Jump to content

Navionics eller C-Map

Kjellg

Recommended Posts

For min egen del har jeg bestemt meg for at jeg ikke skal bruke mer penger på Navionics.

Årsaken til dette er at de ikke greier å oppdatere kartene med endringer, f.eks. nye lykter/blink som stadig dukker opp langs leiene som trafikkeres av passasjerbåter/ferjer. Det virker som om de ikke bruker det offisielle kartgrunnlaget fra Kartverket.

I tillegg har de et merkelig problem ved zooming i kartene. Når jeg går en lang rett strekke langs leia er det gjerne en lykt der leia gjør en sving langt der fremme. Da er det praktisk å sikte på lykta for så å justere kursen når man begynner å nærme seg. På flere lykter langs kysten av Trøndelag og langs Helgelandskysten vises ikke lyktene når kartet er zoomet ut, og det er dermed ikke mulig å se lykta (på kartet) mens jeg er langt unna. Når jeg kommer helt inntil lykta (mindre enn en kabellengde unna) og zoomer helt inn dukker derimot lykta opp på kartet.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

I tillegg har de et merkelig problem ved zooming i kartene. Når jeg går en lang rett strekke langs leia er det gjerne en lykt der leia gjør en sving langt der fremme. Da er det praktisk å sikte på lykta for så å justere kursen når man begynner å nærme seg. På flere lykter langs kysten av Trøndelag og langs Helgelandskysten vises ikke lyktene når kartet er zoomet ut, og det er dermed ikke mulig å se lykta (på kartet) mens jeg er langt unna. Når jeg kommer helt inntil lykta (mindre enn en kabellengde unna) og zoomer helt inn dukker derimot lykta opp på kartet.

Er du sikker på at dette ikke er en innstillingssak? At det er ikke plotteren som er årsaken?  Jeg var også misfornøyd med hvordan Navionics fungerte, men etter oppdatering av software på plotteren kunne jeg sette en rekke innstillinger slik at det fungerte bedre. 

Plotteren er en C120 fra 2005. Softwaren er oppdatert frem til siste versjon hvor det var støtte for radaroverlay uten å ha ekstra kompass koblet til plotteren.

Jeg har prøvd alle mulige innstillinger jeg har kommet over uten at det løser problemet. OM det finnes en sær innstilling et eller annet sted i menyene som løser dette så får Raymarine ingen score for brukervennlighet.

Plotteren er fremdeles i bruk, men jeg støtter meg nå vel så mye på SeaPilot på Ipad. Mye bedre kart enn på plotteren.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...