Sofaseileren Startet 12.September.2016 Del på Facebook Startet 12.September.2016 (redigert) En organisasjon jeg er med i har nylig kjøpt en brukt Nynas 510 AC, en solid 17 fots alubåt med akterstyrhus, med en 70 hester på akterspeilet. Båten har hydraulisk styring, og selger (som hadde svært lite kunnskap om båter) påpekte at styringen var treg, og at det fulgte med en ny rattpumpe. Jeg la merke til at styringen var svært tung mot styrbord, og det virker som (ikke helt sikker) systemet bygger opp et trykk.Styresystemet består av komponenter fra ulike leverandører, og jeg tok en telefon i utgangspunktet til de to leverandørene, for å høre om systemene var kompatible.Rattpumpe er en steering power fra Sleipner som har et volum på 35cm3Styresylinder er for sidemontering (liten plass i motorbrønnen) og er en Seastar HC5370 med 152,1 (cm3?) volum. Telmo som leverer Seastar reagerte på at det var to ulike fabrikanter, og snakket om hvor viktig det var å bruke samme merke i komponenter, og at jeg dessuten hadde for stor styrepumpe. Denne skulle være på 27,8 cm3 ikke 35 cm3.Andre jeg har snakket med, trekker dette som årsak i tvil, toner ned nødvendigheten av at delene har samme fabrikat, og ser ikke at pumpestørrelse skulle forårsake slike problemer. I tillegg står det i Telmokatalogens "Hurtigguide til hydraulisk styring" at "størrelse på rattpumpe avgjør hvor mange rattomdreininger man får", altså at det tydelig er mulig å kombinere ulike styrepumper med samme type styresylinder.Organisasjonen har selvfølgelig trange budsjett, og ikke råd til en prøv-og-feil utskifting av dyre komponenter. Vi regner i tillegg med at Seastar styresylinderen bør beholdes (om ikke feilen ligger i den) på grunn av at denne er ganske sikkert er valgt basert på den begrensede plassen i brønnen. (og seastar rattpumpene er selvfølgelig blant de dyrere på markedet...) Jeg skulle gjerne hatt synspunkt på følgende:1) Er det sannsynlig at problemet med styringen skyldes feil størrelse på rattpumpen?2) Hvis nei: Hvor kan feilen da ligge? (tips om feilsøking mottas med takk)3) Hvis ja, er det viktig å bruke en rattpumpe av samme fabrikat, eller kan vi velge en rimeligere variant med riktig volum? Redigert 12.September.2016 av Sofaseileren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 Er forskjellen i treghet tilstede når båten er i ro eller i fart? Er sylinderen balansert, dvs. at stempelstangen kommer ut av sylinderen i begge ender? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
nomen Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 Hvis du bytter om slangene, flytter feilen seg da? Gjør den det, ligger feilen i sylinder. Gjør den ikke det er feien i ratt pumpe. Dette forutsetter at motoren eller andre komponenter ikke går tregt Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Sofaseileren Svart 12.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2016 Samme treghet om båten står i ro, eller er i fart. Sylinderen er ikke balansert. http://assets.suredone.com/2622/media-pics/sd17934-teleflex-seastar-hc-5370-3-side-mount-outboard-cylinder-md-8.jpghttps://www.marineengine.com/parts/additional_photos/HC5370-3.jpgNomen: Dette høres også ut som et bra tips. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 Har du en standard rattpumpe på ubalanset sylinder vil der være forskjell i friksjon og antall rattomdreininger ene og andre veien. Mener Seastar har en spesialpumpe som passer med ubalansert sylinder. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Sofaseileren Svart 12.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2016 (redigert) Takk, SveinHa. Dette var oppklarende. Men kan det samtidig forklare hvorfor styringa er svært tung den ene veien? Redigert 12.September.2016 av Sofaseileren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 12.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2016 Finner ingen ting om dette i Telmo-katalogen. Isteden står det om Seastar rattumpene at de kan brukes på samtlige Seastar styresylindre. Da kan det jo være at styresylinderen er konstruert som balansert, tross at stempelstangen kun kommer ut en vei. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 Kommer ikke stangen ut på begge sider er den ikke balanset og krever større mengde olje for å presse stanga ut enn inn. Forskjellen er at på ene siden er stempelarealet like stort som innvendig mål i sylinderen mens på andre siden er stempelarealet som sylinderen minus arealet av stempelstangen. Når du pumper inn olje på den siden stempelstangen kommer ut skal der mindre mengde til for å bevege stempelet en viss distanse enn om du pumper inn på andre siden. Du vil nok se at styringen går lettere når stangen går ut av sylinderen men samtidig krever det litt flere tørn på rattet i forhold til andre veien. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Sofaseileren Svart 12.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2016 (redigert) Forstår logikken din, SveinHa, men hvordan kan det da ha seg at Telmo /seastars rattpumper egner seg til alle styresylinderne deres?Men det du setter fingeren på, gjør det jo naturlig å ta en telefon til Telmo i morgen. Redigert 12.September.2016 av Sofaseileren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 Alle sylindrene og pumpene går sammen om de er noenlunde tilpasser i størrelse. Samme med balanserte og ubalanserte sylindre men med ubalansert får du med deg noen ulemper som kanskje er de du erfarer. I denne manualen på side 1 står der at Seastar 2.0 pumper ikke er kompatible med ubalanserte sylindre men fant ikke noe mer om det i farten. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Sofaseileren Svart 12.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2016 Det sto noe annet i manualen som jeg hang meg opp i: På alle installasjoner med enkel styreposisjon, skal det benyttes ventilert påfyllingsplugg. Det står ikke noe om dette i Seering Power sine systemer, og jeg regner med at påfyllingspluggen her er uventilert. Kan dette være en del av problemet? Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 Jeg tipper rattet er tyngst når stempelstangen trekkes inn? For det første er det mindre overflate på stempelet i sylinderen når denne går inn ( kvadratet av stempelstang går i minus) . For det andre returneres det mer olje tilbake til rattpumpa enn det kjøres ut fra pumpa når du svinger den veien. Dette gjør at reservoaret i rattpumpa øker. Kan det være slik at det da dannes mottrykk. Eller at , dersom montert, ventilene som skal stenge når rattet slippes henger ? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 Ja, det hjelper i alle fall ikke. Med ubalansert sylinder vil oljevolumet i pumpen øke når stempelstangen trekkes inn. Er der ikke lufting vil trykket i pumpen øke og i aller verste fall sprenge pakninger. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Sofaseileren Svart 12.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2016 Da melder spørsmålet seg: Kan en foreløpig løsning på dette være å sette inn en ventilert påfyllingsventil i eksisterende rattpumpe, (ev bare løsne den litt, så luft kommer inn...) til vi har tid og råd til å skifte pumpa til en korrekt en? (Regner ikke med at styringa blir perfekt, men det økte trykket (vakumet) som jeg mener å kjenne, ville kanskje forsvinne? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 Det er uansett riktig med lufting. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Søringen Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 Kan det være kommet luft inn i det lukkede i systemet, og at å lufte hydraulikksystemet kunne kurert tregheten? Dette gjøres vel ved å dreie ratt til endestopp hver retning, og løsne en luftenippel. Systemet må jo være lukket. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 12.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2016 Det ser ut som det er en spesiell konstruksjon med indre luftlomme i Seastarrattpumpene som gjør luftinga mulig utenat det renner over når det blir trykk, så jeg frykter at det ikke går på den uorginale rattpumpa uten at det blir søl. Så det beste er vel å hoppe i det og skifte pumpa med det samme.Da kommer neste spørsmål: Er tilkoblingene det samme mellom ulike merker, eller må vi regne med å måtte skifte slanger samtidig? Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 Eller skifte sylinder til en balangsert, dvs. at stempelstangen er gjennomgående... Mange brukte på FINN Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 12.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2016 Skifte styresylinder på denne båten er ikke noe jeg vil prøve på. Det er en liten brønn, og ekstremt trangt, og jeg tipper de har forsøkt å montere en balansert system først (og beholdt rattpumpa fra det tiltenkte systemet) og falt ned på Seastar-sylinderen som den det faktisk var plass til... Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 Da gjenstår det tiltak med pumpa. Overskuddsolje må få evakuere, enten ved lufting, eller en ekspansjonstank koblet til pumpa Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.