IleStein Startet 12.September.2016 Del på Facebook Startet 12.September.2016 (redigert) Er lite motor og båtkyndig...håper noen kan gi meg noen råd. Jeg har en Johnson 9.9 (15) som jeg synes blir uvanlig varm i "stammen" ( se ring på bildet...ikke min motor, men identisk). Kan ikke huske at den har vært det tidligere sesonger. Den er så varm at jeg brenner hånda når jeg tar på, og når båten stoppes, og sjøen slår inn mot motoren så står det en dampsky opp. Ellers virker alt som det skal. OK kjølestråle, god kraft på den. Regner med det er noe eksosrør som går der, men kan altså ikke huske at det har vært så varmt før!? Redigert 12.September.2016 av IleStein (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 Ta av deksel etter kjøring og kjenn på blokken heller. Er den like varm så er det noe galt. Da må du ikke kjøre mer før du har sjekket termostaten din.... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 Eller fått satt inn ny impeller slik at den får kjøling? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Søringen Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 Jeg har vært borti noe liknende for mange år siden. Også på en Johnson, 80-talls 2-takter. Men ettersom jeg kan huske, var sladrestrålen heller spe. Når motor ble varm, kom det en dampsky opp. Tror den var til å varmskjære seg også ved et tilfelle, uten at motoren tok kvelden av den grunn. Etter diverse feilsøking (og kjøp av unødvendige deler ) viste det seg at problemet lå i mellom motorblokk og stamme. Her ligger det en o-ring, denne hadde blitt dårlig og svellet/forskjøv seg slik at ble lite passasje for kjølevann. Ikke sikkert det er samme problem på din, men det er tydelig at kjølinga er alt annet enn god. Sitér dette innlegget Link to post
IleStein Svart 14.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2016 Takk for svar! Tror det er lenge siden impelleren ble byttet, om den noengang er det siden 2004.... Så får ta å bytte den nå når båt og motor taes opp. Skal det sirkulere kjølevann i stammen også? Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 14.September.2016 Del på Facebook Svart 14.September.2016 Men du skriver jo innledningsvis : OK kjølestråle, god kraft på den Da skulle en jo tro at impeller var iorden ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.