Jump to content

Hjelp! -Plastbåten min lekker !! Drammen.


mad

Recommended Posts

Hjeelp!!

 

Jeg satte plast båten min på vannet igår. Og det kommer inn litt vann langs et av "spantene" (hvis det er det det heter..?)

Det kommer ikke mye men nok til at man tydelig ser det siver inn.

 

Slo av et lite skall ved utgangen av propellakslingen under opppussing i vinter. Men det merkelige er at det ser ut som om det kun er i støpen innenfor selve skroget skallet er borte.. Men hvor kommer da vannet fra ?? !! ?

 

Jeg ville bli veldig glad om noen i nærheten (Drammen) med kjennskap til båt konstruksjoner har mulighet å diskutere denne saken med meg. (evnt møtes på båten og inspisere skaden?)

 

Slik jeg ser det er det to muligheter.:

1) ta opp hele båten og inspisere = dyrt og lite moro.

2) Prøve å tette med noe guffe innenfra som kan limes på selv om det siver inn vann? (Finnes det?)

 

Har tatt noen bilder jeg kan legge ut men de er dårlig telefonbilder. Men hvis noen kan hjelpe meg tar jeg gjerne bilder med høyoppløsning og sender på mail..

 

TLF 97601050

Mads - Fortvilet, trist og lei..

Bilde

Bilde

Link to post
Share on other sites

Kan ikke forstå at det "skalet" i top-coaten innvendig skal ha noe å si angående lekkasjen.

Hvis du ikke har andre sprekker eller gjennomføringer i skroget som kan være årsaken, tror jeg nok det kommer fra rundt proppelakslingen et sted.

I hvilke havn ligger båten?

Mvh

Link to post
Share on other sites

Var borti det samme på Jokeren, denne tråden finner du HR.

 

I ettertid fant jeg ut at hylsa var festet med glassfibersparkel, her hadde det trolig blitt liggende vann, som frosten sprengte ut. Dermed kunne vannet uhindret strømme inn, husk det er nesten umulig å få det tett med matte rundt en rund propellhylse.

 

Den midlertidige løsningen, ble å slipe litt rent, fjerne bunnstoff å dæsje på sikafleks. Når jeg fikk tid til en skikkelig sjekk, slipte jeg ned, og da åpnet det seg et digert "høl" langs hylsa. Jeg slipte da ned til passende "angrepsvinkler" og bestemte meg for å bruke epoxy med fyllstoff ( mye lettere, kan både lime, sparkle og fylle, samt laminere med samme stoffet.. )

Pressa inn en haug epoxy, oppblandet med fiberkutt. La deretter over 3-4-5 lag 400 grams matte, og mettet på bra med epoxy. Slipte det pent&flott, og dett var dett..!

 

Onde tunger påstår etter denne reperasjonen, at jeg trolig bør gå på grunn med hylsa først etter den "modifiseringen" der..

( båtens mest solide punkt ?? ) :rolleyes:

 

Sånne kompiser skal man ikke høre på. :wink:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Takk for svar så langt.

 

Fikk besøk av en venn ikveld som hadde et supert produkt.

Super lim med aktivator.

Vi tørket med papir og hadde på lim innen vann rakk å sive ut. (1 sek) Sprayet med en gang på aktivator og i løpet av et par sekunder var det steinhardt og limt fra innsiden av. !!

Helt utrolig. !

 

Nå var det en dråpe vann i løpet av en time eller to så da får jeg sikkert tettet det etterhvert.

 

Ring meg gjerne om andre trenger info om dette fantastiske produktet hans 97601050

 

MAD

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg bør få det opp og sjekke fra utsiden ja!

Men med denne nød løsning kan jeg få stillet de værste båt abstinensene først. ( Kom jo ikke ut før nå, og klarte nesten ikke finne roen før jeg så den på vannet.)

 

Han sa at holdbarheten ble en smule dårligere med aktivator men forstatt er det beinhardt og ser ganske bra ut.

 

Jeg mistenker at det har enten noe å gjøre med hull langs hylsa tilsvarende det suzuki opplevde (ref linken lengre opp i tråden her) eller så kommer det ut ved den svarte gummihylsa som fulgte med fra sleipner. Jeg måtte lage en patent her pga det gamle hylserøret var betydelig mindre i diameter enn det vannfylte som sleipner leverer som satndard.

Foret opp med ekstra gummi slange inni den gummislangen som fulgte med. - da blir det litt for mye gummi som må presses tett med slangeklemmer og tror muligens at det kan være der som dråpen kommer.

 

Vel jeg får se hvodan dette utvikler seg og kan evnt komme med en oppdatering senere i sommer..

 

Tenkte jeg skulle prøve seilbrettet på drammensfjorden nå ikveld og dagene framover hvis vinden tiltar litt.. -hang loose..

 

MAD

:flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...