arkmarin Startet 11.September.2016 Del på Facebook Startet 11.September.2016 Det kan være et problem i flere havner. Her er en link til en båtforening, som har tatt tak i problemet: Link De tar også betalt av de som står på venteliste for båtplass. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Lovart låring Svart 11.September.2016 Del på Facebook Svart 11.September.2016 Jeg er medlem i en båtforening, og der også står det et og annet på land i flere år. -Jeg skjønner ikke forfor ikke denne eventualiteten ikke er med i kontrakten mellom foreningen og medlemmer. Om jeg lar båten min stå, ikke betaler for verken medlemskap eller plass, så blir foreningen stående med problemet etter meg. Om jeg dør, ikke har noen slektninger man kontakte, så blir foreningen ståeende med mine etterlatenskaper. Disse eventualiteter kunne man unngått om det stor i kontrakten at båten blir auksjonert bort etter så og så mange år. I dag er ikke slikt mulig, da det går inn under tyveri, om foreningen skulle løse problemet uten at det er i avtalen. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
arkmarin Svart 11.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2016 Jeg er så enige, dette problemet bør det tas høyde for i en kontrakt med de som har plass i havna. Etter gjentatte purringer om fjerning, sendes rekomandert varsel om auksjon vil bli avholdt. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
pipe Svart 11.September.2016 Del på Facebook Svart 11.September.2016 (redigert) Det er ikke tyveri å fjærne hensatte ting/båter fra sin egen eindom.Båtforeningen det er linket til vraket eller solgte et to siffret antal båter som hadde stått på land i årevis.Fjærningen ble vaslet med merking av båtene og i lokalavisen.Jeg anbefaler andre båtforeninger som sliter med det samme om å ta kontakt med Valløy Båtforening for å ta del i deres erfaring. Redigert 11.September.2016 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 Man skal være forsiktig med å forføye over andres eiendeler etter eget forgodtbefinnende, SELV OM det at båten liggende på land er et rettsbrudd i seg selv. Medlemsforeninger i KNBF har tilgang til bedre løsninger enn mulig straffbar selvtekt Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
pipe Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 (redigert) Disse eier løse vrakene kan også utgjøre en sikkeretsrisiko da opplagsutstyret også råtner og båtene kan velte over mennsker eller andre båter.Noen av de værste tilfellene kan sikkert også rammes av forurensnig bestemelsene i lovenBåtforeningene bør ta tak i dette isteden for å tenke at det er vanskelig og umulig å gjøre noe.En dag ligger en av disse eierløse båtene over et mennske og da har båtforeningen et større problem.Valløy Båtforening er et godt eksempel på at gamle utrangerte båter kan skrotes eller gis bort da de nå nesten er i mål med å fjerne et titals slike objekter i fra havnen.Jeg kjenner ikke prossesen i detalj men tror hoved essensen er å ta eierskap til eierløse båter etter en omfattende varslingsrunde på flere plan.Jeg vet alle båtene er taksert av takstmann med lav eller ingen verdi så et senere krav ikke vil føre til økonomisk belastning for båtforeningen.Jeg har ikke sett en eneste domsavslutnting som konkluderer med straffbar selvtekt i lingnende saker men spiller man ikke kortene riktig kan nok konsekvensen bli et søksmål av økonomisk art. Redigert 12.September.2016 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 Nå skal det vel sies at de fleste av disse båtene, med noen få unntak, har kjente eiere. Hvorvidt de har betalt for seg eller ikke, vet ikke jeg ? Problemet her er nok heller at båtforeningen er lei av gamle oppussingsobjekter som aldri blir ferdige, og er skjemmende for de medlemmene som kommer fra finere møblerte hjem, som på Vallø er de aller fleste. Denne foreningen, og forsåvidt også Vallø Marina, som forvalter området for foreningen og tar seg av utleie av opplagsplass, flytting av båter osv. er vel viden kjent for å ikke være de enkleste å ha med gjøre, med mindre man er Morten Harket og trenger en plass litt raskt til kabincruiseren. Avgift for å stå på venteliste har de aller fleste andre båtforeninger i det området operert med i et par årtier nå, slik at jeg er overrasket over at dette har vært gratis på Vallø tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
HerrPedersen Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 Skjønner at dette er eb utfordring landet rund; Punkt 1: Etabler eieskap til vraket. Er det ikke mulig oppspore eier - så er eier den som eier landet der båten står - kommunen eller en båtforenig. Punkt 2. Forsøke å gi den bort på finn.no - det finnes kanskje en skrulling med stor interesse for gamle plastbåter, som vil ta vare på den ? Punk 3 Dra den ut på dypt vann, og senk den. Uten å informere miljlømyndighetene. Et plastskrog på dypt vann er ikke noen miljørisiko - det er tvert imot arnested for nytt liv. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 (redigert) Heisann Det er jeg som driver dette prosjektet. Og har holdt på med det i 3/4 år. Vi har funnet eiere på 14 objekter av 17. Du vil ikke tro de forskjellige grunnene til at folk bare lar de stå igjen. Båtene som vi ikke vet hvem som eier er å anse som vrak dvs hensatt søppel uten verdi. Vi rydder bare og gir bort/kaster søppel. De har stått uten presenning i flere år. Vi har fått henvendelser fra Tønsberg Kommune (som er grunneier) om at slike evigvarende båter helst skal fjernes. Støttene begynner å morkne osv. For å vise objekt8 slik den sto før vi dro den frem: 2 landstedbåter er allerede gitt bort, 2 til på listen over det som skal på finn.no. Objekt 8 er på finn.no nå for de som vil ha den. Ligger under gies bort.. For å vise til forklaringer på hvorfor båtene har stått der: 1. "Står den der enda? Jammen den har jeg gitt bort* 2. Eier var dement og visste ikke han hadde båt. Levert til resirkulering. 3. Eier hadde flyttet til Vestlandet og bare latt den stå igjen 4. Vi skal snart få den på vannet. Vi påpekte at han skyldte for 11 år med opplag. Båten ble solgt tvert. 5. Båt som har gått ned og vraket lå på land. "Vi tenkte vi skulle ta den i forifjor, men så glemte vi det" 6. Båteier har rett og slett ikke råd. Han skylder kanskje 30.000 og båten er verdt ca 8 kroner. Han eier ingenting ergo nytter det ikke å sende til inkasso og lignende. Vi har vært på TV2, NRK Østafjells 2 ganger, NRK Dagsrevyen, VG og TønsbergsBlad. Vi har hatt 2 innrykk i avisen om at båter uten eiere vil bli gitt bort/solgt for å dekke kostnader. Kontraktene er endret fra 2016-2017 og fra nå får ingen båter stå på land over sommeren uten at vi vet hvem som eier dem. Skal du ha et sommerprosjekt på land? Ikke noe problem, bare si ifra til havnekontoret. Mhp på ventelistegebyret vi innførte, så gjorde det at de som faktisk står på listen er reelle søkere. Ventetide på plass i havna sank fra 23 år til 11 fordi rett over 55% sa fra seg venteplassen. De som nå står på listen er søkere som vil ha båtplass og 200/året er ikke mye. Pengene blir brukt til vedlikehold i havna. Det var mange som sto under flere navn, hadde flyttet, andre årsaker. Vi har ikke fått en eneste negativ kommentar på denne løsningen. Mvh Windy37GM Båtopplagsopprydder Redigert 13.September.2016 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 Vil også bemerke at fra i høst tagges alle båter med klistremerker på egne skilter. Rødt hvis du er leietaker for vinteren, hvitt hvis du eier båtplass. Gult hvis det er sommeropplag. Har ikke båten din merke, vet vi ikke eier. Ihht til brannvernsreglementet skal vi vite hvem eier er og båten blir flyttet for eiers regning og risiko. Det blir sikkert litt liv av dette, men etter et år eller 2 vil det være en bedre havn for alle. Vi innførte parkeringsoblater for en del år siden og løsningen har fungerte fortreffelig. Ukjente biler parkerer nå på grusen og det er som oftest plass til båtplassbrukerne på asfalten hele året. Med asfalten mener jeg nærmest mulig båten, kjekt når man skal bære poser og bager til båten. De som er med som venner og kjente, bil nummer 2, bil med henger osv, de parkerer på grusen. Parkering er gratis samme hvor du står :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 (redigert) Nå skal det vel sies at de fleste av disse båtene, med noen få unntak, har kjente eiere. Hvorvidt de har betalt for seg eller ikke, vet ikke jeg ? Problemet her er nok heller at båtforeningen er lei av gamle oppussingsobjekter som aldri blir ferdige, og er skjemmende for de medlemmene som kommer fra finere møblerte hjem, som på Vallø er de aller fleste. Denne foreningen, og forsåvidt også Vallø Marina, som forvalter området for foreningen og tar seg av utleie av opplagsplass, flytting av båter osv. er vel viden kjent for å ikke være de enkleste å ha med gjøre, med mindre man er Morten Harket og trenger en plass litt raskt til kabincruiseren. Avgift for å stå på venteliste har de aller fleste andre båtforeninger i det området operert med i et par årtier nå, slik at jeg er overrasket over at dette har vært gratis på Vallø tidligere. Nå ble jeg litt skuffet, men vil forklare litt siden det er ikke er korrekt. -Båtene/objektene har vi ikke visst hvem som eier. Skiltene har blitt fjernet, tusjmerkene har blitt borte av sol/is/snø osv. Vi har funnet frem til eier ved hjelp av rykter, en pappa som sa at "den båten er min sønn sin" osv. Etter at vi merket de har fler emeldt ifra om eiere vi ikke har visst hvem er. -Vi er ikke lei oppussingsobjekter. Rydder du og holder lit "årnings" rundt deg og prosjektet ditt, så hold på. Det er bare hyggelig med liv i havna. Det står ihvertfall 2 slike 2-3 års prosjekter der. -Kommentaren din om møblerte hjem ble bare litt rar :-) -Venteliste systemet er fullstending transparent. Det er datoen som innskuddet ditt ble betalt inn som gjelder. Om du kjenner Morten Harket eller Hr adeno har ingenting å si. Vi prøver alltid å hjelpe medlemmene med plasser, vet Trine om en plass hvor eier ikke har båt/har tatt opp elns blir man spurt om hun kan låne ut plassen midlertidig. Jo mindre båt, jo lettere er det. Fungerer utmerket. Mhp avgiften så er det hyggelig å kunne overraske deg adeno :-) mvh Windy37GM Redigert 13.September.2016 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Mouche Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 Heisann Det er jeg som driver dette prosjektet. Og har holdt på med det i 3/4 år. Vi har funnet eiere på 14 objekter av 17. Flott innsats og gode avklaringer på de spørsmål som har kommet! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Havlengt Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 Du kain jo bruk sprængstoff... Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 [quote name="HerrPedersen" Punk 3 Dra den ut på dypt vann, og senk den. Uten å informere miljlømyndighetene. Et plastskrog på dypt vann er ikke noen miljørisiko - det er tvert imot arnested for nytt liv. Mener du det seriøst?? Isåfall en svært trist holdning det står null respekt av. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 Senking er ikke et alternativ :-) Forøvrig kan jeg si at det koster ca 50.000 å kvitte seg med 13 tonn med seilbåt. Den som har stått lengst på området (stålbåt på 10-11 tonn) har stått der i 13 år. Liten seilbåt koster ca 15.000 å levere som restavfall. Det er en lærerik prosess. Her er vår FB side med reportasjer: https://www.facebook.com/vallobat/ Her er vår webside med linker til objektene: http://www.vallobat.no mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
tuffff Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 Jeg betalte kr 430,- for å bli kvitt min Vista 28 på det lokale avfallsmottaket. Da ble skroget kuttet opp med vinkelsliper og motorsag, og alt kildesortert etter materiale. Fikk 10.000,- for motoren, og har en mengde brukbart(?) båtutstyr til salgs. Arbeidsinnsatsen var 4-5 mann i et godt dags arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 Hvor leverte du den da, tuffff? Kan det være at du er privatperson, mens vi fremstår som en bedrift? Vesar tar ikke i det, NorskGjenvinning skulle ha 2.500/tonn eks knusing og frakt. Knusing og legge i container med gravemaskin=4-6000, frakt container ca 2000 med lastebil Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
tuffff Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 (redigert) Jeg leverte skroget kuttet opp i passende biter som restavfall på Grinda avfallsmottak i Larvik. Fire hengerlass tror jeg det ble. Resten ble kildesortert og levert gratis. Som privatperson er dette mulig - ikke som firmakunde. Redigert 13.September.2016 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 ok. Vi kan liksom ikke "lure" oss rundt ved å late som vi er privatpersoner. Det er svindel og slikt rykte kan vi ikke ha :-) Grinda, må man bo i Larvik for å levere? Slik som på Nøtterøy? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
tuffff Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 Om man må bo i Larvik tror jeg ikke. Jeg la det inn mest for å illustrere at det skal ikke så mye innsats eller kroner til å rydde opp i sitt eget grei, dersom man har et minimum av samfunnsånd. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 Ahhh. Skjønte deg nå :-) Og enig så det holder :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
adeneo Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 Nå ble jeg litt skuffet, men vil forklare litt siden det er ikke er korrekt. -Båtene/objektene har vi ikke visst hvem som eier. Skiltene har blitt fjernet, tusjmerkene har blitt borte av sol/is/snø osv. Vi har funnet frem til eier ved hjelp av rykter, en pappa som sa at "den båten er min sønn sin" osv. Etter at vi merket de har fler emeldt ifra om eiere vi ikke har visst hvem er. -Vi er ikke lei oppussingsobjekter. Rydder du og holder lit "årnings" rundt deg og prosjektet ditt, så hold på. Det er bare hyggelig med liv i havna. Det står ihvertfall 2 slike 2-3 års prosjekter der. Nå er det noen år siden jeg var nærmest daglig på Vallø, mye fordi Vallø Motor lå der, og fordi jeg hadde plass der selv. De siste årene har jeg ikke vært der så mye, så det er mulig mye har endret seg siden den gang? Jeg minnes dog en noget temperamentsfull marinaeier som tok seg av opplaget og en del andre ting for foreningen, og han hadde særdeles god oversikt over hvem som eide disse båtene som var henslengt her og der. Jeg minnes forsåvidt også en forening som ønsket å fjerne hele muligheten for sommeropplag for mange år siden, som ville fjerne teltene og trebåtene som sto ved den vestre inngangen, altså lengst mot Bogen, og det meste av det ble vel også fjernet til slutt, det ble vist nok så mye bråk når de pusset trebåtene sine der borte, og så brant vel noe av det for et par år siden også. Jeg minnes noen prosjekter som sto ved seilbåtopplaget, jeg gjorde en jobb på en motor der for en del år siden, og det var ikke særlig populært blant styret i foreningen den gangen, at det faktisk var noen som skrudde på en båt i havnen. Jeg minnes også for noen tiår siden, når 20 år gamle ventelister gikk rett ut vinduet, fordi en viss populær sanger (nevnt ovenfor) ønsket seg båtplass, noe som ble ordnet nærmest over natten. I alle de årene jeg har tilbragt mye tid i den havnen, var det viden kjent at Vallø båtforening hadde et styre som helst ikke ønsket "prosjekter", faktisk ville de helst at alle skulle ha nyere, dyrere båter, og så sette bort alt vedlikehold til marinaen, men det er kanskje ikke slik lengre? Man har hørt mange skrekkhistorier fra Vallø opp gjennom årene, både fra de ansatte på Vallø Motor, de som holdt på med gamle trebåter i havnen for en del år siden, og enkelte skrekkhistorier kom til og med i avisen, det er godt å høre at det har blitt bra nå, og at alle er like velkomne. Vallø båthavn, og forsåvidt også den tilknyttede marinaen, var i det minste tidligere godt kjent innen båtbransjen som "den vanskelige havnen", men de Sitér dette innlegget Link to post
Old Wood Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 Liker å lese her, (PS: Adeno: Siste setningen sluttet før den er fullført: "Vallø båthavn, og forsåvidt også den tilknyttede marinaen, var i det minste tidligere godt kjent innen båtbransjen som "den vanskelige havnen", men de..." ) Om der er mulig å skjene ut litt her, "en digresjon" - jeg er ikke så opptatt med å få "fjernet båter" - det er jo opp til båthavnene, men heller. hvor får man kontakt med eierene av disse båtene som står der år etter år ( hvor jeg bor, i minst 3 båthavner). De faller jo fra hverandre, og jeg er interessert i deler. Innimellom ser jeg det samme i bakhaver - folk har fraktet båten "hjem" - parkert den i bakhaven, og der vil den stå, så lenge eierene lever. Er Sterk i troen på Gjenbruk! Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 Liker å lese her, (PS: Adeno: Siste setningen sluttet før den er fullført: "Vallø båthavn, og forsåvidt også den tilknyttede marinaen, var i det minste tidligere godt kjent innen båtbransjen som "den vanskelige havnen", men de..." ) Om der er mulig å skjene ut litt her, "en digresjon" - jeg er ikke så opptatt med å få "fjernet båter" - det er jo opp til båthavnene, men heller. hvor får man kontakt med eierene av disse båtene som står der år etter år ( hvor jeg bor, i minst 3 båthavner). De faller jo fra hverandre, og jeg er interessert i deler. Båtforeninger er jo slik sammensatt at deres medlemmer og styre stadig byttes ut etterhvert som nye båteiere kommer til, og gamle faller fra. Spør man styret eller havneansvarlig i en forening, er det ikke alltid de vet hvem som eier båter som har vært henslengt i årevis, men det finnes nesten alltid noen lokale helter. De aller fleste båthavner, foreninger og lignende, har personer som har vært der i årevis, ofte en mannsalder, som har kontroll på all sladderen, og som sannsynligvis vet akkurat hvor disse henslengte båtene kommer fra og hvem som eier dem. På et eller annet tidspunkt var det helt sikkert noen som ga tillatelse til at båtene kunne plasseres der, det har kun gått i glemmeboken gjennom generasjonskiftene. Den siste delen av innlegget forsvant vist? Jeg slettet et helt kapittel om "Frank og håndverkerne", kapitlet om hvordan den lokale båt- og motorselgeren er leder av foreningen gikk også i søppeldunken, samt kapitlet om "Trine og kommunen", "Tom og hengerne", og en del annet som gjorde at innlegget ble nærmest en hel avhandling i merkelig forenings- og marinadrift, som virket helt unødvendig. Jeg synes Vallø Båtforening og Windy37GM gjør en fantastisk jobb dersom de endelig klarer å bli kvitt disse båtene. Noen av de har stått der i over ti år hvis ikke jeg husker feil. Sitér dette innlegget Link to post
Old Wood Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 Hmmm - håper det ordner seg! Minner meg jo litt om havna "her" - hvor jeg har sittet "nattevakt" minst 5 ganger - en gang i året, som regel med noen veldig hyggelige, gamle gubber, langt opp i 80-åra - og mann - de holder meg våken, med å fortelle historier, fra havna og det lokale båtmiljøet. Tror jeg skal melde meg på, igjen - i håp om å møte en av dem,nok en gang. Før november. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.