Jump to content

Uvanlig varmgang på Johnson 9.9?

IleStein

Recommended Posts

Er lite motor og båtkyndig...håper noen kan gi meg noen råd. Jeg har en Johnson 9.9 (15) som jeg synes blir uvanlig varm i "stammen" ( se ring på bildet...ikke min motor, men identisk).  Kan ikke huske at den har vært det tidligere sesonger. Den er så varm at jeg brenner hånda når jeg tar på, og når båten stoppes, og sjøen slår inn mot motoren så står det en dampsky opp. Ellers virker alt som det skal. OK kjølestråle, god kraft på den. 

Regner med det er noe eksosrør som går der, men kan altså ikke huske at det har vært så varmt før!?

bilde

Redigert av IleStein (see edit history)

Jeg har vært borti noe liknende for mange år siden. Også på en Johnson, 80-talls 2-takter.

Men ettersom jeg kan huske, var sladrestrålen heller spe. Når motor ble varm, kom det en dampsky opp. Tror den var til å varmskjære seg også ved et tilfelle, uten at motoren tok kvelden av den grunn.

Etter diverse feilsøking (og kjøp av unødvendige deler :headbang:​ ) viste det seg at problemet lå i mellom motorblokk og stamme. Her ligger det en o-ring, denne hadde blitt dårlig og svellet/forskjøv seg slik at ble lite passasje for kjølevann.

Ikke sikkert det er samme problem på din, men det er tydelig at kjølinga er alt annet enn god.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...