Jump to content

Høyde på kjøl- og sidestøtter Windy Scirocco 32

mmosberg

Recommended Posts

Har handlet båt, en Scirocco 32.

Planlegger nå å sette den på land og lurer på hvor høye sidestøtter jeg bør kjøpe? Tenker å lage kjølstøtter av 2" x 8" og bygge disse opp til 50 cm høyde under kjølen. Hvor høye blir da sidestøttene? De selger greie støtter på Maritim med gjengestag for justering. Men det er forskjellige slaglengder:

1. 64-97 cm

2. 74-117 cm

3. 84-127 cm

4. 104-147 cm

Noen som vet dette? Eventuelt, noen som vet vinkelen på V-Bunnen på en Scirocco 32? Har forsøkt å google meg frem til V-Bunn vinkelen, men finner ingenting.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Bor du på sørlandet kan du komme å måle på min båtkrybbe (spesialbygd til min windy scirocco)  den er i stål med justerbare støtter,meget fornøyd med denne og båten står meget stødig i den!  skal ha båten på land neste fredag så da kan sikkert vinkelen også måles.   Ligger i Arendal.         Ellers har jeg sett det ligger masse brukte  trekrybber på utsiden av windy på skarpnes, kansje du kan få kjøpt en rimelig der.  

Takk for svar :smiley:  Vil helst ikke ha krybbe pga plassen den tar når den ikke er i bruk.

Kunne jeg spør deg om å måle hvor høyt (vertikal distanse) opp det er fra nederste del på krybba di (kjølpunktet) og opp til den flaten ute i siden der skroget går fra bunn til skuteside?

Det glade Sørlandet!

Jeg har tre kjølpunkter båten hviler på og disse er 41cm over bakken. Har tre sidestøtter på hver side opp mot det ytterste steppet under båten der overgangen bunn til skuteside.  og de to bakerste støttene ligger ca71cm over bakken.(står ca en halvmeter fra akterspeilet) så 120cm frem kommer de to neste sidestøttene ca  73cm fra bakken . alle de 4  bakerste sidestøttene ligger 95 cm c/c kjølstøttene. sidestøttene helt fremme er ca 57 cm over bakken. tot.lengde på krybba er ca 5 meter. Du får bare trekke fra 41 cm på høyden på sidestøttene om du skal støtte de ned mot samme høyde som kjølstøttene . men i denne høyden kan jeg kjøre drevene helt ned når jeg tar de av og på.  Litt vanskelig å forklare alle målene men bare si ifra så kan jeg event.måle mer :smiley:

Tusen takk for hjelpen du gir meg :thumbsup: 

Så du klarer å kjøre drevene helt ned med bare 41 cm høyde på kjølen. Bra å vite  :smiley:

Bare for å ha det videre helt klart:

-De akterste sidestøttene dine (ca 0,5 m fremmenfor akterspeilet) er 71 cm over bakken når kjølen er 41 cm over bakken. Dvs at vertikal distanse mellom kjøl og ytterste "steppet" på bunnen er bare 30 cm?

-De midterste støttene dine (ca 1,7 m fremmenfor akterspeilet) er 73 cm over bakken når kjølen er 41 cm over bakken. Dvs at vertikal distanse mellom kjøl og ytterste "steppet" på bunnen her er 32 cm?

-De fremste støttene (ca 5 m forenfor akterspeilet) dine er 57 cm over bakken når kjølen er 41 cm over bakken. Dvs at vertikal distanse mellom kjøl og ytterste "steppet" på bunnen her bare er 16 cm?

Det glade Sørlandet!

Drevene står godt opp på siden av kjølen så er ikke så mye høyde som skal til, du kan kansje legge til 5 cm da terenget hos meg har litt fall. 

Fremste støttene står nok ca 5,5 m fra akterspeilet. Og disse går bare skrått mot skroget og ikke imot noe step,som du sier ca 16cm da de kun er ment for sideveis støtte. om du sender meg en IM med tlf nr så kan jeg sende deg et bilde av det i morra.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...