Guest Avmønstret# Svart 10.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2017 Bare så det er klart, jeg er ikke skadefro pga det som skjer, ser absolutt at det er både upraktisk og leit for de som er heldige å ha en fin båtplass og opplag når sånt forsvinner. Men jeg skjønner politikerne sine prioriteringer veldig godt. Ja jeg støtter de forsåvidt også. -- Om jeg bodde i Oslo og hadde en slik "utsatt" båtplass så ville jeg jobbet/presset på for å gjøre det enklere å etablere nye båtplasser og opplag i bynære områder, men da ikke "midt i". Og så ville jeg vært kjapp med å se etter ny plass, før hele hurven gjør det samme.. :-/ Hvordan er markedet i indre Oslofjord nå? Har vel vært en god del ledig de siste årene? Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 10.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2017 Nå står det jo i reguleringsplan at det ikke skal forsvinne båtplasser i sum. Det skal også opprettes nytt båtopplag ved Lysaker. Som sikkert ikke blir like stort som det eksisterende, men dog. Tidsaspektet blir det interessante her. Fjerner de båtopplaget før nytt opplag er på plass? Reguleringsplan og utbygging i området ved Lysakerelven ligger vel lenger frem i tid enn Skøyen. Dessuten er de avhengig av masser fra utbygging av Fornebubanen for å lage ny opplagstomt ved Lysaker. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 10.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2017 Nå er det vel enklere å etablere en båthavn ut fra land enn både ftiluftsareale og bebyggelse. Det burde også gå å skille hvor båten lå på sjøen og hvor vinteropplaget er, slik at vinteropplaget er på et sted som ikke er så sentralt som båtplassene. En båthavn med lang gangvei ut til der båten ligger fortøyd vil kunne frigjøre stranden så den ble tilgjengelig for offentligheten. Det må gå an å tenke nytt når det kommer til plassering av båthavner. Man må slutte å tenke at man må ha bilen innen 100 meters avstand. Det er vel et par ypperlige båthavner på Hovedøya i Oslo. Finnes ikke parkeringsplasser og folk som skal til båten må ta...Ja nettopp...båt for å komme dit. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Sahara Svart 10.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2017 (redigert) Synes vel forslaget som ligger i planen er god. Så får vi håpe det blir gjennomført. Det blir mye masser tilgjengelig etter store tunnelprosjekter. Det bruker man til en kunstig øy forbundet med en molo til Sollerud rett ved Lysaker. Bak molo og øy blir det båtplasser. På øy blir det båtopplag. Så blir det en del færre plasser enn i dag, så det må bli flere i boblehavn. Veldig positivt at det legges opp til å bevare antall båtplasser. Oslo motorbåtforening ser ut til å være eneste som mister plasser. Men det blir tilsvarende nye plasser ved Lysaker. Så ingen grunn til panikksøke seg plass utenfor Oslo slik Pinkvin foreslår edit: til shore sitt poeng om parkering. Helt enig at man ikke kan forvente parkeringsplass til bilen når man er ute med båten sin sentralt i vannkanten i Oslo. Da er Lysaker bra med togstasjon og etterhvert t-bane stasjon Redigert 10.Juni.2017 av Sahara (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 11.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2017 Båtopplaget forsvinner, men løsningen er der Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 11.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2017 Sahara skrev On 10.6.2017 at 13.04: Dette står i planen: Bra. Da gjelder det bare å få inn en rekkefølgebestemmelse og prise tomtene slik at de betaler for nye plasser og kunstig øy :) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
NilsPils Svart 12.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2017 Det blir store problemer for oss som bor langt utenbys og er avhengige av bil når vi skal til og fra båten med utstyr. I dag kan vi løse årskort for parkering og sette igjen bilen på Karenslyst som er innen gangavstand fra båtplassen til Tora innerst i Frognerkilen. Det ser faktisk ut til å bli et uoverkommelig problem for oss i fremtiden. Jeg har liten tro på at bystyret vil legge til rette for parkering for båtfolket (?). Ser ikke så lett for meg en hjemreise på flere timer med diverse tog/buss-bytter med båtutstyr og full fiskekasse med makrell. Men livet går vel videre for det. Vi må kanskje være takknemlige for den fine tiden vi har hatt . . . .? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lazyjack Svart 12.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2017 (redigert) Planutkastet er offentliggjort i dag, det er nok kjørt for båtopplaget på Sjølyst/Karenslyst. http://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?mode=&caseno=201414412 Redigert 12.Juni.2017 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 12.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2017 NilsPils skrev 15 minutes ago: Det blir store problemer for oss som bor langt utenbys og er avhengige av bil når vi skal til og fra båten med utstyr. I dag kan vi løse årskort for parkering og sette igjen bilen på Karenslyst som er innen gangavstand fra båtplassen til Tora innerst i Frognerkilen. Det ser faktisk ut til å bli et uoverkommelig problem for oss i fremtiden. Jeg har liten tro på at bystyret vil legge til rette for parkering for båtfolket (?). Ser ikke så lett for meg en hjemreise på flere timer med diverse tog/buss-bytter med båtutstyr og full fiskekasse med makrell. Men livet går vel videre for det. Vi må kanskje være takknemlige for den fine tiden vi har hatt . . . .? nå bør vel også båtplasser i ideelle båtforeninger i Oslo prioriteres for Oslos egne innbyggere? Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 12.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2017 (redigert) NilsPils skrev 46 minutes ago: Det blir store problemer for oss som bor langt utenbys og er avhengige av bil når vi skal til og fra båten med utstyr. I dag kan vi løse årskort for parkering og sette igjen bilen på Karenslyst som er innen gangavstand fra båtplassen til Tora innerst i Frognerkilen. Det ser faktisk ut til å bli et uoverkommelig problem for oss i fremtiden. Jeg har liten tro på at bystyret vil legge til rette for parkering for båtfolket (?). Ser ikke så lett for meg en hjemreise på flere timer med diverse tog/buss-bytter med båtutstyr og full fiskekasse med makrell. Men livet går vel videre for det. Vi må kanskje være takknemlige for den fine tiden vi har hatt . . . .? Jeg forstår egentlig ikke at det bør by på noe mer problem om man bor 100 enn 10 kilometer fra båthavna, man bærer vel uansett ikke bagasjen. Nå er antagelig Oslo den by/sted i landet med best utbygd kollektivtilbud, det må være en grei løsning å kjøre til egnet sted, kanskje korttidsparkering ved båten, for å losse/laste, for deretter å bruke offentlig kommunikasjon, alternativt taxi fra rimeligere/gratis innfartsparkering i utkanten av byen. Det er nye tider for alle som bor og ferdes i Oslo, ingen kan regne med at de mest populære stedene skal kunne være rimelige parkeringsplasser for en forholdsvis liten andel båteiere. Uansett vil nye parkeringsregimer antagelig gjøre en slik parkering så kostbar at andre alternativer sikkert blir fristende å ty til. For egen del hentet jeg båt i Danmark, tok fly til Kastrup og tog videre til Fyn. 2 store bagger og ryggsekk var det jeg hadde med meg av bagasje og jeg hadde ikke noe eget utstyr ombord fra før, så det meste for en hentetur av uviss varighet var med. Ja, det hadde vært enklere å ta bil til båthavna, men upraktisk da jeg skulle ta sjøveien hjem igjen. Det meste er mulig bare man innretter seg. Redigert 12.Juni.2017 av Shore (see edit history) Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Sahara Svart 12.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2017 Ser i alle fall at småbåtenes behov ikke er glemt. På saken linket over ligger det korrespondanse hvor byrådsleder spesifikt ber plan og bygg kommentere innsigelser fra småbåtutvalget. Det ser ut å være håp om at nytt anlegg ved Lysaker blir del av planen selv om det er utenfor reguleringsområdet "Plan- og bygningsetaten mener en utvidelse av dagens anlegg på Lysaker er mest hensiktsmessig. Behovet vil delvis måtte dekkes ved utvidete landareal til opplag men også i stor grad dekkes gjennom boblehavn med tilhørende serviceanlegg. Omregulering av dagens anlegg for båt på Lysaker vil måtte gjennomføres som en oppfølgingsoppgave knyttet til områderegulering for Skøyen. Dette helhetsgrepet for å knytte Skøyen til fjorden ved å flytte anlegg for båtopplag, vil bli belyst og hørt i forbindelse med offentlig ettersyn av forslag til områderegulering for Skøyen." Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 27.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2018 (redigert) Da er båtopplaget vært litt i nyhetene igjen. Robanen nærmer seg ferdigstillelse. Oslo kommune ga seg selv dispensasjon fra reguleringsbestemmelsene for området når planene ble lagt. Det er i dag regulert som båtopplag/parkering. Båtopplaget har klaget inn til Fylkesmannen og fått medhold. Kommunen må da gå gjennom normal prosess med omregulering som vil måtte ta en del tid. Båtopplaget krever umiddelbar stans i bygging av robanen. Dette vil uansett bare innebære en mulig forsinkelse av prosessen. Ellers leser jeg følgende i lokalavisen: Quote Uansett er det Statsbygg som sitter med nøkkelen. De står fritt til å velge leietaker. Akersposten spurte eiendomsforvalter i Statsbygg, Kirsten Sundland, om hvilken utvikling Statsbygg ønsker på tomten. Blir det båtopplag i fremtiden? - Vi har ikke landet en plan for området. Vi forholder oss til den utleieavtalen vi har med Bymiljøetaten og er fornøyd med etatens planer med å åpne opp for publikum. Det har ikke alltid vært tilfelle med båtopplaget. For oss er det et overordnet mål at dette skal være et gjennomgangsområde med god adkomst til Hengsåsen, med sine stier og gangveier, sier Sundland. Litt usikker på om dette referer til hele området, eller bare nedre område som skal bli robane. Vi får håpe at øvre del blir beholdt som båtopplag inntil videre. Det vil uansett være en del som ikke få lagret båten på land til vinteren. Men hvis plutselig alle mister opplag på land så blir det fort litt kaos. Da må i fall boblehavnene bygges ut.. Akersposten Saksgangen i Oslo kommune Redigert 27.Mars.2018 av Sahara (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2018 Jeg har tresnekka Tora liggenede helt innerst på Karenslyst, på "trebåtplassen". Fikk email for en tid siden om at båten må ut innen27. april da båtopplaget ikke disponerer plassen etter dette. Det ligger mange trebåter utenfor tora som må ut først. Normalt trenger en noen varme dager i mai før en kan få klargjort en trebåt med stoffing og lakkering. Og i år er det heller unormalt. Så dette blir spennende . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sahara Svart 27.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2018 46 minutes ago, NilsPils said: Jeg har tresnekka Tora liggenede helt innerst på Karenslyst, på "trebåtplassen". Fikk email for en tid siden om at båten må ut innen27. april da båtopplaget ikke disponerer plassen etter dette. Det ligger mange trebåter utenfor tora som må ut først. Normalt trenger en noen varme dager i mai før en kan få klargjort en trebåt med stoffing og lakkering. Og i år er det heller unormalt. Så dette blir spennende . . . . Sånn av nysgjerrighet: Med innerst, mener du helt mot E18, eller er det på den nedre delen som nå blir en del av robaneanlegget? Har ikke lagt merke til at det er et dedikert trebåtområde. Det høres i alle fall ut som det skal bli krevende å rekke den fristen sånn været er.. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 27.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2018 Det er den delen som blir en del av robaneanlegget. De har gravd der hver dag siden i høst. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 Det er bortenfor der de har begynt å grave (lengst mulig vekk fra E18). Der er det et lite område med grus som har vært benyttet til opplag i mange år. Bildet er fra i forfjor. Den nærmeste er Tora Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sahara Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 Det er derfor jeg aldri fått plassert båten i den enden, da Egentlig burde båtopplaget kanskje ha tenkt over dette i høst. At det var lite smart å planlegge slik at trebåtene måtte ut først. Men de gjør vel bare sånn de alltid har gjort det.. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 On 3/28/2018 at 10:27 AM, Sahara said: Det er derfor jeg aldri fått plassert båten i den enden, da Egentlig burde båtopplaget kanskje ha tenkt over dette i høst. At det var lite smart å planlegge slik at trebåtene måtte ut først. Men de gjør vel bare sånn de alltid har gjort det.. Du burde ta deg en tur og hilse på trebåtfolket neste gang. Bare hyggelige folk (som ellers i marinaen). Vi tar alltid flere runder for å se på andre båter og slå av en prat innimellom båtpussen. I løpet av en vårpuss greier vi stort sett hele marinaen flere ganger . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sahara Svart 6.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 Det er nå lagt ut reguleringsplan til politisk behandling for Skøyen. For båtopplag står det: « Planen foreslår å flytte opplagsplassene på land og en del av båtplassene i sjøen. PBE anbefaler et nytt areal i sjøen utenfor Sollerud på Lysaker. Planen legger opp til en stor park nærmest sjøen, ellers arealer for bolig og næring og en allmenning. Det skal etableres en bred grønn korridor langs Hoffselva. Konsekvensene for Sollerud er ikke utredet. Bymiljøetaten har på oppdrag fra byrådsavdeling for miljø og samferdsel (MOS) igangsatt et KVU-arbeid for å finne erstatningstomter for båtopplaget og småbåtplassene i Bestumkilen. Bestemmelsene i planen sikrer at dagens båtopplagstomt ikke kan utvikles før småbåtplasser og opplag er sikret flyttet. Planforslaget viderefører reguleringen av ro- og padlebanen i vann, og tilrettelegger for tiltak knyttet til ro- og padlebanen på land.» gode nyheter for båtlivet i Oslo. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 6.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 Det med 4 hours ago, Sahara said: gode nyheter for båtlivet i Oslo. Det tar jeg med en klype salt. Jeg er svært skeptisk til at vi som sogner til båtopplaget på Skøyen får et fullgodt alternativ. Vi har allerede mistett rundt 100 opplagsplasser uten noen kompensasjon. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Tom Rør Svart 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 Hvilke båtplasser/foreninger blir rammet mon tro? Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 On 7/7/2018 at 2:24 AM, Tom Rør said: Hvilke båtplasser/foreninger blir rammet mon tro? Det kan se ut som som stort sett alt av båtplasser forsvinner i Bestumkilen. Dvs. Ullern båtforening, Maritim, Oslo motorbåtforening. La-Sa ryker vel også. Det foreslås at disse skal erstattes av nye båtplasser utenfor Lysaker før disse fjernes. On 7/6/2018 at 8:18 PM, NilsPils said: Det tar jeg med en klype salt. Jeg er svært skeptisk til at vi som sogner til båtopplaget på Skøyen får et fullgodt alternativ. Vi har allerede mistett rundt 100 opplagsplasser uten noen kompensasjon. Det ligger vel litt i kortene her at man ønsker flere over i boblehavn slik at det blir mindre behov på land. Så du kan ha rett i at vi kan kan få et ytterligere redusert tilbud på land. Jeg ligger i boble selv, så har ikke stresset meg opp over akkurat det. Hvis det nå ender opp med såpass redusert tilbud på land at det blir en reell underdekning, så tvinges flere i boble. Spørsmålet er hvordan det løses i praksis. Jeg tenker det åpenbare er å gjøre boble gunstigere vha prising av de to tilbudene. Men vet ikke hvordan det funker i non-profit organisasjoner. Ellers må jo folk søke etter reelt behov kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 «Min» båtforening blir berørt antar jeg. Men likevel: i et byutviklingsperspektiv forstår jeg at det ikke er noen selvfølge at det er båter som skal oppta så sentrale landarealer. Som båteier blor man fort ikke interessert i å betale for dette i konkurranse med andre interesser, og det blir fort flere (i antall innbyggere) som drar nytte av annen aktivitet. Positivt at det i alle fall er snakk om erstatningstilbud Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Leste mer i detalj, og det som ligger inne er at det foreslås å flytte 120 av de nåværende 330 båtplassene. Det gjelder vel da antageligvis bare plasser fra Oslo motorbåtforening så vidt jeg kan skjønne. Maritim og Ullern båtforening påvirkes ikke. I alle fall ikke i denne omgang. Ellers er jo denne fin: Quote Bestemmelsene er oppdatert, og har rekkefølgekrav om at båtopplaget må være sikret flyttet før Sjølyst kan utvikles. Endelig løsning vil bli avklart gjennom Bymiljøetatens videre planarbeid for lokalisering av erstatningsplasser. Hele saken ligger her: http://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?mode=&caseno=201414412 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.