Jump to content

Bekledning om vinteren? Flytedress, eller offshore drakt?

MegaTrondy

Recommended Posts

Hvis du mener "overlevelsesdrakt" med offshore drakt kommer du til å bli skikkelig sliten og varm, da den er vanskelig å bevege seg nevneverdig i :-)

Jeg ville foreslå en tynn tørrdrakt, som kajakkpadlere gjerne bruker. Sikkert bra med litt godt ull-undertøy. Viktigste er å ikke bli våt om du er uti en tur, da temperaturen i kroppen synker dramatisk mye fortere om du er våt enn om du bare er tørr og kald.

Sørg også for at du tester hvordan det er å komme tilbake oppi jolla igjen. Det kan være vanskeligere enn man tror, spesielt om det er litt sjø.

Regner med at det var et potensielt uheldig vinter-bad du tenkte på mht. drakt.

Jeg bruker overlevelsesdrakt. Ikke blir jeg for varm, ikke har jeg problemer med å bevege meg, ikke fryser jeg, ull under. Det er viktig at drakten passer. Kjøpte brukte HH-drakter for en del år tilbake. Etter et antall sikkerhetskurs, så har jeg snudd flåter, entret livbåter, rullet med helikopter, klatret i nett, hoppet fra fem-meter'n. Funker for meg.

Noen som har erfaring med vanlige flyte kjeledresser? Ser at det reklameres at de skal holde på varmen selv om man blir våt. Jeg har ikke testet en slik drakt, men slik de beskriver høres det litt ut som en våtdrakt i prinsippet? At vannet som kommer inn blir varmet opp av kroppen din og dressen isolerer slik at vannet beholder temperaturen inn mot kroppen?  

Jeg har en slik flytedress. Den er godt isolert og varm og god. Jeg har blitt dyppet under vann med den på med glidelåsen åpen. Dette var sommer i nordnorge, jeg ble gjennomvåt så klart, men ikke kald. Fikk den av etter ca. to timer når vi kom til land.

Den er fin i dårlig vær på dekk. Den holder meg tør og varm. Jeg synes den er noe klumpete, men ikke mer en man kan vente av en flytedress.

Men jeg er usikker på hvor bra den er dersom jeg faller i vannet. Hender og føtter stikker ut og det kommer til å komme mye vann inn ved halsen. Jeg regner det vel egentlig slik at vinterstid kommer den kanskje til å gi meg noen ekstra minutter og så blir jeg lett å finne siden jeg flyter og den er gul. Stoler vel egentlig ikke på at den berger livet mitt, men stoler på at den holder meg flytende. 

Jeg er i tenkeboksen. Vurderer noe bedre. Synes forslaget over med tørrdrakt kanskje er lurt. Men jeg vil nok ha overlevelsesdrakter tilgjengelig for familien etter hvert. Kona tenker også på dette av og til, vi er enige om at vi trenger skikkelige saker dersom man skulle være så uheldig å måtte forlate båten. Spesielt om vinteren vil man ha kort tid på seg før man fryser i hjel.

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Guest Avmønstret#

Har todelt flytedress fra Fladen. Syns det er helt ok og mye enklere å lufte ut enn hel dress. Pluss den åpenbare fordelen at du kan ha på kun høy bukse med sele, evt kun jakke, eller begge deler. 

Har brukt den i minusgrader på sjøen uten å fryse til tross for mye stillesitting ute over lang tid. 

Slike plagg er jo svære og store og hindrer noe bevegelse, men det tenker jeg ikke på etter litt bruk i det hele tatt egentlig. 

Jeg bruker pustende tørrdrakt i kajakken, men flytedress i seilbåten om vinteren. Har litt med aktivitetsnivå å gjøre, men også litt med sannsynligheten for å måtte bade.

Våtdrakten er testet i vann (ikke isvann) , flytedressen har jeg ikke testet i sjø. Den skal ha thermo regulerende egenskaper, men spesielt komfortabelt tror jeg ikke det blir å ramle uti med den midtvinter/tidlig vår..

Bruker i tillegg en personlig nødpeilesender festet til flytedressen, da jeg er endel alene utpå.

Ombord i skuta har jeg i tillegg ett par offshore redningsdrakter. De er vakuum pakket og ubrukt, og jeg håper og tror at de skal få beholde den tilstanden leeenge enda. Har ikke tenkt å bruke de før det er alvor..

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Har vurdert redningsdrakter i båten også, men hvis man er uheldig å ramler på sjøen, eller båten skulle forlise før man rekker å få på seg en redningsdrakt er det greit å vite om en flytedress for eksempel kan redde deg. Eventuelt om det er lurt å ha på seg en redningsdrakt når man er alene ute på dekk osv. når det er kaldt. Går det an å fiske, jobbe osv. når man har på seg en redningsdrakt?

Noen som har erfaring med vanlige flyte kjeledresser? Ser at det reklameres at de skal holde på varmen selv om man blir våt. Jeg har ikke testet en slik drakt, men slik de beskriver høres det litt ut som en våtdrakt i prinsippet? At vannet som kommer inn blir varmet opp av kroppen din og dressen isolerer slik at vannet beholder temperaturen inn mot kroppen?

Har som sagt ikke badet med min, men det er mansjetter på ben og armer for å hindre vannsirkulasjon, men i motsetning til en våtdrakt med kun en tynn vannfilm mellom hud og drakt, så er flytedressen romslig og du har klær under. Våtdrakt er laget for å fungere i vann. Flytedrakten for å utsette at du dør hvis du mot formodning skulle havne i vannet.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...