Jump to content

Hydraulisk styring svært tung i en retning, hva er feil?


Sofaseileren

Recommended Posts

En organisasjon jeg er med i har nylig kjøpt en brukt Nynas 510 AC, en solid 17 fots alubåt med akterstyrhus, med en 70 hester på akterspeilet. Båten har hydraulisk styring, og selger (som hadde svært lite kunnskap om båter) påpekte at styringen var treg, og at det fulgte med en ny rattpumpe.  Jeg la merke til at styringen var svært tung mot styrbord, og det virker som (ikke helt sikker) systemet bygger opp et trykk.
Styresystemet består av  komponenter fra ulike leverandører, og jeg tok en telefon i utgangspunktet til de to leverandørene, for å høre om systemene var kompatible.

Rattpumpe er en steering power fra Sleipner som har et volum på 35cm3
Styresylinder er for sidemontering (liten plass i motorbrønnen) og er en Seastar HC5370 med 152,1 (cm3?) volum. 

Telmo som leverer Seastar reagerte på at det var to ulike fabrikanter, og snakket om hvor viktig det var å bruke samme merke i komponenter, og at jeg dessuten hadde for stor styrepumpe. Denne skulle være på 27,8 cm3 ikke 35 cm3.

Andre jeg har snakket med, trekker dette som årsak i tvil, toner ned nødvendigheten av at delene har samme fabrikat, og ser ikke at pumpestørrelse skulle forårsake slike problemer. I tillegg står det i Telmokatalogens "Hurtigguide til hydraulisk styring" at "størrelse på rattpumpe avgjør hvor mange rattomdreininger man får", altså at det tydelig er mulig å kombinere ulike styrepumper med samme type styresylinder.

Organisasjonen har selvfølgelig trange budsjett, og ikke råd til en prøv-og-feil utskifting av dyre komponenter. 
Vi regner i tillegg med at Seastar styresylinderen bør beholdes (om ikke feilen ligger i den) på grunn av at denne er ganske sikkert er valgt basert på den begrensede plassen i brønnen. (og seastar rattpumpene er selvfølgelig blant de dyrere på markedet...)
 

Jeg skulle gjerne hatt synspunkt på følgende:
1) Er det sannsynlig at problemet med styringen skyldes feil størrelse på rattpumpen?
2) Hvis nei: Hvor kan feilen da ligge? (tips om feilsøking mottas med takk)
3) Hvis ja, er det viktig å bruke en rattpumpe av samme fabrikat, eller kan vi velge en rimeligere variant med riktig volum?

Redigert av Sofaseileren (see edit history)
Link to post

Er forskjellen i treghet tilstede når båten er i ro eller i fart?

Er sylinderen balansert, dvs. at stempelstangen kommer ut av sylinderen i begge ender?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Har du en standard rattpumpe på ubalanset sylinder vil der være forskjell i friksjon og antall rattomdreininger ene og andre veien. Mener Seastar har en spesialpumpe som passer med ubalansert sylinder.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Kommer ikke stangen ut på begge sider er den ikke balanset og krever større mengde olje for å presse stanga ut enn inn. Forskjellen er at på ene siden er stempelarealet like stort som innvendig mål i sylinderen mens på andre siden er stempelarealet som sylinderen minus arealet av stempelstangen. Når du pumper inn olje på den siden stempelstangen kommer ut skal der mindre mengde til for å bevege stempelet en viss distanse enn om du pumper inn på andre siden.

 

Du vil nok se at styringen går lettere når stangen går ut av sylinderen men samtidig krever det litt flere tørn på rattet i forhold til andre veien.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Alle sylindrene og pumpene går sammen om de er noenlunde tilpasser i størrelse. Samme med balanserte og ubalanserte sylindre men med ubalansert får du med deg noen ulemper som kanskje er de du erfarer.

 

I denne manualen på side 1 står der at Seastar 2.0 pumper ikke er kompatible med ubalanserte sylindre men fant ikke noe mer om det i farten.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Jeg tipper rattet er tyngst når stempelstangen trekkes inn? For det første er det mindre overflate på stempelet i sylinderen når denne går inn ( kvadratet av stempelstang går i minus) . For det andre returneres det mer olje tilbake til rattpumpa enn det kjøres ut fra pumpa når du svinger den veien. Dette gjør at reservoaret i rattpumpa øker. Kan det være slik at det da dannes mottrykk. Eller at , dersom montert, ventilene som skal stenge når rattet slippes henger ?

Link to post

Ja, det hjelper i alle fall ikke. Med ubalansert sylinder vil oljevolumet i pumpen øke når stempelstangen trekkes inn. Er der ikke lufting vil trykket i pumpen øke og i aller verste fall sprenge pakninger.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Da melder spørsmålet seg: Kan en foreløpig løsning på dette være å sette inn en ventilert påfyllingsventil i eksisterende rattpumpe, (ev bare løsne den litt, så luft kommer inn...) til vi har tid og råd til å skifte pumpa til en korrekt en? (Regner ikke med at styringa blir perfekt, men det økte trykket (vakumet) som jeg mener å kjenne, ville kanskje forsvinne?

Link to post

Det er uansett riktig med lufting.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Det ser ut som det er en spesiell konstruksjon med indre luftlomme i Seastarrattpumpene som gjør luftinga mulig utenat det renner over når det blir trykk, så jeg frykter at det ikke går på den uorginale rattpumpa uten at det blir søl. Så det beste er vel å hoppe i det og skifte pumpa med det samme.
Da kommer neste spørsmål: Er tilkoblingene det samme mellom ulike merker, eller må vi regne med å måtte skifte slanger samtidig?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...