Jump to content

Volvo penta tmd40B oljetrykk kommer sent. Hvorfor?

Birchwood 320

Recommended Posts

Har en 1985/86 tmd40B og synes oljetrykk kommer sent ved start av kald motor. Typisk 4-6 sekunder. Er dette normalt eller har eg lekkasje i ventilene ved filteret. At det tar tid å fylle kjøler med olje.?

Samtidig spør eg. Ved lengre tids gange på 2900-3000 omdreininger så har eg under 2 bar oljetrykk på tomgang og alarmen går. Alarmen hyler i noen minutter til olje har kjølt seg ned. Alle kjølere er renset og vert av motor for 20 timer siden ca.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Jeg har 2 av disse i båten, ser at bb motor bruker litt lengere tid på å bygge opp trykk når den startes. Ca 3 sek, den får også litt lavere trykk etter en tid på 3100 omdreininger, men ikke så lavt at alarmen går. Men jeg er litt usikker på om jeg kan stole 100% på instrumentene, da jeg ser at temp,oljetrykk og volt viser litt mindre på bb motor kontra ss motor. Begge motorene går meget pent og har gått 3500 timer nå. Turbo og div slitedeler er byttet, kjølere renset i 2013 og i år.

Eg tenker eg skifter olje først og ser. Felleskjøpet olje i dag. Ca 70 timer på den oljen.

Men eg hadde fra hverandre oljefilter delen pga lekkasje og der er 2 ventiler inni. Kan det ha med dette å gjøre? Oljetrykk på 3000 rpm ca 5.5 bar. Etter 40 minutt 4 bar på samme turtall

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Jeg har 41B, samme hos meg går, 3-5 sekunder før trykket er bygd opp. Men mener at lydvarsleren er satt til 0.7 bar, så kan hende måleren i motoren jukser for deg der. Ellers har også jeg på varme motorer ca 1 bars forskjell på trykk ved tomgang og lave turtall.

Nå er vel 4 bar ett godkjent trykk. Er ikke alt over 2.5-3 på varm motor godkjent? Personlig er jeg mer bekymret for den motoren som detter til 2bar på lave turtall varm motor, men også det er helt ok ihht VP (og har vært slik i mange år).

Jeg har hatt akkurat samme problem som TS på min 41A motor med 1800 timer. Dette kom umiddelbart etter at jeg skiftet olje i våres, og etter masse surfing på diverse fora så jeg at mange mener at dette er naturlig når man bruker tynn olje. Jeg benyttet syntetisk 5W/40 (grisedyr) etter råd fra flere "eksperter", men etter å ha rådført meg med LaSa som anbefalte mineralolje 15W/40 skiftet jeg til denne og problemet forsvant umiddelbart.

Jeg har samme "problemet" på min TAMD30 , som vel er samme motoren, -2 sylindere. Jeg har brukt 10-30, men skal bytte til 15-40 iløpet av uka. Vet ikke om jeg tør håpe på noen forbedring.

Jeg skriver problem i anførselstegn, da jeg ikke er helt sikker på om det er det.

Min motor har vært slik i de 3 årene jeg har hatt den, vet ikke om tidligere eier hadde det. Vil mene at om motoren skulle ta skade av dette, hadde symtomene meldt seg for lenge siden.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Det verste er vel egentligen ulingen, inntil trykket er bygd opp. Hører flere båter som har det samme når de starter. Noen innpå her sa til meg at det skyldes ventilklaff som er i filteret på 40 og 41, men ikke trengs på KAD. Vel i år satte jeg på filter for 41, men ikke noen endring i det hele tatt. Har også brukt både mineralolje og halvsyntetisk, spiller heller ikke noen rolle. Så har vel egentlig slått meg til ro at slik er det bare.

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...