Birchwood 320 Posted September 11, 2016 Share Posted September 11, 2016 Har en 1985/86 tmd40B og synes oljetrykk kommer sent ved start av kald motor. Typisk 4-6 sekunder. Er dette normalt eller har eg lekkasje i ventilene ved filteret. At det tar tid å fylle kjøler med olje.? Samtidig spør eg. Ved lengre tids gange på 2900-3000 omdreininger så har eg under 2 bar oljetrykk på tomgang og alarmen går. Alarmen hyler i noen minutter til olje har kjølt seg ned. Alle kjølere er renset og vert av motor for 20 timer siden ca. Quote Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Scand 360 dc Posted September 11, 2016 Share Posted September 11, 2016 Jeg har 2 av disse i båten, ser at bb motor bruker litt lengere tid på å bygge opp trykk når den startes. Ca 3 sek, den får også litt lavere trykk etter en tid på 3100 omdreininger, men ikke så lavt at alarmen går. Men jeg er litt usikker på om jeg kan stole 100% på instrumentene, da jeg ser at temp,oljetrykk og volt viser litt mindre på bb motor kontra ss motor. Begge motorene går meget pent og har gått 3500 timer nå. Turbo og div slitedeler er byttet, kjølere renset i 2013 og i år. Quote Link to post
Birchwood 320 Posted September 11, 2016 Author Share Posted September 11, 2016 Eg tenker eg skifter olje først og ser. Felleskjøpet olje i dag. Ca 70 timer på den oljen. Men eg hadde fra hverandre oljefilter delen pga lekkasje og der er 2 ventiler inni. Kan det ha med dette å gjøre? Oljetrykk på 3000 rpm ca 5.5 bar. Etter 40 minutt 4 bar på samme turtall Quote Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Jori Posted September 11, 2016 Share Posted September 11, 2016 Jeg har 41B, samme hos meg går, 3-5 sekunder før trykket er bygd opp. Men mener at lydvarsleren er satt til 0.7 bar, så kan hende måleren i motoren jukser for deg der. Ellers har også jeg på varme motorer ca 1 bars forskjell på trykk ved tomgang og lave turtall. Nå er vel 4 bar ett godkjent trykk. Er ikke alt over 2.5-3 på varm motor godkjent? Personlig er jeg mer bekymret for den motoren som detter til 2bar på lave turtall varm motor, men også det er helt ok ihht VP (og har vært slik i mange år). Quote Link to post
Lady B Posted September 11, 2016 Share Posted September 11, 2016 Jeg har en TAMD 40B, og har egentlig samme problem. For å motvirke dette gjør jeg følgende: Når jeg skal starte kjører jeg først motoren på starteren 5-6 sekunder for å få bygd opp oljetrykk. Deretter gløder jeg og starter på vanlig måte. Nå får motoren oljetrykk med det samme den starter. Quote Link to post
NovaMan Posted September 12, 2016 Share Posted September 12, 2016 Jeg har hatt akkurat samme problem som TS på min 41A motor med 1800 timer. Dette kom umiddelbart etter at jeg skiftet olje i våres, og etter masse surfing på diverse fora så jeg at mange mener at dette er naturlig når man bruker tynn olje. Jeg benyttet syntetisk 5W/40 (grisedyr) etter råd fra flere "eksperter", men etter å ha rådført meg med LaSa som anbefalte mineralolje 15W/40 skiftet jeg til denne og problemet forsvant umiddelbart. Quote Link to post
Scand 360 dc Posted September 12, 2016 Share Posted September 12, 2016 Jeg bruker 15W/40 på mine, bytter hver 100 time. Filter bytter jeg hver 200 time.Går pent, ryker ikke og bruker svært lite olje. Quote Link to post
nomen Posted September 12, 2016 Share Posted September 12, 2016 (edited) Jeg har samme "problemet" på min TAMD30 , som vel er samme motoren, -2 sylindere. Jeg har brukt 10-30, men skal bytte til 15-40 iløpet av uka. Vet ikke om jeg tør håpe på noen forbedring. Jeg skriver problem i anførselstegn, da jeg ikke er helt sikker på om det er det. Min motor har vært slik i de 3 årene jeg har hatt den, vet ikke om tidligere eier hadde det. Vil mene at om motoren skulle ta skade av dette, hadde symtomene meldt seg for lenge siden. Edited September 12, 2016 by nomen (see edit history) Quote Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Jori Posted September 12, 2016 Share Posted September 12, 2016 Det verste er vel egentligen ulingen, inntil trykket er bygd opp. Hører flere båter som har det samme når de starter. Noen innpå her sa til meg at det skyldes ventilklaff som er i filteret på 40 og 41, men ikke trengs på KAD. Vel i år satte jeg på filter for 41, men ikke noen endring i det hele tatt. Har også brukt både mineralolje og halvsyntetisk, spiller heller ikke noen rolle. Så har vel egentlig slått meg til ro at slik er det bare. Quote Link to post
index Posted September 13, 2016 Share Posted September 13, 2016 Det er ikke bare en treg giver da? Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Birchwood 320 Posted October 17, 2016 Author Share Posted October 17, 2016 Skiftet olje men fortsatt det samme. Får gå for foslaget om å kinne litt før gløding så starter den hvertfall med oljetrykk. Quote Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
DieselDahl Posted October 18, 2016 Share Posted October 18, 2016 Det sitter vel en ventil i oljefordelingshuset som skal åpne for underspylingsdyser ved et visst trykk. Tror jeg. Hvis denne henger får du dårlig trykk. Quote Link to post
Birchwood 320 Posted October 18, 2016 Author Share Posted October 18, 2016 ikke dårlig trykk.. ca 5.5 bar kald motor så den er fin. Men det tar lang tid før trykket kommer når motor har stått lenge Quote Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
nomen Posted October 18, 2016 Share Posted October 18, 2016 Min motor er lik også etter skift til w15-40 olje. Som forventet egentlig. Jeg tror ikke det blir gjort noe videre med dette nå, spesielt ikke nå som jeg ikke får båten hjem. Quote Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Bernt Posted October 18, 2016 Share Posted October 18, 2016 Treg giver har vel gjentatte ganger hvert problem på Volvo Quote Link to post
nomen Posted October 18, 2016 Share Posted October 18, 2016 Jeg skal stikke ut en dag med et manometer å sjekke dette. Quote Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.