paxo Posted June 15, 2005 Share Posted June 15, 2005 Har fast aksling med oljesmurt pakkboks. Akselhastighet ca. 1200-1500 o/min. Bruker drøyt halv desiliter pr. time med olje. Bruker motorolje etter råd her på forumet. Er dette normalt forbruk? Lekker ikke inn noe. På forhånd takk. Quote Link to post
Cirkeline Posted June 15, 2005 Share Posted June 15, 2005 Oljeforbruket ditt er for høyt. Bakerste simmeringer kan ha skade eller slitasje. Oljen forsvinner ut i sjøen så du merker kanskje at der vil være noen små oljedråper som dukker opp på vannflaten når båten ligger stille. XD3P Quote Link to post
Slagskibet Posted June 15, 2005 Share Posted June 15, 2005 Har for lite erfaring med Sleipner oljesmurt pakkboks til å si noe om det. Men syntes det høres litt mye ut Ser du olje rundt båten når du ligger stille ? Quote Link to post
Fjordutsikt Posted June 15, 2005 Share Posted June 15, 2005 Har fast aksling med oljesmurt pakkboks. Akselhastighet ca. 1200-1500 o/min. Bruker drøyt halv desiliter pr. time med olje. Bruker motorolje etter råd her på forumet. Er dette normalt forbruk? Lekker ikke inn noe. På forhånd takk. <{POST_SNAPBACK}> Prøv en tykkere olje (med høyere viskositet) - så fikser du problemet til høsten/vinteren. Quote Link to post
paxo Posted June 16, 2005 Author Share Posted June 16, 2005 Ingen olje rundt båten når den ligger stille. Kun forbruk under gange. Har brukt 10-40 olje. kansje det er for tynt? Quote Link to post
Slagskibet Posted June 17, 2005 Share Posted June 17, 2005 Jeg bruker 15-40 så det er ikke rare forskjellen. Intet målbart forbruk siste 10 driftstimer. Før jeg fikk trøbbel med oljesmøringa ifjor ble det notert at det var et lite oljeforbruk. Men veldig langt unna det du observerer Du burde nok sjekke simmerringene. Quote Link to post
pete Posted June 17, 2005 Share Posted June 17, 2005 Støtter Thor, sjekk simringene, det er nok en eller begge de bakerste som er defekt. Hadde det vært den innerste ville lekkasjen vært inn i båten. Det er fort gjort å bytte disse, hele jobben tar kanskje en halv time. Båten må ikke tas opp, det holder med å løfte propellen fri fra vannet. Quote Link to post
Recommended Posts