Jump to content

Autopilot på 2 x KAD 300

mmosberg

Recommended Posts

Jeg har lyst til å ettermontere autopilot. Båten er en Windy Scirocco 32 med 2 x KAD 300. Etter hva jeg forstår så har denne båten servostyring fabrikkinstallert. Jeg tenker da at denne servoen må kunne brukes av en Autopilot også slik at man ikke trenger installere ny hydraulikkpumpe og sylinder.

Noen som har erfaring eller kunnskap om hva som er greit å gjøre? Vil ha en autopilot som mestrer både sakte fart og planende hastigheter.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Hei.

Har samme motorinstallasjon i min båt. Hadde også Servostyring med Wire frem til styresnekke.  

Min anbefaling er og bygge om til hydraulisk styring, (Du kommer aldri til og angre) SeaStar har styresylindere som er "bolt on" til KAD 300.  

kjøp deg også en ordentlig styresnekke, gjerne SeaStar. også bestiller du hydrauliske slanger fra Tess eller lign.

Jeg kombinerte dette med Autopilot fra Garmin. Dette fungerer utrolig fint i alle hastigheter.

Men det beste er hvor mye mer presis den ble på styringa, og null dødgang på rattet.

Hele jobben, med autopilot og bytte av styresystem var gjort på en helg.

Legger ved bilde av styresylinderen som passer..

bilde

• 5 måneder senere...

Lurer fremdeles litt på dette. Ser at Maritim har den jeg trenger her: https://www.maritim.no/seastar-drevstyring-kit-5#.WKH69DvhBEY

Er det slik å forstå at jeg da kan kjøpe en autopilot som ikke nødvendigvis er beregnet for så stor båt jeg har (32 fot), men en mindre og rimeligere? Altså jeg beholder den originale servo-assisterte styringen og det er den som gjør den tunge jobben?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Hva er fordelen(e) ved å bygge om til hydraulisk, fremfor å beholde original servostyring ?

Her er det vel ikkje snakk om å fjerne servostyringen, men å bytte ut wirestyringen som går ned til servosylinderen med hydraulisk for å lettere kunne montere autopilot. Er usikker, men tror ikkje det er mulig å montere autopilot rett på servostyringen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...