, men det er sikkert den samme. Hvis du ser på boattest som du linker til er RON = 91 og da vil vår 95 oktan fungere bra Ser greit ut med 4 stk Redigert 9.September.2016 av BingoBonzo (see edit history) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Teerex Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 (redigert) Det var kun en versjon av 350 før fjorårets versjon med lavere max-turtall kom så det er nok den samme ja. 350 SCI var utviklet av/for Mercury Racing og hadde bl.a. kortere garanti (iallefall i utlandet). Vedr. oktan så er det jo mulig 95 fungerer hvis de er testet med det. Men stusset bare siden det står følgende i brukermanualen: "USA and Canada: Having an Octane Rating of 91 (R+M)/2 Octane is required. Do not use leaded gasoline. Outside USA and Canada: Having an Octane Rating of 96 RON is required." Og her oppgis det 98 oktan http://www.mcm.at/produkte/mercury-racing/racing-aussenborder/verado-350-sci/technische-daten.html 350 SCI har visstnok ikke bankesensorer så kan ikke selv justere seg for varierende oktantall slik nyere motorer vanligvis kan. Den nye Verado 400R f.eks. går best på 98 men justerer seg selv ned når 95 brukes (med litt redusert ytelse). Redigert 9.September.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
DWC Svart 11.September.2016 Del på Facebook Svart 11.September.2016 Hei og gratulerer med ny båt BingoBonzo. Hvis du har den båten jeg tror du har, skal det stå SCI bak på motorlokket under 350 emblemet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.