Jump to content

Lysstyrke LED- vs halogenpærer?

Ask

Recommended Posts

Hei

Eg har ei dykkelykt som er laga for G¤-halogenpærer.

Lykta har reflektor.

Eg brukar 20 w pærer, men kunne gjerne brukt kraftigare  pæra, men då blir brenntida kort.

Det er eit alternativ å bytta til LED-pæra, men den sterkaste eg har funne er på 3,2 w

http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=745&category_id=63&option=com_virtuemart&Itemid=39

Korleis er lysstyrken på 3,2 w LED, i høve til 20 w halogen?

Er det slik at ein watt LED tilsvarar ein watt halogen i lysstyrke, eller er det eit anna "forholdstal"?

Eg er takksam for svar.

Ask

MEN ettersom LED løsningen ikke er tilpasset reflektoren i lykten vil lysutbyttet bli meget lite. Den vil vare lenger, men til liten nytte.

Lyset vil spres utover ettersom reflektoren er tilpasset at lyspærens glødetråd er på det bestemte stedet til en G halogenpære. En "LED pære" har større flater som lyser fint og flott, men på et helt annet sted ift reflektoren. Sjekk selv så ser du hvor lite lys det blir.

Hvilken dykkelykt har du Ask? Problemet med LED er ofte at den går for varm hvis du har høy effekt. Det som også skjer om du bytter pæren er at lyskjeglen endrer seg.

.. kanskje man kan finne en innstats (led + reflektor) som passer i lykta ..? 

Hei

Takk for svar.

Lykta er ein Hartenberger Wreck Maxi, http://hartenberger.de/english/e_hartenberger.html

Den kraftigaste LED-pæra, med G4-sokkel, eg har funne har oppgit "Lumen: 215lm"

Kor mange lumen ei halogenpæra på 20 w har veit eg ikkje.

LED-pærer blir vel ikkje varmare enn halogenpærer?

Ivar: Eg har tenkt tanken, og skal sjekka det.

Hartenberger sel eit lampehovud med LED-pærer, men det kostar skjorta.

Lykta er òg berre ei reservelykt for meg. Hovudlykta er ein større Hartenberger.

Ask

Led pærer laget i mange fasonger. Det burde lett la seg gjøre å finne en g4 pære for reflektor. Eg ville bestilt 2-3 forskjellige og prøvd meg fram.

Eller bestilt meg en annen lykt. http://m.ebay.com/itm/Underwater-1200LM-CREE-XM-L-T6-LED-Diving-Flashlight-Torch-Lamp-Light-Waterproof-/262009813715?nav=SEARCH. Obs: batteri og lader må følger ikkje med.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Litt bakgrunn - lysutbytte fra en lyspære er målt som alt lys om stråler ut fra en lysilde (lumen). feks en led brikke eller en lyspære. Men i en lykt, om det er en billykt eller en lommelylt så samler man alle de strålende og forsøker å sende dette i samme retning. For at lysutbyttet på det du skal lyse opp blir slik at du ser det du er ute etter.

Om du feks tar ut en halogenpære fra en billykt og kobler den til strøm, så ser om den klarer å lyse opp veien foran bilen. Det gjør den ikke. Det er litt lys på bakken rett under pæren, men bortover langs veiflaten er det nothing.

En led som sender ut masse lys gir ingen nytte med mindre det samles og rettes rett vei. Eller lyser så vannvittig mye mer enn din vanlige kilde at det tilsvarer den rettede samlede lysstrålen. Det siste klarer den ikke...

De færreste led brikker er laget med rettet lys. Riktignok er de ofte en flate slik at de lyser ikke 360 grader i alle retninger som en lyspære, men lyser rett ut fra brikken med i en halvkule. Der det er mer lys oppover enn ut langs kanten. Derfor er en LED like avhengig av en reflektor som en vanlig lyspære.

Varme; en halogenpære blir varm, men tåler det. Levetiden blir ikke nevneverdig påvirket av varmen, og lysutbytte er avhengig av varme - det er en GLØDE-tråd. En LED derimot blir ikke så varm, men til gjengjeld tåler den ikke varme. Da synker lysutbyttet og levetiden reduseres dramatisk.

Derfor - å skifte til LED hjelper ikke medmindre reflektoren er tilpasset LED eller at LED er tilpasset reflektoren. Du må sale den lumen som led stråler. Derfor er også gode lykter og lyskilder oppgitt med Ettersom lykten ikke er tilpasset å lede bort varmen vil en slik løsning fungere, men glem å forvente lang levetid.

Nerdestoff:

Lumen er det totale lysutbytte fra en lyskilde i alle retninger (fra en lyspære, led, lysstoffrør etc -  ikke en lampe)

Lux er så lysutbytte per kvadratmeter, eller effektiviteten til en lampe, men lyskilde og reflektor. Da har du puttet en lyskilde, feks en lyspære med en viss lumen inn i en lampe. Reflektoren og lyspæren vil så lyse opp en flate med en viss lux. Og det kvitter hvor god lyskilden er om den ikke klarer å lyse opp en viss flate.

-og så kommer farge og annet inn for hvilken luminans som øyet registrer---tenker jeg stanser der...

Ikke sant!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...