Brangelina Startet 12.September.2016 Link til dette innlegget Startet 12.September.2016 Jeg har nettopp tatt båtførerprøven, har kjøpt en halvpart i onkels seilbåt, og så lurer jeg på dette: 1. Hvis jeg skulle kjøpt en rimelig kartplotter til en MAXI 68 fra 78', hva kunne det da vært? 2. Båten hans har sjøkart fra 90-tallet. Jeg antar at de bør byttes ut..? 3. Skal seile i høst og trenger skikkelig seilerjakke og bukser/sko. Finnes det et årlig salg i seilerforretningene som muliggjør noen gode kjøp? I tilfelle ja, hvilke butikker og når bør man følge ekstra godt med? Brangelina Sitér dette innlegget Link to post
Guzzi Svart 12.September.2016 Link til dette innlegget Svart 12.September.2016 Er du på lavt budsjett, så kan du vurdere å bruke nettbrettet ditt til kartplotter. Dingsebutikkene har holdere og løsninger som gjør at de klarer seg utendørs. Gule sider har grei løsning som ikke koster all verden når det gjelder elektroniske kart.For 7 tommers kartplotter med kart er du fort oppe i 9-10 tusen. I så fall har jeg god erfaring med Lowrance Elite Ti. Du bør ha med papirkart som backup, og veldig mye er endret siden dine ble kjøpt. Når det gjelder klær, så er dette kanskje rette tiden for å prute litt? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 13.September.2016 Link til dette innlegget Svart 13.September.2016 En 5-tommers kartplotter kan og gjøre en fullt brukbar jobb, og en slik en koster noen lapper mindre enn en 7-tommer. F.eks. Garmin echoMAP 52dv får man for ca 4400 (pluss kart, ca 1700-2200 penger avhengig av hvilket), da har man en god og robust plotter og får ett godt ekkolodd med på kjøpet. https://www.maritim.no/garmin-echomap-chirp-52dv-5-skjerm#.V9eXhTvV7Vohttps://www.maritim.no/garmin-echomap-chirp-52dv-5-skjerm#.V9eXhTvV7Vo Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Gunga Din Svart 13.September.2016 Link til dette innlegget Svart 13.September.2016 her er en annen 7", med en del seilfunksjoner inbygget http://www.seatronic.no/kartplotter-kartplottere-c-235_2/bvulcan-7-kartplotter-p-5273 personlig skulle jeg ventet med kjøp til messene i vinter/vår.....da kommer ofte disse små på 'spesialpris' Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Brangelina Svart 13.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2016 Tusen takk for gode tips! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.September.2016 Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 her er en annen 7", med en del seilfunksjoner inbygget http://www.seatronic.no/kartplotter-kartplottere-c-235_2/bvulcan-7-kartplotter-p-5273 personlig skulle jeg ventet med kjøp til messene i vinter/vår.....da kommer ofte disse små på 'spesialpris' Vulcan 7" til 4495 SEK http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=p21rm1c7&gInitPage=1 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Brangelina Svart 22.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 Gunga Din, tusen på tusen på tusen takk! Nå er den bestilt. Brangelina Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 22.September.2016 Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 Gunga Din, tusen på tusen på tusen takk! Nå er den bestilt. Brangelina Husk at norsk mva kommer i tillegg :) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.September.2016 Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 Ja, men du betaler ikke svensk moms. Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 22.September.2016 Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 Anbefaler å stikke innom forhandlere av Garmin, Raymarine, Furuno osv. Sjekk ut hvilke du føler deg mest komfortabel med. Hvilket merke du velger, er mye smak og behag. Alle de store er god kvalitet. Kart fra 90-tallet er ikke noe du bør bruke lengre. De er utgått på dato for lenge siden. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 23.September.2016 Link til dette innlegget Svart 23.September.2016 Leverer Erlandsen til Norge? Står på nettsiden at dem ikke gjør det, men finnes det noe trix? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.September.2016 Link til dette innlegget Svart 24.September.2016 Anbefaler å stikke innom forhandlere av Garmin, Raymarine, Furuno osv. Sjekk ut hvilke du føler deg mest komfortabel med. Men nå har han vel allerede bestillt seg plotter... Kart fra 90-tallet er ikke noe du bør bruke lengre. De er utgått på dato for lenge siden. Hvorfor ikke? Har det dukket opp mange holmer og skjær siden den gang? Så lenge han har kartplotter med oppdaterte kart ser jeg ingen årsak til at det skal være så ille å ha kart fra nittitallet som backup. Det gikk helt utmerket å ferdes i skjærgården, i alle fall her i distriktet, på 90-tallet også. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Trond123 Svart 24.September.2016 Link til dette innlegget Svart 24.September.2016 Beklager, jeg leste feil og oppfattet at det skulle kjøpes plotter også. Når det gjelder gamle kart, har det gjerne blitt oppdaget nye grunner, endringer av fyr og lykter, osv siden 90-tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.September.2016 Link til dette innlegget Svart 24.September.2016 Ser den Trond Men som et supplement til en plotter synes jeg allikevel kart fra 90-tallet er ok. Så store endringer er det ikke. Men det er nå min mening da. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Krimart Svart 24.September.2016 Link til dette innlegget Svart 24.September.2016 Ferske kart er best. Gamle kart (som man vet er gamle og tar hensyn til det) er bedre enn ingen kart. Husk at de gamle kartene ikke var WGS 84 -da. Husker ikke helt når man begynte å oppdatere... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.